Rikke Grønning kunne i dag forlade Madens Folkemøde som vinder af Økoprisen 2026

Det var en både rørt og stolt Rikke Grønning, som i torsdag 21. maj blev inviteret op på Folkemødescenen i Nykøbing Falster for at modtage Økoprisen 2026, som hun straks dedikerer til alle de dygtige kolleger, som hun har samarbejdet med gennem mange år.

22. maj 2026
Læsetid: 4 minutter
Rikke Grønning (nr. to fra venstre) fik overrakt prisen af Mona Carøe Jensen (nr. to fra højre). På billedet ses også de to andre nominerede, Jakob Ørstrup og Liselotte Kira Gregers Andersen. Foto: Ingrid Riis

Den 56-årige prisvinder er konsulent og partner i Grønning & Kjærgaard og ejer af takeaway-spisesteder Good Food to Go i Klitmøller, og hun har tidligere arbejdet i 12 år i foodserviceafdelingen i Økologisk Landsforening.

Fakta om Økoprisen 2026

  • Med Økoprisen ønsker Økologisk Landsforening at hylde en økologisk ildsjæl inden for foodservice, som sætter økologien i højsædet, inspirerer og finder nye veje for andre i branchen og ikke mindst kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i foodservicebranchen.

  • Det er Økologisk Landsforenings udvalg for professionelle køkkener, som nominerer kandidaterne til Økoprisen og udvælger vinderen.

Økoprisen er lanceret med støtte fra Promilleafgiftsfonden

Som modtager af prisen skriver Rikke Grønning sig ind på en fornem liste over vindere af Økoprisen, der i år bliver uddelt for 12. gang.

Rikke Grønning har kæmpet for økologien i mange år, og hun viser den frem på fornemmeste vis i sin butik i Klitmøller. Hun er en ekstremt dygtig formidler og udfordrer og provokerer lige tilpas, så hun får folk til at flytte sig.

— Mona Carøe Jensen, cheføkonoma på Regionshospitalet i Randers og forperson for Økologisk Landsforenings køkkenudvalg

”Det er faktisk lidt rørende, det her, men jeg er både glad og stolt over prisen. Det er fedt, at der er nogen, som mener, at jeg har været med til at gøre en forskel for noget, der er afsindigt vigtigt for mig og mange andre madprofessionelle. Økologisk omlægning handler om at lave god mad, der smager godt, bruge flere råvarer i sæson, grøntsager, bælgfrugter, korn og kerner samt minimere madspild – kort og godt, sund fornuft,” siger Rikke Grønning, da Mona Carøe Jensen, cheføkonoma på Regionshospitalet i Randers og forperson for Økologisk Landsforenings køkkenudvalg har overrakt Økoprisen 2026 til hende på den store Folkemødescene på Kirkepladsen.

Hun dedikerer straks prisen til de mange dygtige kolleger, som hun har arbejder sammen med gennem mange år.

”Der er ingen, der kan skabe den forandring alene. For når jeg kaster en bold, som bliver grebet af et køkken, så står der tre andre konsulenter ved siden af, som også har kastet en bold, og det er summen af alle boldene, som baner vejen for omlægningen til mere økologi. Derfor er der mange andre, som lige så godt kunne fortjene prisen. For vi står alle på skuldrene af hinanden.”

Så glad ser man ud, når man lige har fået Økoprisen, og for Rikke Grønning betyder det især meget, at det er kollegerne, som har bestemt, at hun skulle have prisen
Så glad ser man ud, når man lige har fået Økoprisen, og for Rikke Grønning betyder det især meget, at det er kollegerne, som har bestemt, at hun skulle have prisen. Foto: Ingrid Riis

Mona Carøe Jensen opremsede mange grunde ti,l at køkkenudvalgets medlemmer i år giver Økoprisen til den jyske kok. Her er nogle af dem:

”Rikke Grønning har kæmpet for økologien i mange år, og hun viser den frem på fornemste vis i sin butik i Klitmøller. Hun er en ekstremt dygtig formidler og udfordrer og provokerer lige tilpas, så hun får folk til at flytte sig. Hun er bare en enormt god inspirator. Og så er hun meget åben og dygtig til at lade sig inspirere af andre,” siger Mona Carøe Jensen.

”Hendes butik har Det Økologiske Spisemærke i guld, og når hun holder oplæg rundt om i landet, viser hun det frem, men er altid god til også at hylde dem, der har bronzemærket. Hun ved, at det er der, det næste sølv- eller guldmærke ligger og venter. Det er meget fortjent, at Rikke nu vinder Økoprisen. Kæmpestort tillykke.”

Hos Økologisk Landsforening glæder man sig over kunne uddele Økoprisen i de helt rigtige rammer på Madens Folkemøde.

”Økoprisen er den fornemmeste madpris i Danmark, og den fortjener hyldest og anerkendelse. Den fortjener at blive vist frem der, hvor maden er. Vi er stolte af, at prisen har fået plads på Madens Folkemøde, hvor vi kan være sammen om det sunde, økologiske måltid. Vi glæder os over, at vi har haft tre så stærke kandidater til prisen, og at vi nu kan hylde Rikke Grønning for mange års tro tjeneste i økologiens navn,” siger Torben Blok, der er markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.

De to andre nominerede til Økoprisen var Liselotte Kira Gregers Andersen, der er ejer af Kokken på kanten, kulinarisk konsulent og kogebogsforfatter samt Jakob Ørstrup, Mad- og idémand, kulinarisk iværksætter og stifter af Ø&Ko og Nordic Chocolatiers.

Vindere af Økoprisen

Med tildelingen af Økoprisen bliver Rikke Grønning indlemmet i et dusin af tidligere prisvindere i form af madprofessionelle, fødevareproducenter, politikere, professionelle køkkener og madkommunikatører, som har en fælles passion for økologien:

2026: Rikke Grønning, konsulent og partner i Grønning & Kjærgaard og ejer af Good Food To Go i Klitmøller
2025: Mads Frank Herskind, kulinarisk ansvarlig for cafeerne i Odense Kommune og ejer af Rebælg
2024: Ole Roed, Food & Beverage manager i Fårup Sommerland
2023: Peter Mejnertsen, medejer af og direktør for Mejnerts Mølle
2022: Peter Skoven, Food & Beverage direktør for NorthSide Festival
2021: Trine Krebs, Grøn chef, Food Organisation of Denmark
2019: Skolerne i Oure
2018: Mona Carøe, cheføkonoma hos Regionshospitalet Randers
2017: Comwell Hotels
2016: Byens Køkken i Odense Kommune
2015: Frank Jensen, tidligere overborgmester i København
2014: Marian Aagaard, regionsformand Kost-og ernæringsforbundet i Nordjylland