Annonce
Annonce
Landets supermarkeder indfører nu mærkninger og/eller skiltninger for at gøre kunderne opmærksomme på at holde afstand fra hinanden. Foto: Colourbox
Danske supermarkeder danner fælles front mod corona
Tape på gulvet, ekstra hygiejne og ingen bland-selv-slik skal forhindre smittespredning i supermarkederne, når danskerne køber ind.
Landets supermarkeder går nu samlet ind i kampen for at begrænse risikoen for smittespredning, når danskerne handler.
En del af strategien for at forhindre at kunderne smitter hinanden i supermarkedet er tapemærker på gulvet ved kassen, hvor kunderne ofte står tæt, men også rundt i butikken, så kunderne bliver mere opmærksomme på at holde afstand til hinanden.
»I alle vores 650 dagligvarebutikker er vi i gang med at sætte klistermærker på gulvet for hver halvanden meter for at få kunderne til at holde afstand,« siger pressechef i Salling Group Kasper Reggelsen til politiken.dk.
Hos Rema 1000 har kæden netop bestilt 4.000 mærker hjem, som skal klistres på gulvet - særligt ved kasserne - og Aldi er tirsdag morgen gået i gang med at afstandsmarkere med tape.
»Vi laver afstandsmarkering med almindeligt tape, så vi kan gøre det hurtigst muligt. Der bliver 1,5-2 meter mellem hvert stykke tape,« siger Kristian Jessen, pressechef for Aldi Danmark, til B.T.
Også Dagrofa er i gang med at sætte skilte og gulvklæb op i sine butikker.
Grunden til initiativerne er, at coronavirus smitter aggressivt gennem dråber i luften fra udånding eller et host, og risikoen for smitte er størst, hvor folk står tæt sammen.
Derfor har Coop og Salling Group også aflyst alle smagsprøver og vinsmagninger, fordi der er stor risiko for, at kunderne samler sig her. Af samme grund er det ellers populære bland-selv-slik blevet ofret, så danskerne ikke stimler sammen i iveren efter at blande slik.
Samtidig med at butikkerne forsøger at forhindre, at kunderne står for tæt i butikkerne, har de også større fokus på rengøring og hygiejne. Det betyder, at de oftere gør gulv og for eksempel håndtag på kurve og køleskabe rent.
»Vi øger frekvensen af rengøring af overflader, men vi kan ikke rengøre kurvene hver gang, de har været i brug, så vask hænder før og efter du går i butikken,« siger Malene Teller Blume fra Coop til politiken.dk.
Derfor skal kunder fortsat følge Sundhedsstyrelsen anbefalinger, når de handler. Det vil sige: vaske/spritte hænder, host/nys i albuebøjningen, undgå at røre sig i ansigtet og selv sørge for at holde afstand til andre. Læs også anbefalingerne til at undgå smitte her.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.