Annonce

Annonce

Bud afleverer kasser hos en af Nemligs kunder

Sortimentet hos Nemlig.com tæller 9.000 varer, hvoraf 1.700 er økologiske. Onlinesupermarkedet har en økologiandel på 23 pct., og er også helt i front, når det gælder plantebaserede varer. Foto: Nemlig.com

Nemlig.com kåret som Årets Plantebaserede Supermarked

Gennem de seneste fem år har Dansk Vegetarisk Forening kåret Bilka som Årets Plantebasered Supermarked, men i år må kæden aflevere titlen til online-supermarkedet Nemlig.com.

Dansk Vegetarisk Forening roser landets største online-supermarked for at inspirere kunderne til at gå på indkøb i online-supermarkedets voksende sortiment af plantebaserede og økologiske varer.

Det blev resultatet, efter at foreningen havde kigget på 135 forskellige parametre hos Danmarks 15 største dagligvarekæder. De viste, at Nemlig.com både har øget det plantebaserede program og gjort meget for at gøre det nemmere at finde varerne i webshoppen, hvor alle de plantebaserede varer er samlet på én fælles side.

Nemlig.com anerkendes også for at inspirere forbrugerne til at spise mere plantebaseret gennem kampagner og et stort opskriftsunivers med godt 400 plantebaserede opskrifter. Det gør det nemmere for kunderne at vælge den grønne vej.

Vi ser en tydelig sammenhæng mellem forbrugere, der vælger plantebaseret, og deres interesse i økologi.

— Marie Luja Rasmussen, markedskonsulent for detail og foodservice, Dansk Vegetarisk Forening

”Vi har lavet mange tiltag for at styrke og udvide det plantebaserede sortiment og vi har gjort det utrolig nemt for kunderne at vælge plantebaseret ved at samle alle disse varer på én side. Dernæst præsenterer vi ofte plantebaserede produkter ved siden af ikke-plantebaserede produkter som et alternativ,” siger kategorichef i Nemlig, Mette Roelsgaard og fortsætter: 

”Vi er meget stolte af at vinde prisen som er en stor anerkendelse af vores målrettede indsats for at tilbyde vores kunder Danmarks bedste og største udvalg af plantebaserede varer. Det tæller 460 varer, hvilket er mere end dobbelt så mange, som vores konkurrenter i de fysiske butikker,” siger Mette Roelsgaard. 

Vægter økologien højt

Dansk Vegetarisk Forening vægter både et plantebaseret og økologisk fokus højt, da plantebaserede økologiske produkter er det bedste for både klima og miljø. 

Samtidig viser foreningens forbrugeranalyse, at jo mere plantebaseret forbrugerne handler ind, desto mere økologisk handler de også.

“Vi ser en tydelig sammenhæng mellem forbrugere, der vælger plantebaseret, og deres interesse i økologi. Det bidrager til vores vision om et mere ansvarligt fødevaresystem, der understøtter miljøet, klimaet og rent drikkevand,” siger Marie Luja Rasmussen, markedskonsulent for detail og foodservice i Dansk Vegetarisk Forening.

To Salling-kæder til tops

Bilka vandt for fjerde år i træk prisen som ‘Bedst-i-pris’, der tildeles på baggrund af priserne på et fast basissortiment af plantebaserede produkter.

“Det gør os stolte og taknemmelige, at vi igen vinder ‘Bedst-i-pris' på plantebaserede produkter. Vi oplever, at vores kunder efterspørger netop denne type af varer, og vi er glade for, at vi kan tilbyde dem et bredt udvalg af vegetariske varer til skarpe priser. Derfor ser vi det også som en stor anerkendelse, at vi igen i år har vundet prisen,” siger Claus Frederiksen, marketingchef i Bilka.

Salling Groups discountkæde Netto kom også øverst på præmiepodiet. Det skete i kategorien ‘Årets plantebaserede discountsupermarked', som Netto også vandt i 2019, 2020 og 2021.

365discount er årets højdespringer

365discount er blevet kåret som ‘Årets højdespringer’ efter en stigning på 15,25 pct. i udvalget af plantebaserede produkter siden sidste år.

Kæden placerer nu plantebaserede produkter ved siden af de animalske varianter, hvilket øger synligheden og tilgængeligheden. Kæden får også ros for at have tilføjet flere bælgfrugter og plantebaserede færdigretter til sortimentet.

“Det er fantastisk at se, at vores arbejde med at sætte fokus på plantebaserede og økologiske fødevarer gør en forskel. Supermarkederne anerkender dette som en vigtig konkurrenceparameter. Vi lytter til detailhandlens ønsker om markedsudvikling og inspirerer dem med erfaringer fra vores nabolande, som er foran på det plantebaserede udvalg i supermarkederne,” siger Marie Luja Rasmussen.

Flere artikler fra samme sektion

Madprojekt tredobler økologien i kommunens køkkener uden at hæve budgettet

På bare 10 måneder er det lykkedes Kerteminde Kommunes køkkener at omlægge en stor del af indkøbene til økologi. Pengene til økologien er fundet ved at indføre flere bæredygtige fødevarer og mindske madspildet.

28-11-2024 4 minutter Omlægning,   Foodservice

Randers Kommune modtager pris for skarp grøn indkøbspolitik

Øgede krav til bæredygtige indkøb har på et halvt år øget økologiandelen i Randers Kommunes fødevareindkøb fra 51 pct. til 63 pct.

27-11-2024 4 minutter Foodservice,   Klima

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer