Annonce

Annonce

Ungt par kigger på økologiske morgenmadsprodukter i butik

Tilliden til Ø-mærket bør være helt i top, viser resultatet af en kontrolkampagne, som Fødevarestyrelsen har gennemført hos landets økologiske grossister. Foto: Moment Studio

Kontrolkampagne cementerer Ø-mærkets høje troværdighed

Fødevarestyrelsen giver topkarakter til landets økologiske grossister efter en kontrolkampagne, hvor 99 procent af virksomhederne slap for anmærkninger.

Der er helt styr på dokumentationen bag de økologiske fødevarer, og de danske forbrugere kan dermed fortsat trygt stole på det røde Ø-mærke.

Det er hovedbudskabet fra Fødevarestyrelsen, som i denne uge offentliggør resultaterne af en kontrolkampagne, som blev gennemført i 2020.

Kampagnen viser, at de danske øko-grossister ligger særdeles pænt, når det kommer til at have orden i de egenkontrolprocedurer, der følger med, hvis man vil sælge økologiske fødevarer. Det viser en kontrolkampagne, som Fødevarestyrelsen har gennemført hos knap 400 grossister og detailhandelsbutikker.

Det er et usædvanlig flot resultat, som er med til at underbygge troværdigheden bag Ø-mærket, og vores kontrol viser, at forbrugerne kan have fuld tillid til de økologiske varer, som de køber i butikkerne.

— Henrik Nielsen, kontorchef, Fødevarestyrelsen

Det er første gang, at myndighederne laver en samlet opgørelse, som både omfatter den årlige økologikontrol og årets kampagnekontroller, og resultatet viser, at der ikke var meget at komme efter for kontrollørerne af de danske grossister, slagter- og bagerbutikker og andre virksomheder, som selv forarbejder og sælger økologiske varer direkte til forbrugerne.

Hele 99 pct. af de virksomheder, som indgik i Fødevarestyrelsens særlige kontrolkampagne, havde helt styr på dokumentationen og slap derfor for anmærkninger, da kontrollanterne kiggede forbi i løbet af 2020, oplyser Fødevarestyrelsen.

Vigtigt for troværdigheden

Virksomhederne havde både dækkende beskrivelser af deres økologiaktiviteter, fx hvilke varetyper de producerer, og kunne dokumentere, at deres egenkontrolprocedurer var i orden, fremgår det af kampagnens slutrapport, og ifølge Henrik Nielsen, kontorchef i Fødevarestyrelsen, er der tale om meget flotte tal for en branche, som myndighederne kontrollerer særligt grundigt.

»Det er et usædvanlig flot resultat, som er med til at underbygge troværdigheden bag Ø-mærket, og vores kontrol viser, at forbrugerne kan have fuld tillid til de økologiske varer, som de køber i butikkerne,« siger Henrik Nielsen.

Ifølge Henrik Nielsen er virksomhedernes egenkontrol og dokumentation helt afgørende for troværdigheden af de økologiske fødevarer, og den nye kontrolkampagne viser, at virksomhederne indtager en dukserolle, når det handler om at overholde økologireglerne og sørger for at økologiprocedurerne i deres økologirapporter er opdaterede mht. virksomhedens aktiviteter og den nyeste lovgivning.

Der blev ikke funder overtrædelser, der havde en karakter, så de udløste en bøde, men Fødevarestyrelsen fandt dog bagatelagtige overtrædelser af reglerne om beskrivelser af virksomhedens egenkontrol hos hver ottende virksomhed. Heraf modtog omkring hver fjerde en kort vejledning om økologireglerne.

99 procent havde styr på papirerne

  • Fødevarestyrelsen gennemførte i 2020 en kontrolkampagne, som omfattede 398 kontrolbesøg.

  • 80 pct. af kontrollen omfattede grossister, mens resten af kontrollen foregik hos detailhandelsbutikker med produktion og salg af økologiske varer til forbrugerne.

  • Kun en pct. af virksomhederne fik en indskærpelse på grund af mangelfulde skriftlige procedurer.

  • Ved 12,5 pct. af kampagnekontrollerne blev der desuden fundet bagatelagtige forhold, som i 9 ud af 10 tilfælde handlede om mangelfulde skriftlige procedurer, mens de sidste forhold drejede sig om manglende anmeldelse af ændringer i produktionen.

  • Kampagnen omfattede både anmeldte og uanmeldte kontrolbesøg.

_Kilde: Fødevarestyrelsen _

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion