Annonce

Annonce

En medarbejder i SuperBrugsen er ved at lægge grønsager på plads i frugt- og grøntafdelingen med økologiske varer.

Coop sætter grønt i front i ny klimakampagne, som tager udgangspunkt i Coops velkendte Madpyramide. Arkivfoto: Morten Telling

Coop lancerer klimakampagne

Coops ikoniske Madpyramide får hovedrollen i Danmarks hidtil største klimakampagne fra en detailkæde, som Coop skyder i gang i dag.

De danske detailkæder kæmper om den grønne dagsorden, og i dag søsætter Coop en kampagne, som skal bringe klimakampen i øjenhøjde for danskerne ved at give gode råd om, hvordan man som forbruger kan spise mere klimavenligt.

I den anledning får Coop Madpyramide en central rolle, da Coops beregninger viser, at en gennemsnitsdansker kan spare ca. 25 procent af CO2-udledningen fra sin mad ved at følge kostrådene i Madpyramiden,' oplyser Coop i en omtale af klimakampagnen.

”For mange danskere kan klimakampen være vanskelig at forholde sig til på et personligt plan. For enten er diskussionen meget overordnet eller også handler den om små symbolske ting. Men i vores daglige madforbrug kan vi faktisk selv gøre en kæmpe forskel for klimaet: Ved bl.a. at spise mere grønt, lidt mindre kød, og undgå madspild,” siger CSR-direktør i Coop Signe D. Frese.

Som led i kampagnen uddeler Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og fakta 500.000 gratis plakater med den opdaterede Madpyramide til kunderne.

Madpyramiden blev oprindeligt lanceret af FDB (Coop) i 1976 for at vise danskerne, hvordan man spiser sundere og varieret ved at spise mest af varerne fra bunden, mindre fra midten og mindst fra toppen. Nu viser nye beregninger, at man kan spare 25 procent af CO2-udledningen fra sin mad ved at følge kostrådene i Madpyramiden
Madpyramiden blev oprindeligt lanceret af FDB (Coop) i 1976 for at vise danskerne, hvordan man spiser sundere og varieret ved at spise mest af varerne fra bunden, mindre fra midten og mindst fra toppen. Nu viser nye beregninger, at man kan spare 25 procent af CO2-udledningen fra sin mad ved at følge kostrådene i Madpyramiden. Foto: Coop

Grønt skal i front

Under overskriften 'Grønt i front' vil Coop inspirere danskerne til at tænke grøntsager før kødet, f.eks. med opskriftskort med spørgsmål som: 'Hvad skal du ha´ til din rødbede i dag?
Coops kunder vil desuden møde en række konkrete klimaråd, når de bevæger sig rundt i butikkerne, hvor Coop forsøger at påvirke salget i en mere klimavenlig retning.

Tal fra Coop Analyse viser, at danskerne allerede er blevet meget mere klimabevidste. I en ny undersøgelse svarer 61 pct. af danskerne, at et de er 'bekymrede' eller 'meget bekymrede' for, hvordan klimaet påvirker os. I 2010 var det tilsvarende tal 47 pct.

Coop har flere klimatiltag på vej

Kampagnen er en del af Coops samlede klimastrategi, der bl.a. også omfatter reduktion af madspild, energiforbrug i butikkerne, udfasning af klimaskadelige kølemidler, en omfattende emballage-strategi, der bl.a. skal reducere plastikforbruget og strategisk samarbejde med klima-tænketanken Concito

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel