Annonce

Annonce

Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen

Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen får Danish Agro med i ejerkredsen i Organic Plant Protein. Foto: Jakob Stigsen Andersen

Landbrugsselskab køber stor andel i Organic Plant Protein

De tidligere Hanegal-ejere, som nu står bag Organic Plant Protein, har solgt 28 pct. af aktierne til Danish Agro.

Danish Agro-koncernen, der beskæftiger over 5.000 medarbejdere, har købt 28 pct. af aktierne i Organic Plant Protein A/S, som udvikler økologiske plantebaserede råvarer.

Danish Agros koncernchef Henning Haahr ser interessante perspektiver i aftalen og siger i en pressemeddelelse, at koncernen ønsker at være med til at udvikle fremtidens plantebaserede fødevarer.

"Organic Plant Protein har på få år skabt velsmagende plantebaserede produkter i høj kvalitet. Markedet for køderstatningsprodukter er i rivende udvikling, og jeg tror på, at vi kan være med til at hjælpe med at øge afsætning og kendskab til selskabets produkter. Samtidig vil det også betyde, at flere landmænd vil kunne lave endnu mere kontraktavl på blandt andet hestebønner og ærter via os," siger Henning Haahr.

Han håber, at der kan blive taget flere initiativer inden for plantebaserede fødevarer den kommende tid, for efterspørgslen er der, fortæller han:

"Og det er helt naturligt som en førende aktør indenfor vegetabilske afgrøder at tage vores del af ansvaret for denne udvikling."

Syv års udviklingsarbejde

Organic Plant Protein blev i 2019 etableret af Ulrich Kern-Hansen og Fie Graugaard, der tidligere ejede fødevarevirksomheden Hanegal, med målet om at bidrage til en grøn omstilling af kostvanerne mod mere plantebaseret økologisk kost.

Alle produkterne er baseret på økologiske ærter og hestebønner og sælges til fødevareindustrien, foodservice og detail i både Danmark og udlandet.

Ulrich Kern-Hansen, der også er bestyrelsesformand i Organic Plant Protein siger om aftalen:

”Det glæder os meget, at det er lykkedes at finde en dansk partner, som kan bidrage til at accelerere udnyttelsen af de nye Plant Mate-planteproteiner, som er resultatet af syv års udviklingsarbejde i Danmark. Produkterne er unikke på det globale marked, og de giver helt nye muligheder for at producere velsmagende og proteinrige plantebaserede alternativer til kød. Dermed er der skabt grundlag for en stor dansk eksport, som også giver mulighed for at de danske økologiske landmænd kan omlægge deres drift i retning af en større andel af plantebaserede fødevarer som ærter og hestebønner. Her er det selvfølgelig helt optimalt med en partner som Danish Agro, som er det naturlige bindeled mellem landmændene og Organic Plant Protein, og som dermed vil kunne sikre råvareforsyningen."

Danish Agro-koncernen består af flere landbrugsselskaber i ind- og udland og beskæftiger sig med salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, pesticider, såsæd, energi, køb af afgrøder og salg af maskiner.

Flere artikler fra samme sektion

Bælgfrugternes utopia ligger i Holstebro

På Cafe Utopia i Holstebro æder bælgfrugterne sig mere og mere ind på menukortet og ind i dagligdagen for de 30 ansatte, hvoraf de fleste er psykisk sårbare. Her balancerer kokken og ildsjælen Mette Nygaard Nielsen med udviklingen af sunde og klimavenlige retter tilberedt helt fra bunden, som også de sårbare medarbejdere kan håndtere. Og bælgfrugterne kan faktisk hjælpe til at give enkle og overskuelige anretninger.

28-03-2024 8 minutter

Miljøstyrelsen finder pesticidrester fra konventionel kartoffeldyrkning i grundvandet

Miljøstyrelsen har i prøver fra sidste år fundet stoffet DMSA i grundvandet. DTU kan ikke udelukke, at midlet skader arveanlægget og har nævnt, at der ikke findes data til en egentlig risikovurdering for sundhed.

20-03-2024 2 minutter Pesticider

Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening anker greenwashing-dom mod Danish Crown til Højesteret

Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen mener, at afgørelsen i Vestre Landsret om Danish Crowns markedsføring af "klimakontrollerede" grise efterlader for mange spørgsmål om, hvor grænsen går, når virksomheder markedsfører sig som grønne.

20-03-2024 4 minutter Forbrug,   Klima,   Grise