Annonce
Annonce
Med en andel på 52 pct. er det fortsat det økologiske grisekød, som bidrager mest til omsætningen, og Friland forventer, at salget fortsætter med at vokse i det kommende år. Foto: Red Star Photography
Fremgang for Friland trods coronakrise
Omsætningen hos Danish Crown-datterselskabet Friland voksede med 4,4 pct. til 859 mio. kr., og økologien stod for 84 pct. af salget i et regnskabsår med mange uforudsete udfordringer.
Trods coronakrise og andre udfordringer voksede Frilands omsætning sidste år til 859 mio. kr. mod 823 mio. kr. sidste år. Det er en fremgang på 4,4 pct., og det er igen de to økologiske kødkoncepter, som løfter omsætningen og driver den største del af væksten.
Det stod klart, da Frilands direktør Claus Hein i dag fremlagde salgstallene på selskabets årsmøde, som på grund af coronarestriktioner blev afholdt over nettet.
Som vanligt bidrager det økologisk grisekød med den største luns af omsætningen hos Frilad. Salget udgør 52 pct., mens økologisk oksekød udgør 32 pct. Dermed bidrager økologien samlet med 84 pct. af Frilands omsætning i et år, hvor Danish Crown-datterselskabet slagtede lidt færre dyr end året før.
Af de ting, vi ikke selv har været herre over, er Covid-19 og afrikansk svinepest uden sammenligning de hændelser, der står tydeligst, når vi kigger tilbage på dette regnskabsår. Selvom Friland ikke er blevet ramt så hårdt, som man kunne frygte, har særligt Covid-19 skabt en del forskydninger, men min vurdering er, at Friland har formået at navigere fornuftigt igennem.
— Peter Fallensen Ravn, fmd. Friland
Formanden for Friland, Peter Fallensen Ravn, skriver i årsberetningen, at regnskabsåret 2019/2020 blev et udfordrende år for selskabet.
»Af de ting, vi ikke selv har været herre over, er Covid-19 og afrikansk svinepest uden sammenligning de hændelser, der står tydeligst, når vi kigger tilbage på dette regnskabsår. Selvom Friland ikke er blevet ramt så hårdt, som man kunne frygte, har særligt Covid-19 skabt en del forskydninger, men min vurdering er, at Friland har formået at navigere fornuftigt igennem,« skriver formanden i årsberetningen.
Større omsætning trods færre dyr
Selvom om antallet af øko-grise faldt en smule, voksede omsætningen sidste år med 9,8 mio. kr.
»Generelt set har vi haft med et marked at gøre, hvor balancen mellem udbud og efterspørgsel har været bedre end tidligere år. Dermed er den overforsyning af markederne, som vi har set tidligere, så småt ved at være ovre for denne omgang,« hedder det i Frilands markedsberetning, hvoraf det fremgår, at selskabet forventer voksende salg i det kommende år.
På kreatursiden har Friland generelt set en mere jævn tilførsel af dyr hen over året, end det har været tilfældet tidligere år, og selskabet vurderer, at de markant højere tillæg henover sommeren har været en medvirkende årsag til denne udvikling, i et år, hvor nedlukningen af landets professionelle køkkener blev en stor udfordring.
»Den første bølge af Covid-19 var hård for det økologiske oksekød, da vi fra den ene dag til den anden så, hvordan salget af de dyre udskæringer stoppede. Heldigvis blev mængderne til dels opvejet af salget i detailhandlen,« hedder det i markedsberetningen.
Salget rykker i Tyskland
På eksportmarkedet er det fortsat Europa, som fylder mest, men nye markeder rør på sig. Mens salget på hjemmemarkedet er faldet med fem procentpoint, oplever Friland stor fremgang hos datterselskabet syd for grænsen, og på den øvrige eksport arbejder selskabet fortsat på at sprede aktiviteterne i retning af flere kunder og nye markeder.
Samlet for hele Friland-koncernen blev 73 pct. af omsætningen hentet på eksportmarkedet. I Friland Tyskland landede omsætningen på 357 mio. kr. mod 278 mio. kr. året før. Det svarer til en vækst på 28 pct., og Claus Hein glæder sig over, at kontoret i Kiel for alvor har rejst sig i det forgangne år.
De bidrager således ganske positivt til den samlede forretning. Det vidner om et fantastisk stykke arbejde fra vores kollegaer i Tyskland og Danmark, og sådan set fra hele Danish Crown koncernen,« siger han.
»Vi er lykkedes med både at få hævet volumen og salgspriserne på det økologiske grisekød i Tyskland, mens det på det økologiske oksekød primært er mængderne, der driver fremgangen,« siger han.
Som en del af Frilands strategi, arbejder selskabet med at brede eksporten ud på flere markeder, og i den forbindelse har en del af det økologiske grisekød fundet vej til det nordamerikanske marked,
»De grise, der sælges til det amerikanske marked, er produceret under skærpede regler blandt andet til indretningen af hytterne og stalden, hvor grisene skal have endnu mere plads. I øjeblikket har vi fire leverandører, der er certificerede til at opdrætte denne type grise, og efterspørgslen har været ganske høj, siden vi blev godkendte til at eksportere, siger Claus Hein, som forventer øget salg på det amerikanske marked i de kommende år.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.