Annonce
Annonce
Det er ikke kun salget af økologiske plantedrikke, som vokser markant hos Lidl. Også salget af vegansk is og diverse køderstatningsprodukter vokser i den danske gren af den tyske discountkæde. PR-foto: Lidl
Lidl øger salget af plantebaserede fødevarer markant
Et øget fokus på plantebaserede produkter har ført til, at kunderne hos Lidl i løbet af det seneste år har lagt næsten 20 pct. flere vegetariske og veganske produkter i indkøbskurven.
Økologisk Landsforening gennemfører i øjeblikket projektet 'Økologiske proteinafgrøder til klimavenlig human ernæring', som skal inspirere flere danske økologer til at producere planteproteiner til human ernæring, og salgstallene hos Lidl viser, at efterspørgslen efter plantebaserede fødevarer er stor.
I løbet af det seneste år er salget af veganske og vegetariske produkter i Lidl steget med 19,7 procent. Det er ifølge Dansk Vegetarisk Forening en markant stigning:
”Der er ingen tvivl om, at den overordnede tendens med mere plantebaserede madvaner hos danskerne fortsætter, hvilket også afspejles i salget hos dagligvarekæderne. Det er en flot stigning hos Lidl. Og det er vi naturligvis rigtig glade for, da det kommer både dem, der spiser vegansk og vegetarisk, og verden omkring os til gode,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl, Generalsekretær, Dansk Vegetarisk Forening i en pressemeddelelse.
Heraf fremgår det, at Lidl især har kunnet måle den øgede
interesse for plantebaserede fødevarer via salget af plantedrikke, men kunderne hiver også andre alternatiover til de animalske varer ned fra hylderne.
Ifølge Lidls indkøbsdirektør, Rasmus Pape, kan den markante stigning tilskrives en øget efterspørgsel blandt kædens kunder, men han understreger også, at der har været et større fokus på produktgrupperne i kædens butikker og markedsføring:
”Vi har de seneste år fulgt en bevidst strategi, hvor vi har profileret de grønne alternativer i vores butikker. Det har vi gjort ved at øge produktsortimentet og udviklet en oplysningspjece i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening, som har til formål at fremme kendskab og viden om plantebaserede fødevarer og oplyse om de alternativer, der findes til en mere traditionel kost. Så vi havde forventet en stigning i salget, men at den skulle være på næsten 20 procent på bare ét år, kommer bag på os,” siger indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape.
I begyndelsen af 2018 indgik Lidl og Dansk Vegetarisk Forening et samarbejde for at fremme udviklingen af vegetariske og veganske produkter. Dansk Vegetarisk Forening har blandt andet givet feedback og input til sortimentet i Lidls egen plantebaserede produktserie, Vemondo.
"Vegetariske og veganske produkter skal være
tilgængelige for alle. Derfor er vi virkelig glade for, at Lidl i samarbejde
med Dansk Vegetarisk Forening har valgt at sætte fokus på dette. Verden har
brug for, at vi spiser mere grønt, og det er derfor dejligt at se, hvordan Lidl
er med til at tage ansvar ved netop at sætte flere grønne produkter på
hylderne," siger Rune-Christoffer Dragsdahl om samarbejdet med Lidl, som samlet omsætter for over fem mia. kr. årligt i Danmark.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.