Annonce
Annonce

90 pct. af de italienske forbrugere købte økologisk mindst tre gange i løbet af 1. halvår 2020. Foto: Eli Brody/flickr/CC BY-NC 2.0
Økologisalget slår rekord i Italien
Økologien havde et særdeles stærkt halvår i Italien, hvor salget steg under corona-krisen.
Salget af økologiske fødevarer i Italien nåede rekordhøje 3,3 mia. euro i første halvår 2020. Det svarer til en stigning på 4,4 pct. i forhold til 2019, viser en ny markedsrapport fra ISMEA.
Rapporten viser også, at 90 pct. af de italienske forbrugere købte økologisk mindst tre gange i perioden, og at 97 pct. gjorde det mindst én gang.
Det er særligt de store supermarkeder, der står for økologisalget, men væksten var størst for discountkæderne, om end økologiomsætningen fortsat er beskeden i disse kæder.
Tallene dækker over salget i detailhandlen og ikke hotel-, restaurations- og kantinesektoren samt eksport.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.