Annonce
Annonce
Coop sætter grønt i front i ny klimakampagne, som tager udgangspunkt i Coops velkendte Madpyramide. Arkivfoto: Morten Telling
Coop lancerer klimakampagne
Coops ikoniske Madpyramide får hovedrollen i Danmarks hidtil største klimakampagne fra en detailkæde, som Coop skyder i gang i dag.
De danske detailkæder kæmper om den grønne dagsorden, og i dag søsætter Coop en kampagne, som skal bringe klimakampen i øjenhøjde for danskerne ved at give gode råd om, hvordan man som forbruger kan spise mere klimavenligt.
I den anledning får Coop Madpyramide en central rolle, da Coops beregninger viser, at en gennemsnitsdansker kan spare ca. 25 procent af CO2-udledningen fra sin mad ved at følge kostrådene i Madpyramiden,' oplyser Coop i en omtale af klimakampagnen.
”For mange danskere kan klimakampen være vanskelig at forholde sig til på et personligt plan. For enten er diskussionen meget overordnet eller også handler den om små symbolske ting. Men i vores daglige madforbrug kan vi faktisk selv gøre en kæmpe forskel for klimaet: Ved bl.a. at spise mere grønt, lidt mindre kød, og undgå madspild,” siger CSR-direktør i Coop Signe D. Frese.
Som led i kampagnen uddeler Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og fakta 500.000 gratis plakater med den opdaterede Madpyramide til kunderne.
Grønt skal i front
Under overskriften 'Grønt i front' vil Coop inspirere danskerne til at tænke grøntsager før kødet, f.eks. med opskriftskort med spørgsmål som: 'Hvad skal du ha´ til din rødbede i dag?
Coops kunder vil desuden møde en række konkrete klimaråd, når de bevæger sig rundt i butikkerne, hvor Coop forsøger at påvirke salget i en mere klimavenlig retning.
Tal fra Coop Analyse viser, at danskerne allerede er blevet meget mere klimabevidste. I en ny undersøgelse svarer 61 pct. af danskerne, at et de er 'bekymrede' eller 'meget bekymrede' for, hvordan klimaet påvirker os. I 2010 var det tilsvarende tal 47 pct.
Coop har flere klimatiltag på vej
Kampagnen er en del af Coops samlede klimastrategi, der bl.a. også omfatter reduktion af madspild, energiforbrug i butikkerne, udfasning af klimaskadelige kølemidler, en omfattende emballage-strategi, der bl.a. skal reducere plastikforbruget og strategisk samarbejde med klima-tænketanken Concito
Flere artikler fra samme sektion
Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening
Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.
Vestpå måtte Mikkel Berggreen se langt efter økologiske råvarer, så nu dyrker han dem selv - og forærer dem væk
"Hvis jeg vil have virkelig gode råvarer, må jeg selv dyrke dem," siger Mikkel Berggreen, som i sin tid tog hjem midt under studenterkørslen for at hyppe kartofler. Gode råvarer er så vigtige for ham, at han giver dele af sin høst gratis væk, så også familien og venner får glæde af den.
Skuffende salg får Arla til at skære i sortimentet af plantedrikke
Siden Arla i foråret 2024 valgte at droppe økologien i planteserien Jörd, er salget faldet yderligere, og selskabet drosler nu ned for det plantebaserede sortiment, som samlet har været et dyrt bekendtskab.