Annonce
Annonce
Lige nu er det højsæson for økologiske grøntsager fra mange danske øko-marker, og efter endnu et år med vækst i det økologiske foodservicesalg, opfordrer Økologisk Landsforening gæsterne i det danske sommerland til at kigge efter spisesteder med Det Økologiske Spisemærke, når de spiser ude. Foto: Ramus Bluhme
Økologien udvikler sin position i foodservice
Salget af økologiske fødevarer til foodservice steg med 13 pct. i 2023 i forhold til 2022. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Dermed stiger økologiens markedsandel i de professionelle køkkener i 2023 til 14 pct.
Der kommer flere og flere økologiske fødevarer i foodservice, og salget steg med 13 pct. fra 3,0 mia. kr. i 2022 til 3,4 mia. kr. i 2023. Den økologiske markedsandel er dermed steget lidt, så den nu ligger på 14 pct.
”Vi glæder os over, at vi fastholder en stigning i salget af økologi til foodservice med tocifrede procenter. Økologien har igen vist sin værdi og sit store potentiale i de professionelle køkkener,” siger markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, Torben Blok i en pressemeddelelse.
Selv om væksten i nogen grad var drevet af prisstigninger er han godt tilfreds med markedsudviklingen i landets professionelle køkkener.
”Det er gået rigtig godt for økologien i foodservice i lang tid, og stigningen viser, at økologien holder fast og sætter en retning. For økologi er mere end råvarer, du køber ind. Du får så meget mere. Du får det rene drikkevand uden sprøjtegifte, mere biodiversitet og bedre dyrevelfærd. Du får mere grønt, mindre kød og dermed en mindre klimabelastning,” siger han.
Potentiale i alle kategorier
Tallene fra Danmarks Statistik viser, at den økologiske andel varierer en del i de forskellige varegrupper. Økologi udgør 33 pct. af det samlede salg af mejeriprodukter og æg, mens økologisk frugt og grønt ligger på 24 pct. Omvendt udgør økologisk kød og fisk blot 3 pct. af varegruppens samlede salg, mens frostvarer står for 6 pct.
”Der er potentiale for at arbejde med økologien i alle kategorier. Mejeri, æg, frugt og grønt er nogle af de varegrupper, hvor økologien står rigtig stærkt, mens der er udviklingspotentiale i de kategorier, hvor andelene er små,” siger Torben Blok.
Det er især de offentlige køkkener, der bidrager til væksten. Økologiens andel lå her på 32 pct. af alle varer. Kantiner på offentlige arbejdspladser lå med 23 pct., mens kantiner på private arbejdspladser lå på 19 pct. Lavest lå den økologiske andel i hoteller, restauranter o.lign. med 9 pct. af det samlede salg. Men samlet set er andelen steget fra 2022 til 2023 i alle grupper.
”Den her stigning er et signal om, at flere offentlige og private kantiner begynder at forholde sig til, at flere danskere efterspørger sunde måltider lavet af rene råvarer. At der er flere køkkener, der forstår den værdiskabelse, der sker fra landmand til køkken til tallerken,” siger Torben Blok og her på kanten til ferien kommer han med et opråb til gæsterne i det danske sommerland:
”Lad os nu fastholde fokus på det økologiske måltid hen over sommeren. Lad os kræve gode smagfulde økologiske måltider, når vi går ud og spiser. Lad os efterspørge den økologiske is og sodavand, når vi tager til stranden. Jo mere økologi vi efterspørger i sommerlandet, jo mere skubber vi til den forandring, vi har brug for,” siger markedschefen, som vurderer, at det økologiske foodservicesalg har gode muligheder for at fortsætte de væksten, da økologiske måltider taler ind i mange af de fremherskende dagsordner, som knytter sig til måltidet.
Flere artikler fra samme sektion
Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening
Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.
Vestpå måtte Mikkel Berggreen se langt efter økologiske råvarer, så nu dyrker han dem selv - og forærer dem væk
"Hvis jeg vil have virkelig gode råvarer, må jeg selv dyrke dem," siger Mikkel Berggreen, som i sin tid tog hjem midt under studenterkørslen for at hyppe kartofler. Gode råvarer er så vigtige for ham, at han giver dele af sin høst gratis væk, så også familien og venner får glæde af den.
Skuffende salg får Arla til at skære i sortimentet af plantedrikke
Siden Arla i foråret 2024 valgte at droppe økologien i planteserien Jörd, er salget faldet yderligere, og selskabet drosler nu ned for det plantebaserede sortiment, som samlet har været et dyrt bekendtskab.