Annonce
Annonce
Fødevarer bidrager til 20-35 pct. af verdens drivhusgasudledninger. Den bedste løsning fra forbrugernes side er en omstilling til en mere planterig kost og en reduktion af madspild. Foto: Moment Studio
Projekt skal opklare, hvordan plantebaseret kost bliver mere udbredt
Et nyt, stort forskningsprojekt ledet af Aarhus Universitet skal være med til at styrke den grønne omstilling. Projektet har fokus på plantebaseret mad, madspild og forbrugeradfærd.
15 aktører fra fødevarebranchen og tre danske universiteter er gået sammen om projektet PlantPro, der sætter fokus ikke alene på plantebaseret kost, men også forbrugeradfærd og madspild. Det skriver Aarhus Universitet på sin hjemmeside.
"Fødevarer bidrager til 20-35 pct. af verdens drivhusgasudledninger. Den bedste løsning fra forbrugernes side er en omstilling til en mere planterig kost - men også en reduktion af madspild. På verdensplan vurderes det nemlig, at madspildet på tværs af landbrug, fødevareproduktion og husholdninger tegner sig for cirka 8–10 pct. af den samlede menneskeskabte udledning af klimagasser. Det nye projekt er baseret på en såkaldt fødevaresystemtilgang, der har et holistisk syn på den grønne omstilling. For eksempel kobler vi to områder, som ellers ikke bliver sammentænkt, på trods af at der findes store synergieffekter - og så samler projektet både iværksættere, store virksomheder og interesseorganisationer i en fælles indsats," siger professor Jessica Aschemann-Witzel fra MAPP Centret på Aarhus Universitet, der koordinerer projektet.
Projektet hviler blandt andet på undersøgelser af forbrugeropfattelser og -adfærd, men også på interventioner og nudging, hvor forskellige potentielt adfærdsændrende metoder afprøves i praksis.
PlantPro-projektet skal være med til at opklare, hvordan Danmark kan styrke og udbrede omstillingen til en mere planterig kost, mindre madspild og grøn fødevareinnovation, der kan understøtte den bæredygtige udvikling.
"Den grønne omstilling kan ikke nås uden forbrugerne er med på rejsen. Tekniske innovationer kan ikke slå igennem, hvis forbrugerne ikke er åbne over for nye produkter og en ny adfærd i hverdagen," siger Jessica Aschemann-Witzel.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.