Annonce

Annonce

Hylder med grøntsager

En bonus på 10 pct. til de loyale kunder skal være med til at sikre succes for Coops nye bud på et grønnere og mere bæredygtigt discountkoncept. Foto: Coop

Økologi og bæredygtighed bliver vigtige pejlemærker i storoffensiv for Coop 365 

Coops nye discountkoncept åbner 120 nye butikker i 2022, som alle får et økologisk sortiment på 350-450 varenumre.

Med den største udrulning af en ny butikskæde nogensinde, vil Coop nu udfordre de store udenlandske og danske discountkæder. I løbet af i år åbner Coop hver måned ca. 10 butikker i den nye discountkæde Coop 365, som ved årsskiftet bestod af 70 butikker.

Hvilke eksisterende Coop-butikker, der bliver konverteret til det nye discount-koncept, afhænger især af kundernes præferencer for økologi og bæredygtighed, som sammen med lave priser bliver vigtige pejlemærker for Coop 365.

Ifølge Coops adm. direktør Kræn Østergård Nielsen har kunderne reageret så positivt på det nye discountkoncept, at kæden i år planlægger at åbne yderligere 120 butikker, så kæden vil omfatte ca. 190 butikker i slutningen af året.

”Kundernes krav til discount har ændret sig, siden vi åbnede de første for 40 år siden. De vil kunne købe alle de varer, de har brug for, de vil have mere kvalitet, de vil have mere orden og stiller langt større krav til klima, bæredygtighed, sundhed og økologi – og stadig til de laveste priser. Derfor har vi de seneste år testet mange nye elementer, og er nu klar på det, der er vores bud på Danmarks grønne discountkæde,” siger Kræn Østergård Nielsen i en pressemeddelelse.

Kræn Østergård Nielsen tilføjer i dagens udgave af Børsen, at Coop i perioden frem mod 2025 samlet vil investere over 1 mia. kr. i at etablere den nye kæde Coop 365, der efter planen i løbet af 2025 skal runde 300-400 butikker.

"Testen er forbi for Coop 365discount, og nu går det for alvor i luften. Konceptet er bestået, og kunderne har kvitteret med deres pengepunge, så nu handler det om at komme ud over rampen til endnu flere danskere. Vi vil dog fortsat konstant raffinere konceptet," siger Kræn Østergård Nielsen til mediet.

Det er ingen hemmelighed, at der er hård konkurrence på det danske discountmarked, og flere detaileksperter har gennem de seneste år forudset, at der næppe bliver plads til alle de nuværende kæder i fremtiden. Thomas Nielsen, der for et år siden blev ansat som kædedirektør for både Fakta og den nye søsterkæde Coop 365, betegner den nye kæde, som ”en grøn discounter”, som efter hans vurdering er godt klædt på til at dække behovet hos fremtidens kunder:

”Vi udvælger de butikker, som vi konverterer til Coop 365, ved hjælp af vores mange data om kundernes indkøb,” siger Thomas Nielsen til Økologisk Nu.

Hovedparten af de nye butikker er nuværende Fakta-butikker, der udvides og moderniseres. Men der vil også komme butikker fra andre Coop-kæder plus mange helt nyopførte butikker. Coop Ejendommes byggeplaner omfatter således 25 helt nye butikker, oplyser Coop.

Bonus på frugt og grønt

Thomas Nielsen har 25 års erfaring med dagligvarer og butiksdrift, hvor han har haft ledende roller i både Coop, Dagrofa og Salling Group, og han oplyser, at Coop 365 kommer til at arbejde med tre forskellige økologiske sortimenter, hvor antallet af varer spænder fra ca. 350 til 450, hvilket han betegner som et højt niveau for en discountkæde.

Kædedirektør Thomas Nielsen håber i løbet af det kommende år at kunne præsentere nye bæredygtige produkter, som kan bidrage til at skabe flere loyale kunder til Coop 365
Kædedirektør Thomas Nielsen håber i løbet af det kommende år at kunne præsentere nye bæredygtige produkter, som kan bidrage til at skabe flere loyale kunder til Coop 365

”Vi kigger primært på, hvilke butikker der har kunder, der går op i den grønne dagsorden. Her er økologien en vigtig parameter, og vi kan se, at økologisalget i de første 70 butikker sidste år voksede med 20 pct.”

Den nye kæde forfølger den grønne kurs ved at nudge kunderne til at købe mere bæredygtigt ved at tilbyde en bonus på frugt og grønt på 10 pct. til alle, som handler via Coop-appen.

”Vi vil gerne være kendt for, at vi har taget de rigtige valg for kunderne ved at sælge varer uden skadelig kemi og vækstfremmere," siger Thomas Nielsen.

På jagt efter flere unikke varer

Men det er ikke det eneste initiativ, som skal bidrage til at skabe mere loyale kunder, og kædedirektøren oplyser, at Coop 365 er på jagt efter unikke fødevarer, som kunderne ikke kan købe andre steder. Coop arbejder i forvejen tæt sammen med økologiske producenter som Thise Mejeri og grøntproducenten Søris, men deres varer er tilgængelige i alle Coop-kæder.

”Vi skal helt klart finde nogle nye varer, som kunderne ikke kan købe andre steder, men vi er stadig i arbejdstøjet på den front, så det kan jeg ikke afsløre mere om på nuværende tidspunkt,” siger Thomas Nielsen.

Han vurderer, at den største udfordring bliver at finde producenter, som kan levere den ønskede kvalitet til 200 butikker, som får en noget grønnere profil end Fakta-kæden.

Indtil videre er det tanken, at Fakta fortsætter som selvstændig kæde med landsdækkende markedsføring, og den vil fortsat omfatte over 200 butikker, oplyser Coop.

Det kan kunderne bedst lide ved Coops nye discountkoncept:

  • Økologi fylder mere og har et stort udvalg af Coops egen Øko365-serie med økologi til discountpris
  • Allergi- og miljøvenlige varer under, bl.a. i minirisk-mærket
  • Bonus på 10 pct. på frugt og grønt
  • Flere nemme måltider og hurtige løsninger i høj kvalitet.
  • Op mod 30 procent flere varer at vælge mellem

Kilde: Coop365

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel