Annonce
Annonce
Der er nye markedsmuligheder for økologiske planteavlere
Markedet for plantebaserede alternativer til kød er i vækst, og et nyt projekt i Økologisk Landsforening skal samle kræfterne i hele forsyningskæden, så danske råvarer bliver attraktive.
Ærter, hestebønner og lupiner til foder er lige nu i høj kurs, fordi soja er en mangelvare på markedet. Det er imidlertid ikke kun husdyrproducenterne, der efterspørger alternativer til soja. Det gør virksomheder og detailhandel også, og i de kommende år forventes markedet for plantebaseret protein til fødevarer at vokse markant.
Det gælder både
processeret protein som ingrediens i fødevareindustrien og uforarbejdede,
lokalt dyrkede alternativer til supermarkedets poser med kikærter og linser.
Det åbner nye markedsmuligheder for økologiske planteavlere, der kan honorere virksomhedernes krav om kvalitet og omhu i produktion og lagring, fortæller projektleder Henrik Hindborg, Økologisk Landsforening.
Han har de seneste måneder talt med centrale aktører på markedet i forbindelse med projektet 'Økologiske proteinafgrøder til klimavenlig human ernæring'.
Om projektet
Projektet Økologiske proteinafgrøder til klimavenlig human ernæring er støttet af Promilleafgiftsfonden og ledes af Økologisk Landsforening.
Formål
- at etablere et passende udbud af lokalt producerede proteinafgrøder beregnet for human ernæring og styrke afsætningen af dem
- at sikre sunde, økologiske og klimavenlige alternativer til animalsk protein
- at kickstarte hele forsyningskæden gennem en samtidig indsats
Aktiviteter
- få styr på råvarerne og afdække dyrkningspotentialet i kommerciel skala
- gøre udvalgte råvarer salgsklare
- engagere aktørerne i forsyningskæden og facilitere samarbejder
- udvikle opskrifter og udbrede viden om anvendelsesmuligheder
- bearbejde grossisternes motivation til at tage produkterne i sortiment og virksomhedernes motivation til at skabe nye færdigvarer
"Der er en kæmpe interesse for planteprotein hos både
landmænd og virksomheder. Mange vil gerne dyrke mere, og firmaerne vil gerne
aftage. Udfordringen er at få de to ender til at mødes og at sikre, at
råvarerne i højere grad bliver dyrket lokalt og bæredygtigt. Det håber vi,
projektet kan bidrage til, fordi det netop favner hele kæden af aktører fra
bonde og forarbejdningsled til producenter, grossister og køkkener," siger
Henrik Hindborg.
Et væsentlig spørgsmål er, om det har en særlig værdi for virksomhederne, at råvarerne er danske.
"For nogle har det. Der er allerede nu virksomheder, som melder klart ud, at de satser på danske råvarer, mens det for andre ikke har så høj prioritet i første omgang. Det generelle billede er, at virksomhederne er indstillet på at betale op til ca. 20 procent mere for danske økologiske ærter og hestebønner egnet til konsum end for den samme vare fra fx de baltiske lande," siger Henrik Hindborg.
Det betragter han som en pæn høj merpris, der viser, at virksomhederne virkelig vil de danske råvarer.
"Vi har også fået afdækket, at råvarer med unik smag, farve eller andre kvaliteter helt sikkert har en markant højere værdi som nicheprodukt. Op til en fordobling af afregningspriserne er bestemt mulig for dem, der kan gå hele vejen. Dog er mængderne næsten altid lavere for salg på mere nicheprægede produkter," siger Henrik Hindborg.
Mere grønt på tallerkenen er stærk trend
Kommunikations- og reklamebureauet Nørgaard Mikkelsen har for Økologisk Landsforening udpeget de stærkeste trends inden for fødevarer de kommende år, og et af dem er Plant Plate.
'Vi vil opleve os selv spise grønnere og mere plantebaseret. Vi ser ind i en fremtid drevet af forbrugerengagement og fokus på klima, sundhed og dyrevelfærd. Plant Plate er udtryk for et paradigmeskifte, hvor holdningen til animalske produkter har sat en ny dagsorden for vores måltids- og indkøbsadfærd. Fremtiden byder på mindre, men bedre kød, veggie-varer, lab-grown meat og plantebaserede fødevarer helt generelt. Plant Plate er på kort tid blevet en toneangivende trend med stort salgspotentiale.'
Kilde: Nørgaard Mikkelsen
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.