Annonce

Annonce

Rømer Vegan lancerer 40 veganske produkter i samarbejde med Coop

Efter lang tids produktudvikling er Rømer-familien nu på vej med en større satsning på veganske fødevarer.

25. september 2020
Læsetid: 2 minutter
Niels og Axel Rømer smager på veganske bøffer.

Niels Rømer t.v. og sønnen Aksel Rømer har brugt masser af tid på at prøvesmage de nye veganske produkter, som snart lander på hylderne hos Coop. Foto: Jakob Brandt

Fra november skal der sendes 40 nye veganske produkter som falafler, pølser og smørepålæg til Coop-kæderne under navnet Rømer Vegan, skriver FødevareWatch.

De veganske varer bliver produceret på en ny produktlinje hos Mols Organic, hvis direktør Aksel Rømer har store forventninger til den nye produktserie, som skal styrke den samlede indtjening fra Rømer-familiens aktiviteter på Mols, som blev bremset af corona.

"Vi havde fire produkter og en aftale klar med Coop, da corona satte det hele på pause i marts. I stedet for at gå og ærgre sig, gik vi med min far (Niels Rømer, red) i spidsen ud i køkkenet og udviklede 40 nye produkter. Så vi har brugt et halvt år på at lege, og vi tror virkelig meget på det veganske," siger Aksel Rømer til FødevareWatch.

Mols Organic er indrettet i et nedlagt Arla-mejeri, og i 2019 bliver datterselskabet  Rømer Vegan Products det seneste skud på iværksætterfamiliens aktiviteter, og der bliver indrettet en selvstændig produktionslinje til plantebaserede produkter i en ledig del af mejeriet. Fælles for alle produkter er, at alt er økologisk, og allerede i efteråret 2019 havde Mols Vegan Products de første veganske smagsprøver med på Anuga-messen.

Men der er stor forskel på at producere søde sager som kager og chokolade og at give sig i kast med pølser og falafler, men nu håber Rømer-famlien, at de danske forbrugere får smag for den veganske serie, som både taler til klimatosser og forbrugere, som er utilfredse med dyrevelfærden hos landbrugets produktionsdyr.

Siden Niels og Signe Rømer i 1972 etablerede en helsekostforretning i Silkeborg, har de sammen med sønnerne Nicolai og Aksel opbygget en større familievirksomhed, som i dag omfatter både Naturfrisk, Ørbæk Bryggeri og Nyborg Destilleri. I 2014 overtager familien chokoladefabrikken Woodshade Organics i Vrinners på Mols, og i 2017 ændrer firmaet navn til Mols Organics og supplerer produktionen af chokolade med rawbars og småkager.

Flere artikler fra samme sektion

Danskerne køber nu økologi for 16 mia. kr.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget af økologiske fødevarer i 2024 voksede med 3 pct. Men trods fremgangen faldt økologiprocenten en anelse fra 11,8 pct. til 11,6 pct., da det konventionelle fødevaresalg sidste år voksede endnu hurtigere.

22-04-2025 3 minutter Dagligvarehandel

Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter

Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.

16-04-2025 4 minutter Mere grønt,   Grøntsager

De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine

Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.

16-04-2025 6 minutter Mere grønt,   Grøntsager,   Det Økologiske Spisemærke