Annonce
Annonce
I Irmas afdelinger ”Grønt Måltid” er udvalget firdoblet til over 200 forskellige varer. PR-foto: Irma
KlimaMad hitter hos Irma
En ny opgørelse fra Irma viser, at salget af plantebaserede varer voksede med 31 procent i 2020 i forhold til 2019. I år forventer kæden en vækst på 50 pct.
Ikke siden økologien fik sit gennembrud, har dagligvarebranchen set en varegruppe vokse så hurtigt som den plantebaserede mad gør lige nu.
”For blot få år siden var det ikke mange, der troede, at det plantebaserede køkken ville fylde noget i supermarkederne. Men nu kører toget, og tempoet kommer kun til at øges de kommende år,” siger konstitueret kædedirektør Rikke Wolff, Irma en pressemeddelelse.
Salget er nu så stort, at Irma har oprettet en særlig varegruppe, som Coop-kæden kalder KlimaMad. Kæden har indgået samarbejde med den økologiske producent, Hanegal, der har gentænkt en række klassiske retter, i en grøn udgave. Serien hedder Jordnær og er plantebaserede økologiske retter lavet af råvarer, der er i sæson og dyrket lokalt.
”I den kommende tid vil udvalget vokse. Sammen med kundernes stigende interesse for det plantebaserede køkken og stadig flere nye kvalitetsprodukter, vil salget stige på samme måde, som vi tidligere har oplevet det med økologien,” forudsiger konceptchef Anette Christensen.
I Irmas afdelinger ”Grønt Måltid” er udvalget firdoblet til over 200 forskellige varer, og kæden oplyser at interessen for plantebaserede varer er størst på Irmas hjemmebane, København, og kædes salg af disse varer er tre gange så højt som landsgennemsnittet.
Flere artikler fra samme sektion
Tre køkkener er nomineret til Kantineprisen
Tre kantiner kæmper om Kantineprisen, som går til det køkken, der kan levere på både smag, bæredygtighed og økologi.
Eks-bankdirektør: Penge er et redskab til at få noget til at ske
Selv om Lars Pehrson aldrig fik en bankuddannelse, var han landets længst siddende bankdirektør, da han i 2020 forlod direktørstolen i Merkur Andelskasse, og han brænder stadig for økologien og mener, at vi alle har mulighed for at bidrage til den grønne omstilling.
Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne
Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.