Annonce
Annonce
Lidl øger salget af plantebaserede fødevarer markant
Et øget fokus på plantebaserede produkter har ført til, at kunderne hos Lidl i løbet af det seneste år har lagt næsten 20 pct. flere vegetariske og veganske produkter i indkøbskurven.

Det er ikke kun salget af økologiske plantedrikke, som vokser markant hos Lidl. Også salget af vegansk is og diverse køderstatningsprodukter vokser i den danske gren af den tyske discountkæde. PR-foto: Lidl
Økologisk Landsforening gennemfører i øjeblikket projektet 'Økologiske proteinafgrøder til klimavenlig human ernæring', som skal inspirere flere danske økologer til at producere planteproteiner til human ernæring, og salgstallene hos Lidl viser, at efterspørgslen efter plantebaserede fødevarer er stor.
I løbet af det seneste år er salget af veganske og vegetariske produkter i Lidl steget med 19,7 procent. Det er ifølge Dansk Vegetarisk Forening en markant stigning:
”Der er ingen tvivl om, at den overordnede tendens med mere plantebaserede madvaner hos danskerne fortsætter, hvilket også afspejles i salget hos dagligvarekæderne. Det er en flot stigning hos Lidl. Og det er vi naturligvis rigtig glade for, da det kommer både dem, der spiser vegansk og vegetarisk, og verden omkring os til gode,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl, Generalsekretær, Dansk Vegetarisk Forening i en pressemeddelelse.
Heraf fremgår det, at Lidl især har kunnet måle den øgede
interesse for plantebaserede fødevarer via salget af plantedrikke, men kunderne hiver også andre alternatiover til de animalske varer ned fra hylderne.
Ifølge Lidls indkøbsdirektør, Rasmus Pape, kan den markante stigning tilskrives en øget efterspørgsel blandt kædens kunder, men han understreger også, at der har været et større fokus på produktgrupperne i kædens butikker og markedsføring:
”Vi har de seneste år fulgt en bevidst strategi, hvor vi har profileret de grønne alternativer i vores butikker. Det har vi gjort ved at øge produktsortimentet og udviklet en oplysningspjece i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening, som har til formål at fremme kendskab og viden om plantebaserede fødevarer og oplyse om de alternativer, der findes til en mere traditionel kost. Så vi havde forventet en stigning i salget, men at den skulle være på næsten 20 procent på bare ét år, kommer bag på os,” siger indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape.
I begyndelsen af 2018 indgik Lidl og Dansk Vegetarisk Forening et samarbejde for at fremme udviklingen af vegetariske og veganske produkter. Dansk Vegetarisk Forening har blandt andet givet feedback og input til sortimentet i Lidls egen plantebaserede produktserie, Vemondo.
"Vegetariske og veganske produkter skal være
tilgængelige for alle. Derfor er vi virkelig glade for, at Lidl i samarbejde
med Dansk Vegetarisk Forening har valgt at sætte fokus på dette. Verden har
brug for, at vi spiser mere grønt, og det er derfor dejligt at se, hvordan Lidl
er med til at tage ansvar ved netop at sætte flere grønne produkter på
hylderne," siger Rune-Christoffer Dragsdahl om samarbejdet med Lidl, som samlet omsætter for over fem mia. kr. årligt i Danmark.
Flere artikler fra samme sektion
De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine
Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.
Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter
Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.
Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere
Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.