Annonce
Annonce
I et år, hvor alle dagligvarekæder har hævet priserne på økologisk frugt og grønt, får man mest for pengene ved at besøge Lidl. PR-foto: Lidl
Pristjek: Priserne på økologisk frugt og grønt er de højeste siden 2017
Samtlige supermarkeder i Forbrugerrådet Tænks årlige pristjek har hævet priserne på økologisk frugt og grønt, og kunderne skal i gennemsnit betale 30 pct. mere end i 2021.
Hvert år siden 2015 har Forbrugerrådet Tænk undersøgt, hvad det koster at fylde indkøbskurven med de samme 11 økologiske frugter og grøntsager. I år er gennemsnitsprisen på 160,60 kr. for de samme udvalgte varer den højeste siden 2017, som er det år, hvor kurven var billigst.
Forbrugerorganisationens pristjek viser, at det især er flere af discountkæderne, som har været flittige til at skrue på priserne. Det betyder, at kunderne i Rema 1000 i år betaler for den dyreste kurv, mens Lidl med en pris på knap 150 kr. er billigst.
Lidls pris er dog stadig over 30 kr. højere, end de samme varer kunne købes for hos Netto, som sidste år havde den billigste økokurv med en pris på 117,60, men Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl, glæder sig over, at Lidl i år har overtaget den position:
”Vi er glade for, at Lidl er den dagligvarekæde, der kan tilbyde den billigste indkøbskurv med økologisk frugt og grønt. Det er vigtigt for os at give vores kunder bedre muligheder for at handle økologisk. Derudover har vi også fjernet momsen på alt frugt og grønt i februar og resten af marts måned via vores loyalitets app, Lidl Plus. Selvom det ikke er regnet med i pristjekket, håber vi, at initiativet kan inspirere politikerne til at overveje justeringer i moms og afgifter, så frugt og grønt bliver billigere,” siger Maria Lovecchio i en kommentar til pristjekket.
Forbrugerrådet Tænks pristjek er foretaget 27. februar, men da tilbud og rabatter, herunder medlemsrabatter, er fravalgt, er det ikke Lidls igangværende kampagne for lavere moms på frugt og grønt, som er årsagen til at kæden har de laveste priser.
Flere artikler fra samme sektion
Forbrugerne er vendt hjem til økologien
En ny repræsentativ undersøgelse fra Voxmeter fastslår, at forbrugerne igen griber ud efter det røde økologimærke, når de lægger dagligvarerne i kurven i supermarkedet.
Gå amok i økologiske oste ved Torvehallerne
Ostefestivalen Cheese Copnehagen frister med 75 forskellige økologiske oste fra danske mejerier, når Mejeriforeningen 21. september inviterer danskerne til at besøge det store ostebord ved Torvehallerne.
Friland har ikke nok økologisk kød til at forsyne alle kunder
Efter et noget turbulent 2023 med voksende produktionsudgifter og faldende salg af økologisk kød, kigger DC-datterselskabet ind i en periode, hvor selskabet stort set kan melde udsolgt på alle hylder med økologisk kød.