Annonce

Annonce

Et par kunder kigger på morgenmadsprodukter i Coop-butik

Coops kunder har vist stor interesse for at tjekke klimaaftrykket fra deres indkøb via Coop-appen. Foto: Moment Studio.dk

Flere end 200.000 danskere har benyttet Coops klimaberegner

Interessen for Coops klimaberegner viser, at der er god grund til at de økologiske fødevareproducenter arbejder målrettet for at nedsætte klimaaftrykket.

Siden Coop i juni lancerede en klimaberegner i deres app, har mere end 200.000 danskere landet over været på mobilen for at undersøge, hvordan deres dagligvareindkøb belaster miljøet.

Det oplyser Coop, som vurderer, at kundernes store interesse for klimaaftrykket fra deres indkøb viser, at der er et stort behov for mere gennemskuelighed og hjælp til at træffe klimavenlige valg hos forbrugerne.

”Det er rigtigt positivt, at vi allerede har så mange brugere af Coops klimaberegner. Det fortæller os, at danskerne har manglet konkrete værktøjer til at gennemskue forholdet mellem deres klimaaftryk og madvaner set i forhold til, hvordan de køber ind,” siger Thomas Roland, CSR-chef hos Coop.

Han mener, at klimaberegnerens popularitet viser, at teknologi og digitale værktøjer kan være rigtig gavnlige i forhold til at få flere forbrugere til at omlægge deres vaner og forbrug til mere klimavenlige alternativer.

Coops Klimaberegneren tager udgangspunkt i, hvilke typer af varer vi køber mest af, og hvordan de belaster klimaet. Det giver forbrugerne mulighed for bedre at forstå proportionerne i deres forbrug, og hvordan det hænger sammen med deres klimaaftryk.

Den nye klimaberegner har vundet indpas hos forbrugere over hele landet fra Thy til Vesterbro, og procentvis er lige mange jyder som sjællændere begyndt at monitorere og beregne deres klimaaftryk. Særlig populært er værktøjet hos de 45 til 69-årige, men også de unge har taget godt imod Coops nye klimatiltag, oplyser Coop.

”Vi er glade for at se, at klimaberegneren bliver taget i brug over hele landet og ikke kun er et storbyfænomen eller forbeholdt særlige aldersgrupper. Det er vigtigt for os, at vi kan få alle med, og vi glæder os til at se, at forhåbentlig endnu flere vil benytte klimaberegneren i fremtiden,” siger Thomas Roland.

Flere artikler fra samme sektion

Tre køkkener er nomineret til Kantineprisen

Tre kantiner kæmper om Kantineprisen, som går til det køkken, der kan levere på både smag, bæredygtighed og økologi.

07-05-2024 2 minutter Professionelle køkkener

Eks-bankdirektør: Penge er et redskab til at få noget til at ske

Selv om Lars Pehrson aldrig fik en bankuddannelse, var han landets længst siddende bankdirektør, da han i 2020 forlod direktørstolen i Merkur Andelskasse, og han brænder stadig for økologien og mener, at vi alle har mulighed for at bidrage til den grønne omstilling.

06-05-2024 9 minutter Ildsjæle,   finansiering

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager