Annonce

Annonce

En kvinde handler i frugt- og grøntafdelingen

Mange nye veganske produkter på markedet er økologiske. Foto: Økologisk Landsforening

Den plantebaserede trend er godt nyt for økologien

En analyse peger på, at tendensen mod en mere plantebaseret kost er med til at drive den økologiske vækst.

Forbrugernes tiltagende hang til en mere plantebaseret kost og mindre kød er med til at drive den økologiske vækst. Det vurderer bureauet Mintel på baggrund af en ny forbrugeranalyse, skriver foodnavigator.com.

Ifølge Mintel er der nemlig en sammenhæng mellem den plantebaserede trend og økologiens vækst, idet en lang række veganske og vegetariske produkter er økologiske.

Katya Witham, der er analytiker inden for det globale mad- og drikkeforbrug hos Mintel, siger til foodnavigator, at den plantebaserede tilgang er en af de "hotteste trends" i fødevarebranchen lige nu: 

"Så det virker naturligt, at økologiske producenter kobler de to ting sammen," siger hun og tilføjer, at deres undersøgelser viser, at næsten halvdelen af de veganske mad- og drikkeprodukter lanceret inden for de seneste 12 måneder, er certificeret som økologiske.

Undersøgelser fra både 2010 og 2017 har da også vist, at veganske og vegetariske forbrugere er langt mere tilbøjelige til at købe økologiske varer end øvrige forbrugere.

Flere artikler fra samme sektion

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel