Annonce

Annonce

Netto-direktør: Det er nemt at ændre forbrugernes vaner

Det er ikke så svært at ændre forbrugeradfærden, som man skulle tro. Ændringer i indretningen af butikker, påvirker indkøbene markant, viser erfaringer.

28. februar 2020
Læsetid: 2 minutter
Martin Hasgaard Olesen sidder i et debatpanel med andre aktører fra fødevarebranchen samt politikere ifm. en konference om plantebaserede fødevarers bidrag til klimaindsatsen

"Efterspørgslen er ikke statisk, den flytter sig, og vi kan flytte den. Det sker meget tydeligt i butikken, når vi laver om på ting," sagde Martin Hasgaard Olesen (i fokus), der er marketing- og sortimentsdirektør i Netto. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek

Detailkæderne kan gøre deres til at ændre forbrugernes adfærd - og det er ikke så svært, som man skulle tro. I Salling Group har man nemlig gode erfaringer med at påvirke indkøbene ved hjælp af relativt simple metoder.

"Efterspørgslen er ikke statisk, den flytter sig, og vi kan flytte den. Det sker meget tydeligt i butikken, når vi laver om på ting," sagde Martin Hasgaard Olesen, der er marketing- og sortimentsdirektør i Netto, en del af Salling Group.

Han var med i debatpanelet, som bestod af aktører inden for fødevareproduktionen og fem politiske ordførere, i forbindelse med Plantebranchens og Dansk Vegetarisk Forenings konference om, hvordan plantebaserede fødevarer kan hjælpe med at reducere landbrugets udledning af drivhusgasser.

"Når vi omfordeler varer i butikken, sætter nogle varer foran andre til den rigtige pris og laver den fornødne kommunikation, så flytter vi forbruget helt vildt. I de nyindrettede butikker, kan vi se, at der er en vækst i forbruget af frugt og grønt med 20 pct. i forhold til vores andre butikker. Det ansvar skal vi være opmærksomme på, men prisen skal følge med, ellers sker der ikke nok," sagde Martin Hasgaard Olesen.

Anders Klöcker, der er områdedirektør for erhvervspolitik hos Landbrug & Fødevarer, havde forinden forsvaret landbrugets udledninger med, at landmændene blot producerer det, som forbrugerne efterspørger. 

Han anerkendte dog, at landbruget selv påvirker forbrugerne gennem kampagner - kampagner, der i øvrigt er støttet af EU-midler, hvoraf flere har til hensigt at få forbrugerne til at øge kødforbruget.

I forrige uge kom det frem, at EU de seneste tre år har givet ca. 60 mio. euro i støtte til 21 kampagner, der skal øge forbruget af kød.

Flere artikler fra samme sektion

De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine

Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.

16-04-2025 6 minutter Mere grønt,   Grøntsager,   Det Økologiske Spisemærke

Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter

Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.

16-04-2025 4 minutter Mere grønt,   Grøntsager

Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere

Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.

15-04-2025 3 minutter Events