Annonce
Annonce
Direktør for Vallø Øko, Anders Christiansen, glæder sig over udsigten til at sælge de økologiske æg fra Vallø Slot til Rema 1000, som har stor forståelse for vilkårene for den økologiske primærproduktion. Foto: Vallø Øko
Rema 1000 laver partnerskab med Vallø Slot
Ved årsskiftet overtog Rema 1000 salget af økologiske æg fra Vallø Slot, og det nye partnerskab mellem Rema og Vallø skal efter planen udvikle sig til at omfatte andre produkter end æg.
Kunder, som ønsker at købe økologiske æg fra Vallø Slot, skal ikke længere gå i Netto. Efter 10 år som leverandør til Netto skiftede Vallø Slot ved årsskiftet til Rema 1000.
I første omgang omfatter samarbejdet kun økologiske æg, men den danske gren af den norske discountkæde lægger ikke skjul på, at det er tanken, at æggene senere skal have følgeskab af Vallø-produkter i andre varekategorier, men de bliver ikke nødvendigvis økologiske.
Forbilledet ligger i Rema 1000s baghave i form af Gram Slot, som via mange års partnerskab med Rema 1000 har udviklet et sortiment på over 30 økologiske produkter, som sælges i kædens knap 350 danske butikker.
Ifølge Rema 1000 viser salget af fødevarer fra det sønderjyske gods, at danskerne er glade for lokaltproducerede fødevarer, og ifølge kæden var det et oplagt skridt at give Gram Slot følgeskab af Vallø Slot, som ligger ved Køge, hvor det er tanken at invitere Remas kunder på besøg.
Besøg hønsene på Vallø Slot
Vallø Slot, som det kendes i dag, har en historie, der rækker tilbage til 1500-tallet. Ud over de økologiske høns beskæftiger virksomheden bag Vallø Slot sig i dag med blandt andet landbrug, skovbrug, udlejningsvirksomhed og camping. Vallø Slot er også kendt for sin slotspark og dyrehave, der dagligt er åben for gæster.
Som led i det nye partnerskab planlægger Vallø Slot og Rema 1000 at invitere discountkædens kunder og andre interesserede til at komme og besøge Valløs økologiske høns og høre nærmere om deres pasning og slottets historie.
Ifølge Rema 1000 harmonerer det nye partnerskab fint med kædens jord-til-bord strategi, der fokuserer på unikke, lokalt producerede varer.
"Salget af vores varer fra Gram Slot vokser eksplosivt. Vores kunder er vilde med varer, der er dansk produceret og derfor har kort vej fra jord til bord – og at man selv nemt kan besøge landbruget. Det er efter samme princip, vi nu udvider med det nye partnerskab med Vallø Slot. Det er et slot og et landbrug med en fantastisk historie og med nogle mennesker, som vi deler holdninger med," siger Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000 i en pressemeddelelse.
Modsat partnerskabet med Gram Slot har REMA 1000 ikke noget medejerskab af Vallø Stift, og ifølge stiftsforvalter Søren Boas fra Vallø Slot er det heller ikke et tema, som parterne har diskuteret.
"Men grundlæggende er det et godt princip, at begge parter har hånden på kogepladen, siger Søren Boas, der betragter det som en stor fordel, at partnerskabet bygger på fælles værdier bag driften af slottet og Rema 1000, som rækker ud over nogle tal i et regneark.
"Vores holdninger til at vise ordentlighed og samfundssind stemmer godt overens med Rema 1000s tilgang til at drive forretning. Vi tænker langsigtet, og det gør Rema 1000 også. Det er et godt fundament for et partnerskab, hvor vi vil sikre en høj kvalitet gennem hele processen – fra vores jordbrug og ud til kunderne i butikkerne," siger Søren Boas, som ser spændende perspektiver i, at samarbejdet i fremtiden kan udvides, så det kommer til at omfatte andre varekategorier end æg.
"Her tænker vi i første omgang på plantebaserede produkter, men det ligger der ikke nogen fast køreplan for, og det bliver noget, som vi skal finde ud af i samarbejde med Rema 1000, der har en tæt kontakt til kunderne og ved, hvad de efterspørger," siger Søren Boas.
Han beskriver Rema 1000 som en sprudlende succes, der i den grad lever op til sit slogan: Discount med holdninger, og han ser frem til de kommende års samarbejde om udvikling af nye varer.
"For os er det vigtigt, at der bliver tale om et langsigtet samarbejde. Vi tror rigtig meget på det her, og der er ikke noget hastværk eller krav om, at vi skal nå op på Grams 30 varer i løbet af to år," siger Søren Boas.
Gennem de seneste 10 år har Vallø Slot solgt sine æg til Netto-kæden, hvor salget fik et ekstra løft, da produktionen i 2014 blev omlagt til økologi. Da Netto opsagde aftalen med Vallø Øko ApS, fik selskabets direktør, Anders Christiansen, travlt, og det var en stor dag, da han i efteråret var med til at lande Rema-aftalen, der fremtidssikrer afsætningen af økologiske æg fra det sjællandske gods.
"Der er ikke så mange steder at gå hen for at sælge økologiske æg, så alternativet kunne være blevet, at vi måtte drosle kraftigt ned for produktionen," siger Anders Christiansen.
Vallø Gods har tre stalde med hver 12.000 høns. De har en daglig produktion på ca. 30.000 æg, som bl.a. bliver markedsført på, at æggene bliver leveret til Rema 1000 i løbet af 24 timer. Hos Netto blev æggene solgt for 24,95 kr. for seks æg, mens kunderne i Rema 1000 kun skal betale 21,95 kr.
"Det er dejligt at levere til en kæde, som har en forståelse for, at produktionen varierer hen over året, og nu er vi spændt på, hvordan salget vil udvikle sig," siger Anders Christiansen.
Ud over salget til detailhandlen, sælger Vallø Slot også æg til foodservicebranchen i bakker med 24 æg.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.