Et bredt og dybt økologisk sortiment skaber mere loyale kunder

Økologi kan være et af redskaberne til at fastholde og tiltrække kunder, fordi en stor del af det økologiske segment har andre købsmotiver og er bevidste om mere end pris og tilbud, mener Birgitte Jørgensen, markedschef, detail i Økologisk Landsforening.

06. august 2025
Læsetid: 5 minutter
Kunde tager økologisk kål fra butikshylde.
Hvis dagligvarekæderne ønsker loyale kunder, er det en god ide at tilbyde økologiske fødevarer til et fuldt måltid, så kunderne ikke er nødt til at besøge flere butikker for at finde alle de nødvendige ingredienser. Foto: Moment Studio

Danskerne elsker at handle dagligvarer i fysiske butikker, men til gengæld er de ikke særligt loyale over for en specifik kæde eller butik. Den tendens er blevet endnu stærkere end tidligere efter leveomkostningskrisen, fremgår det af en artikel i Økologisk Landsforenings Markedsrapport 2025. Men det kan lade sig gøre at gå anderledes til værks og få skabt loyalitet – og udnytte, at dagligvarehandlen endnu ikke er helt så udfordret af digital shopping på samme måde som andre i detailbranchen.

”Økologi kan være et af redskaberne til at fastholde og tiltrække kunder, fordi en stor del af det økologiske segment har andre købsmotiver og er bevidste om mere end pris og tilbud. Men det kræver et opgør med kategoritankegangen,” siger Birgitte Jørgensen, markedschef, detail i Økologisk Landsforening.

”Et sådant opgør betyder, at dagligvarehandlen skal se sig selv som brobygger mellem leverandørerne, der sælger ingredienser og kunderne, som går i butikken for at købe måltider.”

Tilbyd varer til et fuldt måltid

Det er vigtigt at have fokus på, hvis man, som dagligvarehandel, ønsker at knytte de økologiske forbrugere tættere til sig. Det skal således være muligt for de økologiske kunder at handle ind til alle spisesituationer for at skabe en højere loyalitet. Det gælder både de kunder, som er mest fokuserede på prisvenlige økologiske produkter og de kunder, som i højere grad er livsnydere.

Derfor skal dagligvarehandlen arbejde med at få genopbygget både et bredt og dybt økologisk sortiment med flere værdipositioner. Hertil kommer at man bør kigge på tværs af sortimentet, så den enkelte kæde sikrer, at kunderne rent faktisk kan handle til et fuldt måltid uden at skulle i flere forskellige dagligvarebutikker.

Tomme hylder eller i værste tilfælde oplevelsen af, at man ikke kan få alle ingredienser økologisk til det måltid, man har planlagt, får de mest loyale økologiske forbrugere til at shoppe rundt eller købe den konventionelle variant.

— Birgitte Jørgensen, markedschef, detail i Økologisk Landsforening

I løbet af de seneste par år har sortimentet af økologiske varer været i kraftig tilbagegang, og det afspejles tydeligt i vareudvalget, og understreges igen af tallene fra Kauza’s shopperdata, som viser, at der i første kvartal af 2025 er registreret en nedgang i økologiske varenumre på 13 pct.

”Forbrugerne kan tydeligt se det, når de handler. Tomme hylder eller i værste tilfælde oplevelsen af, at man ikke kan få alle ingredienser økologisk til det måltid, man har planlagt, får de mest loyale økologiske forbrugere til at shoppe rundt eller købe den konventionelle variant”, siger markedschefen.

”Vi opfordrer dagligvarehandlen til at hæve blikket, når de skal sammensætte det samlede økologiske sortiment og definere de krav, der skal stilles til indkøberne. Kan vores kunder finde økologiske ingredienser til nogle af de mest almindelige middagsretter?” forklarer Birgitte Jørgensen og tilføjer, at man fx kan bruge Madkulturens undersøgelse af, hvad danskerne spiser mest af til aften, som inspiration.

Derudover er det vigtigt, at det økologiske sortiment og sammensætningen af det, imødekommer de økologiske forbrugeres krav om grønnere og mere klimavenlige ingredienser, ligesom der blandt de økologiske forbrugere også er stigende efterspørgsel på convenience.

”De økologiske forbrugere ønsker også inspiration, og de ønsker at blive imødekommet på deres motivation for at træffe bevidste fødevarevalg og gøre en forskel med deres forbrug.”

Forbrugerne har et stålsat blik på pris og gode tilbud. Der er gået sport i at spare penge på dagligvarer ved at købe billigere varer, jagte spotvarer og handle mere i lavpriskæderne, der alle kan se frem til betydelig fremgang.

Danskernes forbrug er segmenteret mellem lavprisvarer og kvalitetsprodukter, der giver en følelse af hverdagsluksus. Det skal det højprofilerede supermarked huske at iscenesætte, samtidig med at priserne skal være skarpe til den prisbevidste forbruger. Dertil kommer, at danskerne igen har fået travlt. De har brug for guidning og tydelig navigation i butikken og ikke vil spilde tid på at stå i kø. Og selv om forbrugerne er ekstremt prisfokuserede på de fleste indkøbsture, er de fortsat klar til (også sunde) convenienceprodukter, der kan forenkle og fremskynde madlavningen.

Leder efter lave priser og større oplevelser

Der skal altså gøres noget ekstra for at undgå tilbagegang, og markedsrapporten fra Økologisk Landsforening indeholder foruden en veldokumenteret gennemgang af de vigtigste tendenser i dansk dagligvarehandel også en række ideer og forslag til, hvad du kan gøre for at få succes i denne udfordrende tid.

”Husk på, at 86 pct. af danskerne foretrækker at handle dagligvarer i fysiske butikker, og at de fleste af dine kunder i stort omfang kan påvirkes til køb, når først de er i butikken. Men det kræver, at tingene gøres anderledes, end i dag fordi kunderne er blevet mere illoyale og hele tiden leder efter bedre priser og større oplevelser,” siger Birgitte Jørgensen.

Vivienne Kallmeyer er kommunikationskonsulent og projektleder i Økologisk Landsforening