Annonce
Annonce
Coops kunder har vist stor interesse for at tjekke klimaaftrykket fra deres indkøb via Coop-appen. Foto: Moment Studio.dk
Flere end 200.000 danskere har benyttet Coops klimaberegner
Interessen for Coops klimaberegner viser, at der er god grund til at de økologiske fødevareproducenter arbejder målrettet for at nedsætte klimaaftrykket.
Siden Coop i juni lancerede en klimaberegner i deres app, har mere end 200.000 danskere landet over været på mobilen for at undersøge, hvordan deres dagligvareindkøb belaster miljøet.
Det oplyser Coop, som vurderer, at kundernes store interesse for klimaaftrykket fra deres indkøb viser, at der er et stort behov for mere gennemskuelighed og hjælp til at træffe klimavenlige valg hos forbrugerne.
”Det er rigtigt positivt, at vi allerede har så mange brugere af Coops klimaberegner. Det fortæller os, at danskerne har manglet konkrete værktøjer til at gennemskue forholdet mellem deres klimaaftryk og madvaner set i forhold til, hvordan de køber ind,” siger Thomas Roland, CSR-chef hos Coop.
Han mener, at klimaberegnerens popularitet viser, at teknologi og digitale værktøjer kan være rigtig gavnlige i forhold til at få flere forbrugere til at omlægge deres vaner og forbrug til mere klimavenlige alternativer.
Coops Klimaberegneren tager udgangspunkt i, hvilke typer af varer vi køber mest af, og hvordan de belaster klimaet. Det giver forbrugerne mulighed for bedre at forstå proportionerne i deres forbrug, og hvordan det hænger sammen med deres klimaaftryk.
Den nye klimaberegner har vundet indpas hos forbrugere over hele landet fra Thy til Vesterbro, og procentvis er lige mange jyder som sjællændere begyndt at monitorere og beregne deres klimaaftryk. Særlig populært er værktøjet hos de 45 til 69-årige, men også de unge har taget godt imod Coops nye klimatiltag, oplyser Coop.
”Vi er glade for at se, at klimaberegneren bliver taget i brug over hele landet og ikke kun er et storbyfænomen eller forbeholdt særlige aldersgrupper. Det er vigtigt for os, at vi kan få alle med, og vi glæder os til at se, at forhåbentlig endnu flere vil benytte klimaberegneren i fremtiden,” siger Thomas Roland.
Flere artikler fra samme sektion
Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening
Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.
Vestpå måtte Mikkel Berggreen se langt efter økologiske råvarer, så nu dyrker han dem selv - og forærer dem væk
"Hvis jeg vil have virkelig gode råvarer, må jeg selv dyrke dem," siger Mikkel Berggreen, som i sin tid tog hjem midt under studenterkørslen for at hyppe kartofler. Gode råvarer er så vigtige for ham, at han giver dele af sin høst gratis væk, så også familien og venner får glæde af den.
Skuffende salg får Arla til at skære i sortimentet af plantedrikke
Siden Arla i foråret 2024 valgte at droppe økologien i planteserien Jörd, er salget faldet yderligere, og selskabet drosler nu ned for det plantebaserede sortiment, som samlet har været et dyrt bekendtskab.