Annonce

Annonce

Kunde i frugt og grøntafdeling

Hvis der skal mere gang i salget af økologisk frugt og grønt, er er vigtigt, at kunderne i selve købssituationen får oplysninger om fordelene ved at vælge den økologiske variant. Foto: Moment Studio

Producenter af økologisk frugt og grønt skal blive bedre til at vise flaget

Undersøgelse fra Økologisk Landsforening tyder på, at de økologiske producenter bør blive bedre til at skilte med dansk oprindelse og de mange konkrete fordele ved den økologiske produktionsform, hvis de vil have flere forbrugere til at gribe ud efter de ø-mærkede varer i grøntafdelingen.

"Økologerne skal blive bedre til at fortælle forbrugerne, at deres varer er danske, at de bliver produceret uden brug af sprøjtegifte og at produktionen taget hensyn til både natur og drikkevand."

Sådan lød et par af hovedbudskaberne på et seminar, hvor Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening gennemgik de vigtigste resultaterne fra en ny forbrugerundersøgelse, som Rybner Analyse har lavet for foreningen. Den stiller skarpt på danskernes valgkriterier og de vigtigste barrierer i forhold til at købe frugt og grønt.

Med analysen får de økologiske producenter adgang til ny viden, som skal være med til at gøre det nemmere for deres æbler, rodfrugter, salater og kål at finde vej til danskernes indkøbsnet efter en længere periode, hvor mange forbrugere har søgt mod discount og tilbudsvarer.

Mere fokus på danske varer

"Analysen viser, at forbrugerne vægter det højere, at grøntsagerne er ’produceret uden sprøjtemidler’ (41 pct.), er ’danskproduceret’ (31 pct.) og ’tager hensyn til natur og drikkevand’ (26 pct.). De er vigtigere købskriterier, end om frugter og grøntsager er produceret økologisk, som kun har stor betydning for 21 pct. af forbrugerne," siger chefkonsulenten.

Ifølge Helle Bossen er det en udfordring, at de økologiske produkter ikke i så høj grad som fx de danske frugter og grøntsager forbindes med god kvalitet og god smag, som generelt er de vigtigste valgkriterier for frugt og grønt.

Vi har tidligere set, at økologi ikke står øverst på alle forbrugeres liste, så jeg er ikke så overrasket, men det er da tankevækkende, at økologi ligger så langt nede på listen.

— Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening

Forbrugerne associerer derimod i høj grad brug af danske frugter og grøntsager med at sikre danske arbejdspladser, god smag, god kvalitet og færre sprøjtemidler, fremgår det af analysen, og her ligger der ifølge Helle Bossen en oplagt mulighed for at de danske økologer kan positionere sig stærkere i forhold til de mange importerede varer, som hvert år strømmer over grænsen til Danmark.

Økologi ligger helt nede på 14.-pladsen over de valgkriterier, som forbrugerne vægter højest, når de køber frugt og grønt
Økologi ligger helt nede på 14.-pladsen over de valgkriterier, som forbrugerne vægter højest, når de køber frugt og grønt. Grafik: ØL

"Det handler blandt andet om, at producenterne skal blive bedre til at kommunikere til kunderne i selve købssituationen. Her bruger de fleste typisk kun få sekunder på at beslutte sig for, hvilken vare der bliver købt," forklarer Helle Bossen, som oplever, at det med danske råvarer er begyndt at fylde mere hos forbrugerne.

Skilt med Dannebrog

"Derfor er det vigtigt at fortælle kunderne om de konkrete fordele ved den økologiske produktionsform og synliggøre, når der er tale om danske produkter. Det er ikke kun konklusionen fra denne undersøgelse. Resultater fra tidligere nudgingeksperimenter i udvalgte butikker har vist, at det har en salgsfremmende effekt," siger chefkonsulenten, som ganske enkelt opfordrer flere producenter til at forsyne emballagen med Dannebrog og flere fakta om varen.

"Vi har tidligere set, at økologi ikke står øverst på alle forbrugeres liste, så jeg er ikke så overrasket, men det er da tankevækkende, at økologi ligger så langt nede på listen (nr. 14, red)," siger Helle Bossen, og fortsætter:

"Vi har brugt mange kræfter på at synliggøre økologien ude i butikkerne, men hverken kæderne eller producenterne er tilsyneladende gode nok til at synliggøre de konkrete fordele ved økologi i selve købssituationen."

Prisen vejer tungest

Danske frugter og grøntsager associeres ifølge analysen i høj grad med at sikre danske arbejdspladser, god smag, god kvalitet og færre sprøjtemidler, og det ligner lavthængende frugter, som er lige til at plukke for økologerne.

Samtidig viser analysen, at prisen stadig er den største barriere, når forbrugerne overvejer, om de skal stoppe økologisk eller konventionel frugt og grønt i indkøbskurven.

Godt halvdelen af forbrugerne svarer, at prisen er det vigtigste i forbindelse med køb af frugt og grønt. Hos de forbrugere, som køber økologi af og til, er prisen også klart den største barriere, og da ’af-og-til køberne’ udgør knap halvdelen af alle forbrugere, er der ifølge Helle Bossen tale om en attraktiv målgruppe for økologerne.

Det samme gælder de klimabevidste forbrugere, som ofte går efter danske varer (58 pct.) og produkter i sæson, mens kun 36 pct. vælger økologisk frugt og grønt, når de ønsker at handle klimavenligt.

Økologisk frugt og grønt - valgkriterier og barrierer

Rybner Analyse har i februar 2023 gennemført en analyse for Økologisk Landsforening. Analysen stiller skarpt på, hvad forbrugerne lægger mest vægt på, når de køber frugt og grønt.

De er blevet spurgt om deres perception af økologisk og dansk frugt og grønt, samt hvad de oplever som de største barrierer for køb af økologisk frugt og grønt.

I undersøgelsen har forbrugerne har taget stilling til 18 valgkriterier for køb af frugt og grønt på skalaen: Stor betydning, nogen betydning, lille betydning og ingen betydning.

Antal respondenter: 1004.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage