Annonce

Annonce

En kvinde handler i frugt- og grøntafdelingen

Mange nye veganske produkter på markedet er økologiske. Foto: Økologisk Landsforening

Den plantebaserede trend er godt nyt for økologien

En analyse peger på, at tendensen mod en mere plantebaseret kost er med til at drive den økologiske vækst.

Forbrugernes tiltagende hang til en mere plantebaseret kost og mindre kød er med til at drive den økologiske vækst. Det vurderer bureauet Mintel på baggrund af en ny forbrugeranalyse, skriver foodnavigator.com.

Ifølge Mintel er der nemlig en sammenhæng mellem den plantebaserede trend og økologiens vækst, idet en lang række veganske og vegetariske produkter er økologiske.

Katya Witham, der er analytiker inden for det globale mad- og drikkeforbrug hos Mintel, siger til foodnavigator, at den plantebaserede tilgang er en af de "hotteste trends" i fødevarebranchen lige nu: 

"Så det virker naturligt, at økologiske producenter kobler de to ting sammen," siger hun og tilføjer, at deres undersøgelser viser, at næsten halvdelen af de veganske mad- og drikkeprodukter lanceret inden for de seneste 12 måneder, er certificeret som økologiske.

Undersøgelser fra både 2010 og 2017 har da også vist, at veganske og vegetariske forbrugere er langt mere tilbøjelige til at købe økologiske varer end øvrige forbrugere.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion