Annonce

Annonce

Køer løber mod græsmark ved Økodag hos Mads Helms.

Når det nu ikke var muligt at være fysisk tilstede, da køerne blev lukket på græs, fungerede livestreaming af Økodag som et godt alternativ for de mange danskere, som ville se køerne danse. Foto: Jakob Brandt

De økologiske køers forårsfest blev et hit på nettet

Næsten 70.000 klikkede sig ind på Facebook, da Økologisk Landsforening søndag live-transmitterede Økodag fra fire jyske gårde, og pilen peger i retning af en gentagelse næste år.

Der var brede smil på læben hos alle, da dronekameraet landede uden for den tomme stald efter at have sendt de sidste oversigtsbilleder fra Mads Helms græsmarker, hvor ca. 400 køer boltrede sig på forårets første græs.

På forhånd havde der været en vis spænding om, hvordan det ville fungere at holde Økodag helt uden gæster, men Michal Langberg, markedschef Økologisk Landsforening, er yderst tilfreds med effekten. Indtil videre er livestreamingen vist mere end 68.600 gange, mens foreningens samlede aktiviteter i forbindelse med Økodag er nået ud til næsten 900.000 mennesker via de sociale medier.

"Det gik helt, som vi havde håbet, og livekonceptet viste sig som en meget effektiv måde at kommunikere budskaberne om økologi, som er meget mere end at se en ko springe." siger markedschefen dagen derpå, hvor foreningen først nu har fået overblik over, hvor mange, som har set transmissionen og de teasere, der blev lagt på Facebook i dagene op til Økodag.

”Vi valgte at gå online med Økodag, fordi det er en af landets største events med mere end 200.000 mennesker, så vi er meget tilfredse med antallet 68.000 visninger, når vi ved at familierne sad samlet og fulgte med. Så er vi ikke langt fra det vi plejer,” siger Michael Langberg.

Det er ikke muligt at se, hvor mange der kigger med ude ved de enkelte skærme, men ifølge Michael Langberg er det ikke urealistisk, at tæt på 200.000 mennesker allerede nu har set økokøerne danse.

"Vi har endnu ikke set den fulde effekt, da det stadig er muligt at klikke sig ind og se transmissionen fra Økodag, og jeg regner med, at vi vil udnytte muligheden for at genudsende link til livestreamingen – måske i en forkortet udgave," siger han.

Også Mads Helms, hvis gård dannede rammerne for Økodags-værterne Katrine Bille og Anders Falck, var en lettet mand, da de sidste kameraer blev slukket på Sommerbjerggård.

"Jeg synes, det er gået godt, men det er selvfølgelig lidt ærgerligt, at vi i år havde det bedste vejr i alle de år, jeg har holdt Økodag," siger den jyske økolog, som håber, at gården næste år bliver fyldt med børnefamilier, som tager madkurven med.

Det er anden gang, at Mads Helms og Ingeborg Brandts landbrug er åbningsgård for Økodag. Første gang var i 2017, hvor der kom ca. et par tusinde gæster til gården, og også de havde været spændt på, hvordan det nye koncept med livestreaming ville fungere.

"Normalt er her mange mennesker på gården hele formiddagen, og det fornemmer køerne. I år var de ikke helt så tændte, som de plejer at være," siger Mads Helms, da han bliver interviewet af diverse medier, mens køerne efterhånden var nået helt ud i hjørnerne af de to store græsmarker, som de blev lukket ud på få minutter tidligere.

Hannah Tappe Clemmensen, projektleder for Økodag, er dog fuldt ud tilfreds med køernes performance. Hun har haft rasende travlt med at overbevise mejerierne og fondene om, at det ville være en god ide at lave en livetransmission, siden Økologisk Landsforening 13. marts besluttede at lukke for gæster til Økodag på grund af risikoen for at sprede corona-smitte.

"Men jeg blev helt rolig, da vi onsdag i sidste uge optog teaserne. Det var lidt en generalprøve, hvor jeg oplevede, hvor professionelle både produktionsfolkene og vores to værter var, og jeg havde faktisk ikke sommerfugle i maven, da vi skulle sende live i går," siger Hannah Tappe Clemmensen.

Både hun og Michael Langberg ser nu spændende perspektiver i næste år at afholde Økodag, hvor man kombinerer livestreaming med, at der forhåbentlig igen bliver adgang for gæster på gårdene.

Det er fortsat muligt at se liveudsendelsen på Facebooksiden I love Øko, samt på mejerierne Arla, Them, Naturmælk, Thise og Øllingegårds sociale medier.

Flere artikler fra samme sektion

Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil

Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.

21-11-2024 4 minutter Detailhandel,   Mærkning

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.

20-11-2024 2 minutter Forbrug

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter