Annonce
Annonce
Kædedirektør Michael Tilsted ser frem til at møde skatteministeren for bl.a. at diskutere mulighederne for at indføre differentieret moms på fødevarer. Foto: 365 discount
Momsfri kampagne løftede salget af frugt og grønt markant hos 365 discount
Momsfri uge på frugt og grønt hos 365 discount viser, at momsnedsættelse kan blive et vigtigt redskab i den grønne omstilling, hvis politikerne er klar til at dreje på afgiftsskruen.
Økologisk Landsforening har i mange år argumenteret for, at momsfritagelse eller en nedsættelse af momsen på økologiske varer kan fungere som et vigtigt redskab i omstillingen til et mere bæredygtigt fødevareforbrug i Danmark.
Nu viser kampagnen 'Skær Momsen' på frugt og grønt, som 365 discount gennemførte fra den 25. januar til den 1. februar, at det har stor effekt at sænke priserne på grønne fødevarer, hvis man ønsker at dreje forbruget i en sundere retning.
I praksis illuderede Coop-kæden en momsfritagelse ved at sænke prisen på alle varer inden for frugt og grønt med 20 pct. I hele februar måned gennemfører Lidl et lignende tiltag, og salgstallene fra Coops discountkæde viser, at det har en stor effekt at skrue på momsen.
Salget af frugt og grønt målt i volumen voksede i kampagneugen med henholdsvis 43 pct. og 37 pct. i 365 discount. Det er meget høje tal, og kædedirektør Michael Tilsted ser frem til at deltage i et møde, som skatteminister Jeppe Bruus (S) har inviteret til for at diskutere differentieret moms.
Generelt har ’Skær momsen-kampagnen affødt mange reaktioner på, hvorfor frugt og grønt bør være billigere i forhold til danskernes sundhed generelt 365 discount har også fået en række henvendelser fra NGO'er, der har udvist interesse for initiativet og har støttet det i medierne, og Michael Tilsted er spændt på, hvordan ministeren reagerer.
“Det er jo anden gang, vi investerer massivt i sådan et initiativ, og de aktuelle tal slår endnu hårdere ud, end de gjorde i 2022. De danske forbrugere viser mig, og forhåbentlig også politikerne, at der er en vej at gå for folkesundheden. Vi ved, at frugt og grønt er sundere tilvalg, og for os er det også en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på disse varer. Om det er permanent, eller om der findes andre løsninger, vil jeg lade være op til politikerne. Jeg synes, vi fra handelen har sendt et klart signal nu,” siger Michael Tilsted.
Jeg vil bare appellere til, at politikerne kommer på banen med nogle løsninger, som vi kan drøfte for at imødekomme forbrugernes ønsker.
— Michael Tilsted, kædedirektør, 365 discount
"Vi ved fra en ny undersøgelse, der er udarbejdet for Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen, Diabetesforeningen og Hjerteforeningen, at hele 81 pct. af respondenterne støtter idéen om lavere priser på sunde fødevarer for at fremme et sundere liv. Det er det, vi mærker reaktioner på fra alle sider. Jeg synes, det er meget positivt, at en anden kæde følger trop.”
365discount er tidligere blevet spurgt, hvorfor kæden ikke gør dette initiativ permanent, og svaret er ganske enkelt: "Det er for dyrt."
Der er dog næppe tvivl om, at den grønne omstilling har behov for en hjælpende hånd.
"Nogen siger, at de sparede penge, der lander mellem hænderne på forbrugerne, muligvis bliver brugt på usunde varer. Det vil jeg ikke være dommer over, og jeg vil ikke komme med en løftet pegefinger til forbrugerne. Jeg vil bare appellere til, at politikerne kommer på banen med nogle løsninger, som vi kan drøfte for at imødekomme forbrugernes ønsker, siger Michael Tilsted inden mødet med skatteministeren.
Jeppe Bruus (S) oplyste sidste forår i et svar til Folketinget, at det vil koste staten mellem 2 mia. og 2,5 mia. kr. at halvere afgiften på frugt og grønt. Han pointerede samtidig, at EU-reglerne forhindrer at lave differentieret moms på økologi, da det vil virke konkurrenceforvridende. Men han har senere i et svar til Økologisk Landsforening trukket i land på den sidste melding, da en ændring af momsdirektivet sidste år netop sikrede et juridisk grundlag for at sænke afgifter på varer med højere miljøambitioner.
Flere artikler fra samme sektion
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.
Efter et par trange år har griseproducenterne kurs mod lysere tider
Efterspørgslen efter økologisk grisekød er nu vokset så meget, at der igen er penge i at producere økologiske grise, viser en analyse fra Innovationscenter for Økologisk Landbrug.