Annonce

Annonce

Karton med havredrik fra Thise

Værdien af det økologiske detailsalg voksede i 2. kvartal med 0,2 pct. i forhold til samme periode i 2022, og markedsafdelingen i Økologisk Landsforening ser flere indikationer på, at markedet er ved at rette sig. Foto: Moment Studio

Flere lyspunkter i Danmarks detailsalg af økologi

Værdien af det økologiske detailsalg voksede i 2. kvartal med 0,2 pct. i forhold til samme periode i 2022, og markedsafdelingen i Økologisk Landsforening ser flere indikationer på, at markedet er ved at rette sig.

Mens en opgørelse fra Danmarks Statistik i april viste, at det danske detailsalg af økologiske fødevarer i 2022 faldt med knap tre pct. til 15,5 mia. kr., indikerer nye tal for det økologiske forbrug hos Kauzas husstands-panel, at faldet i det økologiske detailsalg er stoppet.

Målt i værdi har Kauza registreret en marginal fremgang på 0,2 pct. i 2. kvartal i forhold til samme kvartal sidste år, og den udvikling glæder Carsten Ahrenfeldt, markedschef i Økologisk Landsforening.

»Det er positivt, at de nye tal på flere områder verificerer vores forudsigelser om, at kurven ville knække. Der er ikke tale om et u-turn som sådan, men det er en af de første indikationer på, at markedet nok skal rette sig,« siger Carsten Ahrenfeldt, som forventer, at væksten i salget vil fortsætte.

Den vurdering understøttes af en ny undersøgelse, som Norstat har foretaget for Landbrug & Fødevarer. Undersøgelsen viser, at danskerne forventer at købe langt mere økologi i de kommende år sammenlignet med i dag.

Ser danskerne ét til tre år frem, forventer 45 pct. at købe enten ’lidt mere’ eller ’meget mere’ økologi sammenlignet med deres forbrug i dag. Yderligere 45 pct. forventer at købe ’samme mængde’ økologi, som de gør i dag, mens kun 4 pct. forventer at købe ’mindre’ eller ’meget mindre’, fremgår det af undersøgelsen.

Prisstigning driver vækst

Den marginale vækst er dog ikke ensbetydende med, at de økologiske fødevareproducenter solgte flere varer i det seneste kvartal. Målt i volumen faldt salget i 2. kvartal med 2,6 pct. i forhold til samme kvartal året før.

Når Kauza alligevel registrerer en vækst i salget, skyldes det primært Danmarks stigende fødevarepriser, som ifølge Danmarks Statistik i 2022 i gennemsnit steg med 6,6 pct.

»Det er rigtigt, at volumen er faldet, og det er en udfordring, at vi kan se, at der ikke bliver købt så meget. Det er helt klart en bekymring, og det arbejder imod foreningens målsætning,« siger Carsten Ahrenfeldt.

Det kommer ikke af sig selv, for de, der er faldet fra, kommer ikke automatisk tilbage. Det kræver en fælles indsats, som alle aktører i hele værdikæden inklusive foreningen skal arbejde for.

— Carsten Ahrenfeldt, markedschef, Økologisk Landsforening

Men med afsæt i de seneste måneders voksende forbrugertillid forventer han, at økologien i øjeblikket er drejet ind på en mere permanent kurs mod en stærkere markedsposition, og han håber, at alle aktører er klar til at hjælpe den positive udvikling på vej.

»Det kommer ikke af sig selv, for de, der er faldet fra, kommer ikke automatisk tilbage. Det kræver en fælles indsats, som alle aktører i hele værdikæden inklusive foreningen skal arbejde for,« siger markedschefen.

Han oplyser i den forbindelse, at foreningen i samarbejde med den økologiske branche løbende arbejder med en bred vifte af indsatser via forskellige ’push and pull-strategier’, som skal bidrage til at løfte det årlige detailsalg, som foreningen aktuelt opgør til 15,2 mia. kr.

»Vi presser på på alle fronter og gør en dyd ud af at arbejde sammen med samtlige aktører i hele værdikæden. Det betyder, at vi er i dialog med både primærproducenter, forarbejdningsvirksomheder og detailhandlen for at få flere økologiske varer ind på hylden og få flere økologiske forbrugere ind i butikkerne.«

Ifølge markedschefen får nudging-kampagner og udvikling af nye øko-produkter stor betydning, da Kauza-tallene indikerer, at antallet af økologiske varenumre er faldet markant i løbet af de seneste to år, hvor høj inflation og stigende energipriser har presset de private husholdninger. Det har fået flere til at søge mod discountkædernes billigere sortiment, hvilket formentlig er årsagen til, at dagligvarekæderne har fjernet flere af de økologiske mærkevarer fra hylderne og erstattet dem med billigere produkter.

Forbrugeroptimismen er på vej op, inflationen er på vej ned, alle siger, at dansk økonomi står rigtig godt, så jeg synes, at der i øjeblikket er mange flere positive indikationer end det modsatte.

— Carsten Ahrenfeldt, markedschef, Økologisk Landsforening

Carsten Ahrenfeldt noterer i den forbindelse, at det ser ud til, at de seneste års vækst i private label-salget ser ud til at være stagneret, og han håber, at det kan give plads til flere premium-produkter på butikshylderne.

»Vi skal have kæderne til at forstå, at der er behov for flere værdipositioner inden for økologien. Det er ikke nok kun at have en økologiske variant. Nogle vil gerne købe den dyre variant, nogle foretrækker den helt billige og andre vil den midt imellem,« siger han og pointerer, at kæderne dermed kan positionere sig på forskellige værdipositioner inden for økologi.

Færre økologiske varer

»Forbrugeroptimismen er på vej op, inflationen er på vej ned, alle siger, at dansk økonomi står rigtig godt, så jeg synes, at der i øjeblikket er mange flere positive indikationer end det modsatte,« siger markedschefen, som oplever en god dialog med dagligvarekæderne.

Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring, i Landbrug & Fødevarer, deler optimismen:

»Den udvikling vi kigger ind, betyder at både producenter og dagligvarebutikker skal være klar til at få flere varer på hylderne efter en periode med nedgang. Det økologiske sortiment i dagligvarebutikkerne bør udvides, så de er klar med et større økologisortiment, som kan matche den øgede efterspørgsel vi kigger ind i,« siger hun i en omtale af undersøgelsen fra Norstat.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel