Annonce

Annonce

Udstilling med lokale varer i Irma

Irma har gennem mange år været kendt som kravlegård for nogle af landets mindste fødevareproducenter, og nu vil Coop-kæden have kunderne til at hjælpe med at finde frem til nye velsmagende produkter fra alle kroge af landet. Arkivfoto: Irma

Kunderne skal finde unikke varer til Irma

Irma-direktør Charlotte Norby opfordrer kunderne til at sende tip om nye lokale varer, der ikke findes i andre supermarkeder.

Nye varer, der i dag ikke findes i nogen anden supermarkedskæde. Det er målet for et nyt fremstød, som Irma lancerer mandag.

Under overskriften ”Irma elsker madiværksættere” går Irma nye veje i jagten på nye varer. Normalt er det fødevarekædernes indkøbere, som finder frem til de varer, der ligger på dagligvarekædernes hylder, men nu vil Irma bruge kunderne som fødevarespejdere.

For som en del af et fremstød for Danmarks mindste producenter, opfordrer Coop-kæden sine kunder til at tippe Irma om små producenter, de kender, og varer, de godt kunne tænke sig at finde på Irmas hylder.

”Irma har altid været på de smås side i form af de mindste producenter og de største ildsjæle, der brænder for at udvikle nye og bedre smagsoplevelser,” siger Irmas direktør, Charlotte Norby i en pressemeddelelse, hvor direktøren peger på tre årsager til, at Irma netop nu intensiverer jagten på produkter fra landets mindste producenter.

Dels er kundernes interesse for mere unikke produkter og større smagsoplevelser vokset markant de seneste år, og den er ifølge Charlotte Norby nærmest eksplosivt under coronakrisen.

Dels pibler det frem med nye, helt små, eksperimenterende entusiaster inden for udvikling af nye mad- og drikke oplevelse, og endelig peger direktøren på, at Irma har som sit grundlæggende formål at tilbyde kunderne varer, der udfordrer de kendte standarder.

"Sådan har det været i kædens 135-årige historie. For at det også skal være sådan i fremtiden, så skal vi finde og støtte mange nye, som i dag er små, men som kan blive store i fremtiden,” siger Charlotte Norby.

Som led i sin støtte til landets mindre fødevareproducenter, der var ramt af Corona-krisen, gennemførte Irma sidste år kampagnen #tænksmåt, der resulterede i en fordobling af salget af varer fra små fødevareproducenter, og nu søger kæden videre af samme spor.

Rikke Wolff, kommerciel direktør glæder sig i den forbindelse over, at alt tyder på, at vi igen i år får en sommer, hvor mange danskere vælger at holde ferie i Danmark, og hun håber, at de er klar til at hjælpe Irma og fortælle om alle de spændende og velsmagende produkter, som de møder i alle kroge af sommerlandet.

"Produkterne må rigtig gerne være økologiske. Vores økologisalg ligger i forvejen tre gange over fair share, og selv om vi allerede har fat i mange små producenter, som vi produktudvikler sammen med, er det vanskeligt for os at opdage alle de nye, innovative produkter, som bliver solgt rundt om på landets gårdbutikker," siger Rikke Wolff.

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi