Annonce

Annonce

Et overbliksbillede viser en parkeringsplan på taget af en Carrefour-bygning

Detailgiganten Carrefour indtræder i et crowdfunding-projekt, der skal hjælpe landmændene med at finansiere en omstilling til mere bæredygtighed, herunder økologisk produktion. Foto: Petit_Louis/flickr/CC2.0

Europas største detailkæde vil fremskynde omlægningen til økologi

Den stigende efterspørgsel på økologiske varer får nu detailkæden Carrefour til at indtræde i et crowdfunding-projekt, der skal hjælpe landmænd med bl.a. at lægge om til økologi.

Økologiens popularitet og forbrugernes stigende fokus på bæredygtighed får nu Carrefour - Europas største detailkæde - til at indtræde i crowdfundingprojektet 'MiiMOSA Transition' sammen med bl.a. fødevarevirksomheden Danone. 

Projektet skal rejse midler, som skal understøtte landmændenes omlægning til mere bæredygtige landbrugsformer, herunder økologi. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

På MiiMOSAs hjemmeside kan producenter søge om midler, så de kan nå i mål med deres idéer om en mere bæredygtig produktion eller afsætning. Eksempelvis har en af ansøgerne indtil videre indsamlet godt 50.000 euro, godt 373.000 kr., til sit projekt om at producere en måltidskasse udelukkende med økologiske råvarer.  

"Vores samarbejde med Carrefour er et bevis på det paradigmeskifte, vi ser inden for finansieringen af landbruget og fødevarer," siger Florian Breton, stifter af MiiMOSA, i en pressemeddelelse.

Virksomhederne vil i første omgang samlet set skyde 10 mio. euro i projektet, knap 75 mio. kr., som har en målsætning om at nå 100 mio. euro - 747 mio. kr. - de næste fire år, i takt med at flere parter kommer til.

"Vores tilslutning til MiiMOSA er en milepæl for Carrefour som led i kædens opbakning til at støtte landbrugets omstilling. Det er noget, som såvel vores produktionspartnere som vores kunder har ønsket," siger kædens generalsekretær, Laurent Vallée, i en pressemeddelelse.

Carrefour har desuden lagt en femårig strategi, der skal øge salget af økologiske varer. Kædens målsætning er at omsætte for fem mia. euro, godt 37 mia. kr., i 2022 - til sammenligning omsatte den for 1,8 mia. euro, godt 13 mia. kr, fra økologien i 2018.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion