Annonce
Annonce
I Irmas afdelinger ”Grønt Måltid” er udvalget firdoblet til over 200 forskellige varer. PR-foto: Irma
KlimaMad hitter hos Irma
En ny opgørelse fra Irma viser, at salget af plantebaserede varer voksede med 31 procent i 2020 i forhold til 2019. I år forventer kæden en vækst på 50 pct.
Ikke siden økologien fik sit gennembrud, har dagligvarebranchen set en varegruppe vokse så hurtigt som den plantebaserede mad gør lige nu.
”For blot få år siden var det ikke mange, der troede, at det plantebaserede køkken ville fylde noget i supermarkederne. Men nu kører toget, og tempoet kommer kun til at øges de kommende år,” siger konstitueret kædedirektør Rikke Wolff, Irma en pressemeddelelse.
Salget er nu så stort, at Irma har oprettet en særlig varegruppe, som Coop-kæden kalder KlimaMad. Kæden har indgået samarbejde med den økologiske producent, Hanegal, der har gentænkt en række klassiske retter, i en grøn udgave. Serien hedder Jordnær og er plantebaserede økologiske retter lavet af råvarer, der er i sæson og dyrket lokalt.
”I den kommende tid vil udvalget vokse. Sammen med kundernes stigende interesse for det plantebaserede køkken og stadig flere nye kvalitetsprodukter, vil salget stige på samme måde, som vi tidligere har oplevet det med økologien,” forudsiger konceptchef Anette Christensen.
I Irmas afdelinger ”Grønt Måltid” er udvalget firdoblet til over 200 forskellige varer, og kæden oplyser at interessen for plantebaserede varer er størst på Irmas hjemmebane, København, og kædes salg af disse varer er tre gange så højt som landsgennemsnittet.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.