Annonce
Annonce
Jan Algreen fra Søris er en af leverandørerne af overskudsvarer til JunkFood-konceptet. Foto: Coop
Michelin-kok skaber JunkFood for at mindske madspild og sikre mad til hjemløse
Ved at købe varer fra projektet JunkFood kan Irmas kunder være med til at bekæmpe madspild og sikre måltider til hjemløse borgere.
Irma-kæden er nu klar til at sælge de første varer fra projektet JunkFood. Initiativtageren er Rasmus Munk fra den to-stjernede Michelin-restaurant Alchemist, som ønsker at sikre måltider til gadens folk.
Ideen opstod under Corona-krisen, hvor restauranterne var lukkede. Her besluttede Rasmus Munk at stifte foreningen JunkFood, som laver mad til hjemløse. For Irma var det oplagt at gå ind i samarbejdet, og i dag laver JunkFood mad til hjemløse af overskudsvarer fra bl.a. Irmas leverandører som Gris, Lam & Co. og Søris samt online-butikken Coop.dk Mad.
Nu har kokketeamet i Junkfood udviklet tre økologiske smagsvarianter af ketchup til Irma. Et glas ketchup koster 34,95 kr., og når du køber et glas ketchup støtter du direkte op om at sikre et varmt måltid mad til hjemløse og andre udsatte.
Kort om JunkFood
- JunkFood producerer hver eneste dag 300 varme aftensmåltider, som bliver delt ud til hjemløse i København.
- Maden er lavet af overskudsvarer fra en række grossister og producenter.
- Junkfood er foreløbig finansieret af fonde, men målet er at blive selvfinansierende ved bl.a. salg af produkter.
”Vi er meget stolte over at få de første produkter på hylderne, og glade over at Irma hjælper os i vores ambition om at støtte de mennesker i vores samfund, som ikke har adgang til et varmt måltid mad hver dag. I første omgang er ambitionen at nå ud til alle gadens folk i København, for at senere udvide tilbuddet til resten af Danmark,” siger Rasmus Munk i en pressemeddelelse.
”Irmas kunder er optagede af råvarer og fødevarer af høj kvalitet – og også at hjælpe andre, der har det sværere end dem selv. Derfor er det naturligt for os at gå ind i projektet. Her har vi et projekt med hjertet på rette sted og kompetencerne til at udvikle nye kvalitetsprodukter,” siger Irmas kædedirektør Charlotte Nilsson Norby.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.