Annonce

Annonce

Kunde på indkøb i Coop-butik

Syv procent af danskerne svarer i en ny undersøgelse, at det bedste bæredygtige tiltag i indkøb af dagligvarer er at købe økologisk. Danskerne lader i mindre grad end andre europæere bæredygtighed påvirker deres valg af butik og indkøbsvaner. Foto: Moment Studio

Halvdelen af danskerne går ikke op i bæredygtighed, når de køber ind

Danskerne og borgere i de øvrige nordiske lande vægter ikke bæredygtighed lige så højt som indbyggerne i sydlige lande, når de køber dagligvarer, viser en ny undersøgelse.

Danskerne går ikke nær så meget op i bæredygtighed, når de køber dagligvarer, sammenlignet med befolkningerne i flere europæiske lande.

Halvdelen af danskerne (50 pct.) svarer, at bæredygtighed "slet ikke" eller "ikke i særlig grad" påvirker deres mad- og indkøbsvaner. Til gengæld svarer 46 pct. af danskerne, at det "i høj grad" (8 pct.) eller "i nogen grad" (38 pct.) påvirker deres indkøb

Samtidig svarer 24 pct., at udvalget af bæredygtige varer ikke er vigtigt for deres valg af butik, når de skal handle, mens 39 pct. anser det som vigtigt.

Dermed rangerer danskerne blandt dem, der vægter bæredygtighed lavest i en ny analyse fra YouGov, der har undersøgt indkøbsvanerne blandt 10.467 repræsentativt udvalgte borgere fordelt på ni europæiske lande: Danmark, Finland, Frankrig, Italien, Norge, Sverige, Spanien, Tyskland og Tyrkiet.

Mad- og indkøbsvaner

Andel af borgere, der i høj grad eller i nogen grad lader overvejelser vedrørende miljømæssig bæredygtighed påvirke deres mad- og indkøbsvaner:

  1. Tyrkiet: 78 pct.
  2. Italien: 76 pct.
  3. Frankrig: 67 pct.
  4. Spanien: 61 pct.
  5. Tyskland: 60 pct.
  6. Finland: 54 pct.
  7. Sverige: 47 pct.
  8. Danmark: 46 pct.
  9. Norge: 31 pct.

Kun nordmændene går mindre op i bæredygtighed, når de vælger butikker, end danskerne, mens Tyrkiet, Italien og Spanien vægter det højest, idet hhv. 72 pct., 72 pct. og 70 pct. ser på bæredygtighed som en vigtig faktor. Italienerne og spanierne vægter også lokalproducerede varer højere end gennemsnittet (hhv. 80 pct. og 79 pct.).

Danskere i 30'erne går mest op i bæredygtighed

Det er ikke kun Danmark, der rangerer i bunden, når det kommer til, hvor mange der lader bæredygtighed påvirke mad- og indkøbsvaner : Også indbyggerne i de øvrige nordiske lande Norge, Sverige og Finland ligger i bunden, mens Tyrkiet, Italien og Fankrig ligger i toppen.

Eksempelvis svarer, 78 pct. af tyrkerne, at bæredygtighed i høj grad eller i nogen grad er vigtigt. Blot 19 pct. af dem svarer, at bæredygtighed "slet ikke" eller "ikke i særlig grad" påvirker deres mad- og indkøbsvaner - her var tallet for danskerne de førnævnte 50 pct.

For italienerne er det 76 pct., der "i høj grad" eller "i nogen grad" lader bæredygtighed påvirke indkøbene, mens det for franskmændene er 67 pct.

Vigtigste parametre

Andel, som finder følgende parametre vigtigst, når de køber dagligvarer:

  • Kvaliteten af produkterne: 88 pct.
  • Pris: 82 pct.
  • Tilgængelighed: 81 pct.
  • Et stort udvalg: 79 pct.
  • Mulighed for at klare alle indkøb ét sted: 78 pct.
  • God plads til at handle i coronatiden: 68 pct.
  • Udvalg af lokale/regionale produkter: 63 pct.
  • Tager ansvar for samfund og miljø: 57 pct.
  • Tilbyder bæredygtigt producerede varer: 53 pct.

Borgerne er også blevet spurgt om, hvad de anser som det vigtigste initiativ til at reducere fødevarernes negative aftryk på klimaet og miljøet, og her svarede langt størstedelen på tværs af landene (31 pct.), at det mest effektive vil være at mindske madspild.

17 pct. mener, det bedste vil være at købe lokalt producerede varer, 15 pct. svarer, at det bedste er at spise mindre kød (tallet er lidt højere (19 pct.) blandt de unge mellem 18 og 29 år), mens 5 pct. mener, at det bedste er at købe mere økologisk (for danskere er tallet 7 pct.).

Zoomer man ind på det udsnit af danskere, der vægter bæredygtighed højest, er de oftest i 30'erne, 32 pct. af dem betragter sig som miljøbevidste, 81 pct. af dem har intet imod at betale mere for økologi (tallet for alle danskere er 47 pct.), og 48 pct. af dem bor i København.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion