Annonce
Annonce

Med undtagelse af frugt og grønt, er indkøberne hos føtex.dk på jagt efter spændende fødevarer i alle varekategorier, så længe de henvender sig til den økologiske storforbruger i København. Foto: Føtex.dk
Kan dine produkter overraske indkøberne hos føtex.dk?
Føtex.dk søger flere økologiske specialleverandører til Salling Groups nye online-satsning med hjemmelevering til kunder i hele Storkøbenhavn.
Netbutikken føtex.dk blev lanceret i København i marts, og salget går allerede så godt, at den nye platform ønsker at udvide sortimentet med flere specialvarer fra nogle af landets mindre producenter. Det yngste medlem af Salling Group-familien er især på udkig efter lokale leverandører af nye økologiske specialprodukter.
Lasse Skaksen, kommerciel ansvarlig for føtex.dk efterlyser i den forbindelse varer, der matcher morgendagens trends eller som har en unik historie.
"Vi er ude efter at blive inspireret, og vi vil gerne overraskes af nogle varer, som vi ikke kender i forvejen," siger Lasse Skaksen, som i samarbejde med Økologisk Landsforening har indledt jagten på spændende fødevarer, som ikke i forvejen er inkluderet i de ca. 10.000 varenumre i Føtex-sortimentet.
Derfor efterlyser markedsafdelingen i Økologisk Landsforening i sin seneste nyhedsmail økologiske producenter, som har lyst til at sælge deres varer via føtex.dk.
"Vi stiller ikke helt de samme krav til de små specialproducenter som til vores store leverandører. De behøver ikke at kunne levere til 600 butikker, og de kan godt levere til vores nye mere håndholdte lager i Ishøj, selv om de ikke har en palleteringsmaskine," siger Lasse Skaksen.
Det nye lager er netop indrettet for at kunne håndtere specialprodukter fra små producenter eller sæsonvarer, som Salling Groups store fuldautomatiske centrallagre kan have vanskeligere ved at håndtere. Fra Ishøj bliver varerne leveret med egne servicebude i kølede vogne til kunder i hele Storkøbenhavn.
"Vi har allerede indgået aftaler med ca. 20 specialproducenter som Emmerys og Gourmandiet. De leverer tilsammen 600 produkter til føtex.dk, men den eneste varekategori, hvor sortimentet er helt på plads, er i frugt og grønt, hvor vi har aftaler med mange lokale landmænd."
Ellers efterlyser onlineportalen alt fra færdigretter over vin til kolonialvarer og olier m.m., og omsætningen er stadig på et niveau, hvor de fleste kan være med, oplyser Lasse Skaksen.
Går salget rigtigt godt, kan det blive et springbræt til hele Salling Group.
— Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening
"Det vigtigste er, at fødevaresikkerheden er i orden og at man kan levere i den samme kvalitet hver gang, da online-kunderne ikke har mulighed for at føle, mærke og se den vare, de køber," siger Lasse Skaksen.
Føtex.dk sælger varerne til samme priser som i de fysiske butikker, og de første måneder har salget udviklet helt som forventet.
"Da vi kun leverer varer ud til kunder i København, kan vi se på aftrækket, at de økologiske varer overperformer, da københavnerne typisk har en større præference for økologi end kunder i resten af landet."
Bliver det samme tilfældet for nogle af de nye specialprodukter, som Økologisk Landsforening er i færd med at opspore, kan det ifølge Lasse Skaksen blive en genvej til en fast aftale med hele Føtex-kæden, hvis producenten har en tilstrækkelig størrelse.
På spørgsmålet om, hvornår føtex.dk bliver landsdækkende svarer han:
"Det gør vi, hvis markedet er klar til det, og vi kan se, at det giver mening, men indtil videre koncentrere vi os om København," siger han.
Chefkonsulent Helle Bossen fra Økologisk Landsforening glæder sig over den nye åbning til landets største dagligvarekoncern, hvor hun har hjulpet med at spotte huller i det nye online-sortiment, hvor det efter hendes vurdering er muligt at tage yderligere et par skridt op ad den økologiske stige – da erfaringerne viser, at nethandlen med fødevarer typisk sælger en del mere økologi end de fysiske dagligvarebutikker.
"Går salget rigtigt godt, kan det blive et springbræt til hele Salling Group," siger chefkonsulenten, som allerede i slutningen af næste uge leverer de indsamlede data fra de økologiske producenter til Føtex.dk.
Føtex tester nyt koncept i Aarhus
Mens Føtex-kunder i hovedstadsområdet kan bestille varer på føtex.dk og få dem leveret til døren, må kunder i resten af landet fortsat selv hente de varer, der har bestilt på nettet.
Men nu får kunderne i Aarhus et nyt tilbud, skriver Dagligvarehandlen.dk.
Føtex lancerer drive in-skabe med både køl og frost, hvor kunderne kan hente deres varer. I første omgang bliver det muligt for kunder i Føtex i Storcenter Nord i Aarhus, men efter sommerferien er det tanken at konceptet skal rulles ud i yderligere en håndfuld butikker, skriver mediet.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.