Annonce

Annonce

Martin Hasgaard Olesen sidder i et debatpanel med andre aktører fra fødevarebranchen samt politikere ifm. en konference om plantebaserede fødevarers bidrag til klimaindsatsen

"Efterspørgslen er ikke statisk, den flytter sig, og vi kan flytte den. Det sker meget tydeligt i butikken, når vi laver om på ting," sagde Martin Hasgaard Olesen (i fokus), der er marketing- og sortimentsdirektør i Netto. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek

Netto-direktør: Det er nemt at ændre forbrugernes vaner

Det er ikke så svært at ændre forbrugeradfærden, som man skulle tro. Ændringer i indretningen af butikker, påvirker indkøbene markant, viser erfaringer.

Detailkæderne kan gøre deres til at ændre forbrugernes adfærd - og det er ikke så svært, som man skulle tro. I Salling Group har man nemlig gode erfaringer med at påvirke indkøbene ved hjælp af relativt simple metoder.

"Efterspørgslen er ikke statisk, den flytter sig, og vi kan flytte den. Det sker meget tydeligt i butikken, når vi laver om på ting," sagde Martin Hasgaard Olesen, der er marketing- og sortimentsdirektør i Netto, en del af Salling Group.

Han var med i debatpanelet, som bestod af aktører inden for fødevareproduktionen og fem politiske ordførere, i forbindelse med Plantebranchens og Dansk Vegetarisk Forenings konference om, hvordan plantebaserede fødevarer kan hjælpe med at reducere landbrugets udledning af drivhusgasser.

"Når vi omfordeler varer i butikken, sætter nogle varer foran andre til den rigtige pris og laver den fornødne kommunikation, så flytter vi forbruget helt vildt. I de nyindrettede butikker, kan vi se, at der er en vækst i forbruget af frugt og grønt med 20 pct. i forhold til vores andre butikker. Det ansvar skal vi være opmærksomme på, men prisen skal følge med, ellers sker der ikke nok," sagde Martin Hasgaard Olesen.

Anders Klöcker, der er områdedirektør for erhvervspolitik hos Landbrug & Fødevarer, havde forinden forsvaret landbrugets udledninger med, at landmændene blot producerer det, som forbrugerne efterspørger. 

Han anerkendte dog, at landbruget selv påvirker forbrugerne gennem kampagner - kampagner, der i øvrigt er støttet af EU-midler, hvoraf flere har til hensigt at få forbrugerne til at øge kødforbruget.

I forrige uge kom det frem, at EU de seneste tre år har givet ca. 60 mio. euro i støtte til 21 kampagner, der skal øge forbruget af kød.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion