Annonce

Annonce

Billede af en frugt- og grøntafdeling i et italiensk supermarked

90 pct. af de italienske forbrugere købte økologisk mindst tre gange i løbet af 1. halvår 2020. Foto: Eli Brody/flickr/CC BY-NC 2.0

Økologisalget slår rekord i Italien

Økologien havde et særdeles stærkt halvår i Italien, hvor salget steg under corona-krisen.

Salget af økologiske fødevarer i Italien nåede rekordhøje 3,3 mia. euro i første halvår 2020. Det svarer til en stigning på 4,4 pct. i forhold til 2019, viser en ny markedsrapport fra ISMEA.

Rapporten viser også, at 90 pct. af de italienske forbrugere købte økologisk mindst tre gange i perioden, og at 97 pct. gjorde det mindst én gang.

Det er særligt de store supermarkeder, der står for økologisalget, men væksten var størst for discountkæderne, om end økologiomsætningen fortsat er beskeden i disse kæder.

Tallene dækker over salget i detailhandlen og ikke hotel-, restaurations- og kantinesektoren samt eksport.

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi