Annonce
Annonce
Detailgiganten Carrefour indtræder i et crowdfunding-projekt, der skal hjælpe landmændene med at finansiere en omstilling til mere bæredygtighed, herunder økologisk produktion. Foto: Petit_Louis/flickr/CC2.0
Europas største detailkæde vil fremskynde omlægningen til økologi
Den stigende efterspørgsel på økologiske varer får nu detailkæden Carrefour til at indtræde i et crowdfunding-projekt, der skal hjælpe landmænd med bl.a. at lægge om til økologi.
Økologiens popularitet og forbrugernes stigende fokus på bæredygtighed får nu Carrefour - Europas største detailkæde - til at indtræde i crowdfundingprojektet 'MiiMOSA Transition' sammen med bl.a. fødevarevirksomheden Danone.
Projektet skal rejse midler, som skal understøtte landmændenes omlægning til mere bæredygtige landbrugsformer, herunder økologi. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
På MiiMOSAs hjemmeside kan producenter søge om midler, så de kan nå i mål med deres idéer om en mere bæredygtig produktion eller afsætning. Eksempelvis har en af ansøgerne indtil videre indsamlet godt 50.000 euro, godt 373.000 kr., til sit projekt om at producere en måltidskasse udelukkende med økologiske råvarer.
"Vores samarbejde med Carrefour er et bevis på det paradigmeskifte, vi ser inden for finansieringen af landbruget og fødevarer," siger Florian Breton, stifter af MiiMOSA, i en pressemeddelelse.
Virksomhederne vil i første omgang samlet set skyde 10 mio. euro i projektet, knap 75 mio. kr., som har en målsætning om at nå 100 mio. euro - 747 mio. kr. - de næste fire år, i takt med at flere parter kommer til.
"Vores tilslutning til MiiMOSA er en milepæl for Carrefour som led i kædens opbakning til at støtte landbrugets omstilling. Det er noget, som såvel vores produktionspartnere som vores kunder har ønsket," siger kædens generalsekretær, Laurent Vallée, i en pressemeddelelse.
Carrefour har desuden lagt en femårig strategi, der skal øge salget af økologiske varer. Kædens målsætning er at omsætte for fem mia. euro, godt 37 mia. kr., i 2022 - til sammenligning omsatte den for 1,8 mia. euro, godt 13 mia. kr, fra økologien i 2018.
Flere artikler fra samme sektion
Salget af økologi har stabiliseret sig
Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.
Flest sanktioner til gårdsalg af æg
Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.
Nu kommer der pant på de tyske dåser
EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.