Annonce

Annonce

Flere Coop-kæder åbner dørene for Ad Libitum-mælk

Flere forbrugere får snart mulighed for at honorere landmænd, som gør noget ekstra for dyrevelfærden i kostalden, når Thises Ad Libitum-mælk i løbet af efteråret finder vej til flere Coop-kæder.

25. september 2020
Læsetid: 3 minutter
Køer og kalve på græsmark

Mange forbrugere forbinder det med øget dyrevelfærd, når kom og kalv får lov til at gå sammen i længere tid, og ifølge Thise Mejeri er det nødvendigt hele tiden at udvikle koncepter, som lever op til forbrugernes forventninger. Foto: Morten Telling

Hidtil er Ad Libitum-mælken kun blevet solgt i Irmas butikker, som alle ligger på på Sjælland, men nu er Coop-kæderne Kvickly og SuperBrugsen også på vej til at få Ad Libitum-mælk i køledisken i resten af landet.

Det oplyser Peder G. Jessen, salg- og marketingdirektør på Thise Mejeri. Han ønsker ikke at sætte eksakte tal på, hvor mange liter mælk, Thise sælger i Ad Libitum-kartoner, men han er ikke i tvivl om, at det vil øge salget, når mælken bliver tilgængelig i flere butikker.

»Salget går rigtig godt, og når mælken snart kommer ud i flere butikker, vil jeg ikke afvise, at vi får behov for mere mælk. Vi følger strømningen, og det er markedet, der afgør, om konceptet er en god ide,« siger Peder G. Jessen.

Han oplyser, at mejeriet især i forbindelse med lanceringen brugte en del kræfter på markedsføring for at sikre, at kunderne forstår, at Ad Libitum-mælken kommer fra økologiske landbrug, hvor kalvene får lov til at gå sammen med deres moder eller en ammetante i mindst tre måneder.

Ad Libitum-mælken koster 15,50 på Coop.dk

Ifølge mejeri-direktør Poul Pedersen er Thise netop skabt til at lancere nye mælkekoncepter som Ad Libitum og Græsmælk, hvor køerne kun bliver fodret med græs, og han tror på, at den type produkter, som kan levere på dyrevelfærd, vil opleve vækst i de kommende år.

Producenter står på spring

»Peder G. Jessen kan bare gå i gang med at sælge, så skal jeg nok producere mælken,« siger han og oplyser, at der blandt mejeriets ca. 70 andelshavere er flere, som kun behøver at lave få ændringer på gården for at kunne levere til Ad Libitum-konceptet.

Poul Pedersen lægger ikke skjul på, at Thise som et økologisk mejeri både bliver udfordret på dyrevelfærd, klima og CO2, men han ønsker ikke at kritisere konkrete, konventionelle mælkekoncepter for såkaldt greenwasching.

Den opgave overlader han trygt til forbrugerne, og han glæder sig kun over, når det konventionelle landbrug lader sig inspirere af økologien

»Det har jeg det fint med, så må vi bare forfine vores koncepter yderligere, og vi kommer til at arbejde endnu mere med både dyrevelfærd, klima og energioptimering i fremtiden, ellers overlader vi banen til andre,« siger Poul Pedersen.

Helena Linde, kategorichef for mejeri hos Coop, glæder sig til at kunne tilbyde Ad Libitum-mælk til kunder i hele landet.

»Det er et helt unikt produkt, som snart kommer i fast sortiment i 60 Kvickly-butikker og 194 SuperBrugser, mens butikker i Dagli’ Brugsen får mulighed for at bestille mælken, hvis kunderne efterspørger den,« siger hun.

Flere artikler fra samme sektion

De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine

Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.

16-04-2025 6 minutter Mere grønt,   Grøntsager,   Det Økologiske Spisemærke

Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter

Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.

16-04-2025 4 minutter Mere grønt,   Grøntsager

Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere

Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.

15-04-2025 3 minutter Events