Annonce
Annonce
Øko-salg vokser i dobbelt tempo i Rema 1000
Rema 1000 har for 12. år i træk tocifret vækst i salget af økologiske fødevarer. Ifølge Økologisk Landsforening er Rema 1000 god til at nå de øko-glade småbørnsfamilier.

Rema 1000's generelle vækst i omsætningen landede på 11 pct. i 2018, og dermed vokser økologien altså næsten i dobbelt tempo sammenlignet med den generelle vækst. Arkivfoto: Økologisk Landsforening
Udviklingen i det økologiske salg i Rema 1000 fortsætter sin fremgang. I 2018 øgede discountkæden salget med mere end 20 pct. - ovenikøbet efter 11 år med tocifrede vækstrater.
Kædens generelle vækst i omsætningen landede på 11 pct. i 2018, og dermed vokser økologien altså næsten i dobbelt tempo sammenlignet med kædens generelle vækst. Øko-salget går både frem i de 23 butikker, der åbnede i 2018, og i de eksisterende cirka 300 butikker.
"Flere og flere af vores kunder tager det økologiske valg, når de har mulighed for det. Det handler om at gøre det tilgængeligt og gøre prisen attraktiv. Vi oplever en generel tendens til, at vores kunder er blevet mere bevidste i deres indkøb – de er mere opmærksomme på at tage klima- og miljøvenlige forbrugsvalg. Når vi samtidig kan holde priserne på et fornuftigt niveau, bliver flere og flere klar til at gå øko-vejen," siger Anders Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000.
Mere økologi fra Gram Slot
Det økologiske sortiment i Rema 1000 tæller i dag 344 varenumre, hvoraf de 24 produkter stammer fra kædens økologiske landbrug Gram Slot i Sønderjylland. Det leverer økologiske varer som mælk, yoghurt, mel, havregryn, müesli og kartofler til Rema 1000. Kæden forventer at introducere nye varianter fra slottet, der er Danmarks største økologiske landbrug.
Den store fremgang i øko-salget glæder Henrik Hindborg, der er markedschef for detail i Økologisk Landsforenings markedsafdeling:
"Økologi har i mange år haft vind i sejlene takket være kæder som Rema 1000, der har gjort økologien tilgængelig for den almindelige dansker med velvalgte varer til fornuftige priser. Analyser fra GFK viser, at Rema 1000 suverænt er den kæde, der sælger mest økologi til småbørnsfamilierne. Det er jo glædeligt, at nye generationer får smag for økologi i en tidlig alder," siger Henrik Hindborg.
Rema 1000 offentliggør sit regnskab for 2018 den 3. april 2019.
Flere artikler fra samme sektion
De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine
Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.
Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter
Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.
Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere
Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.