Den plantebaserede trend er godt nyt for økologien

En analyse peger på, at tendensen mod en mere plantebaseret kost er med til at drive den økologiske vækst.

17. oktober 2019
Læsetid: 1 minutter
En kvinde handler i frugt- og grøntafdelingen
Mange nye veganske produkter på markedet er økologiske. Foto: Moment Studio

Forbrugernes tiltagende hang til en mere plantebaseret kost og mindre kød er med til at drive den økologiske vækst. Det vurderer bureauet Mintel på baggrund af en ny forbrugeranalyse, skriver foodnavigator.com.

Ifølge Mintel er der nemlig en sammenhæng mellem den plantebaserede trend og økologiens vækst, idet en lang række veganske og vegetariske produkter er økologiske.

Katya Witham, der er analytiker inden for det globale mad- og drikkeforbrug hos Mintel, siger til foodnavigator, at den plantebaserede tilgang er en af de "hotteste trends" i fødevarebranchen lige nu: 

"Så det virker naturligt, at økologiske producenter kobler de to ting sammen," siger hun og tilføjer, at deres undersøgelser viser, at næsten halvdelen af de veganske mad- og drikkeprodukter lanceret inden for de seneste 12 måneder, er certificeret som økologiske.

Undersøgelser fra både 2010 og 2017 har da også vist, at veganske og vegetariske forbrugere er langt mere tilbøjelige til at købe økologiske varer end øvrige forbrugere.