Arla vil satse mere på plantebaserede produkter
For at blive mere relevante for de danske forbrugere, planlægger Arla Foods at udvide planteserien Jörd, som selskabet lancerede i foråret.

Arla forventer at sælge ca. en mio. liter økologiske plantedrikke i år, og selv om det ikke fylder meget i forhold til selskabets mælkesalg, oplyser Arla Foods til FødevareWatch, at det er planen at lancere flere produkter i Jörd-serien, som er Arlas vej ind på det voksende marked for plantebaserede produkter.
Sidste år var plantedrikke den fødevarekategori, som oplevede den største vækst på det danske marked, og selv om Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods ikke forventer, at plantebaserede produkter på den korte bane kommer til at fylde meget i regnskabet, vil han gerne have en større bid af markedet.
"Der arbejdes med flere varianter, men med ståsted i de afgrøder, der dyrkes i Danmark og Sverige," siger Peder Tuborgh til FødevarevareWatch, men han vil på nuværende tidspunkt ikke udtale sig om, hvornår eventuelle nyheder vil ramme markedet.
Men han nævner, at der kan blive tale om alternativer til eksempelvis fløde og yoghurt.
Ifølge detailhandelsekspert Flemming Birch fra Birch & Birch følger Arla dermed i i fodsporene på en stærk global trend, som viser, at de plantebaserede varer i disse år spreder sig til nye varekategorier.
"Når vi kigger på det internationale marked, kan vi se, at de plantebaserede produkter oplever stor vækst, men det kræver, at der er nogle pionerere som Naturli', der går foran," siger han til Økologisk Nu.