Annonce
Annonce
Henrik Lund, direktør i Naturli’, efterlyste danskroducerede hestebønner, flere ærter og meget, meget mere havre til sin plantebaserede fødevareproduktion. Foto: Irene Brandt-Møller
Naturli' vil omfavne den brede befolkning
Den plantebaserede fødevarevirksomhed Naturli’ vil ikke nøjes med veganerstemplet. De vil med direktør Henrik Lunds egne ord omfavne hele befolkningen, og skal de i mål med denne ambition, skal de kunne købe danskproducerede hestebønner, ærter og havre.
Planteavlernes årsmøde i Herning medio januar var traditionen tro et stort tilløbsstykke. Blandt talerne var Henrik Lund, som er direktør i Naturli’, der siden 1988 har lavet plantebaserede fødevarer.
Han indviede sine tilhørere i, hvilke overvejelser han gør sig om fremtidens råvarer.
»Naturli’ er kendt af forbrugerne for at være 100 pct. plantebaseret, men vi vil hellere omfavne hele befolkningen end at tage veganerstemplet på os,« sagde Henrik Lund.
I bestræbelserne på at udvide sit marked indgår Naturli’ i flere forskningsprojekter, blandt andet projektet InnoGrass, som skal udvikle protein til human ernæring baseret på græs.
»I dag bruger man soja til human protein, men græs er en meget bedre kilde, fordi græs for det første indeholder dobbelt så meget protein - heraf 11 aminosyrer - som soja, og for det andet fordi græs vokser 11 måneder om året,« sagde Henrik Lund.
Hvad Naturli’ tror på
- Vi kan lide dyr. Og vi kan lide at spise. Så vi spiser ikke dyr.
- Vi kan lide mennesker. Og vi ønsker, at de eksisterer. Så vi spiser ikke mennesker.
- Vi taler ikke ’vegan’. Vi snakker ’mennesker’ - med en plantebaseret accent.
- Burgere har aldrig dræbt nogen - bortset fra køer. Så vi laver ko-fri burgere.
- Vi ønsker at redde Jorden. Og at lave forretninger. Vi kalder det Jord-forretning.
Produktionsrester fra Carlsberg indgår i et andet udviklingsprojekt, som Naturli’ arbejder med.
Rapskagerne fra Naturli’s margarineproduktion indgår i et 3. projekt, som skal transformere rapskagerne fra spildprodukt til byggematerialer. Det 4. udviklingsprojekt, Henrik Lund fortalte om, handler om at udvikle en plantebaseret B12-vitaminpille, hvilket hidtil ikke har været muligt uden animalsk input.
»Vores mål er at være de første på markedet med dette produkt om et-to år,« sagde Henrik Lund, inden han løftede sløret for det 5. og sidste udviklingsprojekt i virksomheden.
»Sammen med Aarhus Universitet er vi i gang med at udvikle plantebaserede vitaminer, som kan forebygge diabetes 2,« fortalte Henrik Lund.
Men her og nu handler det for Naturli’ om ærteprotein.
»Vi elsker ærter, ja vi er besatte af ærter. Og vi har i samarbejde med lokale virksomheder på Lolland/Falster udviklet et produkt baseret på ærteprotein, som er verdens stærkeste, fordi det kan optage vand uden at miste sin tekstur. Da vi viste produktet på Anuga, blev alle de andre udstillere vores kunder, og vi hjælper gerne andre fødevareproducenter med at udvikle nye produkter baseret på ærteprotein,« sagde Henrik Lund.
I de 32 år, der er gået, siden Naturli’ sendte sine plantebaserede drikke til erstatning for mælk på markedet, har dagligvarehandlen ændret sin attitude over for virksomhedens produkter, der i starten nærmest havde status som kosttilskud. I dag kan man finde produkterne side om side med andre dagligvarer.
Naturli’ ejes af Dragsbæk Gruppen, som også ejer Grønvang Food i Vejen, hvor de plantebaserede drikke fra Naturli’ produceres. Men skal det grønne mejeri holdes i gang, skal der flere - og helst danske - råvarer på markedet.
»Fremtidens afgrøder på de danske marker er økologisk havre - gerne Poseidon, økologiske hestebønner og ærter. Det er sindsygt vigtigt for os, at vores råvarer er danske. Så I må meget gerne dyrke flere hestebønner, flere ærter og meget, meget mere havre,« sagde Henrik Lund.
Flere artikler fra samme sektion
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.
Efter et par trange år har griseproducenterne kurs mod lysere tider
Efterspørgslen efter økologisk grisekød er nu vokset så meget, at der igen er penge i at producere økologiske grise, viser en analyse fra Innovationscenter for Økologisk Landbrug.