Annonce
Annonce
Muligheden for at benytte små klistermærker, mavebælter m.m. gør det nemmere for dagligvarebutikkerne at leve op til de skærpede kontrolkrav, som trådte i kraft ved årsskiftet. Foto: Jakob Brandt
Økologicertificering: Gælder det også min detailvirksomhed?
I løbet af de kommende måneder bliver de første danske fødevarebutikker kontrolleret efter de nye EU-regler, som bl.a. stiller øgede krav ved salg af uindpakkede fødevarer.
Fra 1. januar 2022 gjorde EU det lovpligtigt for alle detailvirksomheder, der årligt sælger mere end 5.000 kg uindpakkede økologiske fødevarer eller har en årlig omsætning på disse varer på mere end 149.200 kr. skal være økologicertificerede.
De nye regler kunne i yderste konsekvens betyde, at Fødevarestyrelsen hvert år skulle øge antallet af kontrolbesøg med flere tusinde, men ifølge Robert Lind, der er specialkonsulent hos Fødevarestyrelsen, er det efter mange intense møder med de største aktører i dagligvarebranchen lykkes at lave en dansk fortolkning af EU-reglerne, som burde være håndterbare for både virksomhederne og kontrolmyndighederne:
”Vi har haft en god dialog med erhvervet og skabt en god proces omkring den nye EU-lovgivning. Det betyder, at vi har fundet en løsning, der gør omfanget af kontrollen enklere for os samt lettere for virksomhederne at efterleve,” siger Robert Lind.
Vil helst undgå mere plast
Han oplyser, at det først er her i andet halvår af 2022, at myndigheder skal ud og kontrollere efter det nye regelsæt, og han er spændt på, hvordan de nye kontrolrutiner bliver modtaget i praksis ude i butikkerne, men han udtrykker håb om, at kontrollen er spiselig for både de store dagligvarekæder og små selvstændige specialbutikker.
”Det er især en fordel, at butikkerne kan nøjes med at sætte små klistermærker på hver enkelt fødevare f.eks. bananer, og så tæller det som indpakning. Det letter gevaldigt, og gør reglerne håndterbare uden at slække på økologiens troværdighed. Det er ikke i nogens interesse, at økologisk frugt og grønt skal pakkes yderligere ind i plast, så det undgår vi også med fortolkningen,” siger Robert Lind.
Det er butikkens ansvar
Specialkonsulenten påpeger desuden, at det er virksomhedens eget ansvar at overholde minimumsgrænserne og have de rette papirer klar, når Fødevarestyrelsen kommer på kontrolbesøg. For de store supermarkedskæder er der bevidsthed om det, men for de små selvstændige detailbutikker kan det være nyt, at de måske skal økologicertificeres.
Er virksomhedens salg over minimumsgrænsen, skal økologiaktiviteterne nemlig anmeldes til Fødevarestyrelsen. Virksomheden modtager herefter en økologirapport, der viser, at de er økologicertificerede.
For at opnå den endelige økologicertificering skal virksomheden selv supplere og tilføje relevante egenkontrolbeskrivelser til økologirapporten. Hvis virksomheden i forvejen har en økologirapport, som dækker salg af uindpakkede økologiske fødevarer, skal der ikke foretages ændringer i forhold til den nye lovgivning.
Lovgivningen og den konkrete kontrol vil næppe være til gene for butikkerne, vurderer Robert Lind og tilføjer desuden, at det ikke vil få betydning for butikkernes kunder:
”Vi betragter generelt detailleddet som et lavrisiko område, hvor vi ikke mener, at kunderne let kan blive vildledt.”
Indpakkede fødevarer omfatter blandt andet:
-
Færdigpakkede fødevarer
-
Fødevarer, der er mærkede som økologiske af en økologicertificeret virksomhed. Der skal fremgå de oplysninger, som kræves for færdigpakkede fødevarer i økologiforordningen: Eksempelvis porrer samlet med mavebælte eller krydderurter samlet i åbent kræmmerhus
-
Fødevarer, der er individuelt mærket som økologiske via eksempelvis mavebælter, film, stickers, laserprint mm. af en økologicertificeret virksomhed. Eksempelvis brød, citroner, æbler mm.
Kilde: Fødevarestyrelsen
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.