Annonce

Annonce

Kig ned i køledisk med økologisk kød.

Friland melder om stor omsætningsfremgang for de økologiske kødkoncepter, mens det går den forkerte vej for frilandskødet. Foto: Moment Studio

Stor vækst i Frilands salg af økologisk kød

Markedsberetning efter første halvår viser, at Frilands økologiske omsætning er vokset med 63 mio. kr. i forhold til året før.

Både salgs- og prisudviklingen går den rigtige vej for Frilands salg af økologisk okse- og svinekød. Det fremgår af markedsberetningen for det første halve år af regnskabsåret 2020/2021, hvor omsætning af økologisk kød i Danish Crowns datterselskab voksede med 22 pct. i forhold til halvåret 2019/2020.

Salget af svinekød voksede med 52,3 mio. kr. til 225,8 mio. kr. Det svarer til en vækst på 30 pct., mens Friland øgede det økologiske oksekødssalg med 11,1 mio. kr. eller næsten 10 pct., så salget landede på 126,3 mio. kr.

Selv om Claus Hein, direktør for Friland, erkender, at COVID-19 har skabt nogle begivenhedsrige måneder for Friland, hæfter han sig især ved den positive salgsudvikling.  

"Økologien står et godt sted, både på grisekød og oksekød. Så selvom der har været en markant disruption af markederne med COVID-19, og afrikansk svinepest, er vi i al beskedenhed lykkes med at navigere Frilands økologiske koncepter godt igennem det første halvår," siger direktøren i selskabets halvårsberetning.

Det tilskriver han ikke mindst det gode samarbejde på tværs af moderkoncernen Danish Crown, som har skabt nye muligheder i et presset marked.

"Det giver muligheder for at bringe flere produkter til markedet, og vi oplever således en fornuftig efterspørgsel på vores koncepter både fra ind- og udland," siger Claus Hein.

"Restauranterne var stort set lukkede for servering i hele perioden, og det har selvfølgelig sat sit aftryk i vores afsætning til netop foodservice," siger Claus Hein.

Det manglende salg til foodservice-sektoren har dog været hårdest ved selskabets to frilands-koncepter, som begge oplvede et midre fald i omsætningen, mens nedlukningen af samfundene verden over ikke haft den store negative betydning for efterspørgslen på de to økologi-koncepter, oplyser selskabet.

Peter Fallesen Ravn, formand for Friland A/S hæfter sig især ved, at prisudviklingen for økologisk kød peger i den rigtige retning:

"Netop på grund af svære betingelser glæder jeg mig ekstra meget over, at vi ser bedre priser til især de økologiske landmænd. Omsætningstallene for det første halve år viser, at fremgangen på de to økologiske koncepter har været god," fastslår formanden.

Han oplever, at kunderne efterspørger varerne og sætter stor pris på den kvalitet, Friland kan levere, og på den baggrund vurderer han, at de økologiske koncepter står stærkt frem mod de sidste seks måneder af regnskabsåret.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel