Annonce

Annonce

Kunderne skal finde unikke varer til Irma

Irma-direktør Charlotte Norby opfordrer kunderne til at sende tip om nye lokale varer, der ikke findes i andre supermarkeder.

14. juni 2021
Læsetid: 3 minutter
Udstilling med lokale varer i Irma

Irma har gennem mange år været kendt som kravlegård for nogle af landets mindste fødevareproducenter, og nu vil Coop-kæden have kunderne til at hjælpe med at finde frem til nye velsmagende produkter fra alle kroge af landet. Arkivfoto: Irma

Nye varer, der i dag ikke findes i nogen anden supermarkedskæde. Det er målet for et nyt fremstød, som Irma lancerer mandag.

Under overskriften ”Irma elsker madiværksættere” går Irma nye veje i jagten på nye varer. Normalt er det fødevarekædernes indkøbere, som finder frem til de varer, der ligger på dagligvarekædernes hylder, men nu vil Irma bruge kunderne som fødevarespejdere.

For som en del af et fremstød for Danmarks mindste producenter, opfordrer Coop-kæden sine kunder til at tippe Irma om små producenter, de kender, og varer, de godt kunne tænke sig at finde på Irmas hylder.

”Irma har altid været på de smås side i form af de mindste producenter og de største ildsjæle, der brænder for at udvikle nye og bedre smagsoplevelser,” siger Irmas direktør, Charlotte Norby i en pressemeddelelse, hvor direktøren peger på tre årsager til, at Irma netop nu intensiverer jagten på produkter fra landets mindste producenter.

Dels er kundernes interesse for mere unikke produkter og større smagsoplevelser vokset markant de seneste år, og den er ifølge Charlotte Norby nærmest eksplosivt under coronakrisen.

Dels pibler det frem med nye, helt små, eksperimenterende entusiaster inden for udvikling af nye mad- og drikke oplevelse, og endelig peger direktøren på, at Irma har som sit grundlæggende formål at tilbyde kunderne varer, der udfordrer de kendte standarder.

"Sådan har det været i kædens 135-årige historie. For at det også skal være sådan i fremtiden, så skal vi finde og støtte mange nye, som i dag er små, men som kan blive store i fremtiden,” siger Charlotte Norby.

Som led i sin støtte til landets mindre fødevareproducenter, der var ramt af Corona-krisen, gennemførte Irma sidste år kampagnen #tænksmåt, der resulterede i en fordobling af salget af varer fra små fødevareproducenter, og nu søger kæden videre af samme spor.

Rikke Wolff, kommerciel direktør glæder sig i den forbindelse over, at alt tyder på, at vi igen i år får en sommer, hvor mange danskere vælger at holde ferie i Danmark, og hun håber, at de er klar til at hjælpe Irma og fortælle om alle de spændende og velsmagende produkter, som de møder i alle kroge af sommerlandet.

"Produkterne må rigtig gerne være økologiske. Vores økologisalg ligger i forvejen tre gange over fair share, og selv om vi allerede har fat i mange små producenter, som vi produktudvikler sammen med, er det vanskeligt for os at opdage alle de nye, innovative produkter, som bliver solgt rundt om på landets gårdbutikker," siger Rikke Wolff.

Flere artikler fra samme sektion

De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine

Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.

16-04-2025 6 minutter Mere grønt,   Grøntsager,   Det Økologiske Spisemærke

Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter

Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.

16-04-2025 4 minutter Mere grønt,   Grøntsager

Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere

Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.

15-04-2025 3 minutter Events