Annonce
Annonce
Den danske iværksætter og kok Frank Lantz oplever massiv interesse for Uhhmami-serien af grøntsagsfonder i pulverform, og han håber, at han står på tærsklen til et større eksporteventyr. Foto: Uhhmami
Dansk kok vinder international pris for veganske ’umamibomber’
Uhhmami og Frank Lantz vinder ”Best New Product Award 2023” på BioFach-messen for en serie veganske granulater, som på rekordtid har åbnet døren til udlandet på vid gab for den kulinariske madiværksætter, som drømmer om at sætte smag på det grønne køkken i mange lande.
Ikke færre end 35.000 besøgende fra 135 lande havde mulighed for at stemme, da gæsterne på verdens største økologiske fødevaremesse skulle kåre ’Årets bedste produktnyhed 2023’ i seks forskellige fødevarekategorier. Det er derfor en utrolig glad og stolt Frank Lantz, som netop har fået beskeden om, at hans serie af grøntsagsfonder løb med prisen i kategorien ’Andre dagligvarer’ på BioFach-messen i Nürnberg.
Det er kun et halvt år siden, at han lancerede den nuværende serie af smagsgivere, som skal gøre livet lidt nemmere og maden mere smagfuld for veganere og andre, som sværger til en grøn kost, men som bøvler lidt med at give de vegetariske retter en fyldig smag med masser af umami, og det er gået stærkt siden – ikke mindst i udlandet.
Er allerede inde i otte lande
”Vi mærker tydeligt, at udlandet er længere fremme på plantetrenden, fx i Tyskland, hvor der er stor appetit på vores produkter. Vi har hele tiden troet på, at Uhhmami har en plads både nationalt og internationalt, og at vi skulle være kompromisløse i forhold til kvalitet, ingredienser og smag. Men jeg må sige, at jeg er overrasket og megastolt over, at der bliver taget så godt imod vores produkter, og at vi kan vinde blandt flere tusinde nye produkter fra hele verden,” siger Frank Lantz.
Det er anden gang, siden han sidste efterår lancerede Uhhmami-serien i udlandet, at hans produkter modtager en international pris. Første gang var på Sial i Paris, som er verdens største fødevaremesse, hvor en jury af Franske kokke kårede serien som bedste nye produkt i kategorien ’Restaurant & catering products’.
I Danmark kan man købe Uhhmami-produkterne i Meny-kæden og hos landets største foodservicekæder, og Frank Lantz fortæller, at den store opmærksomhed fra de udenlandske messer, allerede har gjort serien til et hit i udlandet.
Uhhmami-granulaterne er ’umamibomber’, som på et øjeblik kan give de intense, dybe og runde smage, som mange jagter i en travl, grøn hverdag.
— Frank Lantz, grundlægger af Uhhmami
Han eksporterer således Uhhmami til otte lande: Frankrig, Tyskland, Belgien, Østrig, Sverige, Norge, Ecuador og Vietnam, og forhandler i øjeblikket med yderligere en håndfuld lande om lanceringer.
”Nu giver vi den gas, og jeg har droppet alt andet for at få gang i salget til udlandet,” fortæller han til Økologisk Nu, inden han i dag sætter kurs Tyskland, hvor han fra 10.-13. marts deltager på Internuga-messen i Hamborg, hvor han håber, at den nye pris gør det lidt nemmere at komme i kontakt med potentielle kunder.
Smagene er baseret på det klassiske køkken
I Hamborg skal han præsentere indkøberne for Uhhmamis smagsunivers, som han har udviklet med stærk inspiration fra det klassiske gourmetkøkken, hvor fonden i årtier har båret smagen frem.
BioFach var en fantastisk messe. Den er i en liga for sig og udmærker sig ved at have mange engagerede kunder, som på forhånd har tilvalgt økologien og dermed også en vis kvalitet.
— Frank Lantz, stifter af Uhhmami
”Jeg udviklede Uhhmami-serien for at gøre det nemt og lækkert at spise plantebaseret. Veganske og vegetariske retter bygger ofte på en masse besværlige elementer, der skal løfte smagen og give dybde, fx at fermentere eller grille grøntsager. Uhhmami-granulaterne er ’umamibomber’, som på et øjeblik kan give de intense, dybe og runde smage, som mange jagter i en travl, grøn hverdag,” forklarer Frank Lantz, som med egne ord oplever medvind, fordi mange har vanskeligt ved at få plantebaserede retter til at smager særlig godt.
Følger i fodsporene på Sparkling Tea
Frank Lentz er oprindelig uddannet kok og har arbejdet som madiværksætter i årtier, og det kommer ikke bag Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, at Uhhmami serien i år følger i fodsporene på iværksætterne fra danske Copenhagen Sparkling Tea Company.
Et år efter at flaskerne med mousserende te blev lanceret, løb iværksætterne bag Sparkling Tea-konceptet i 2018 med en tilsvarende pris i drikkevarekategorien på BioFach, og selskabet har siden udviklet sig til en solid millionforretning med kunder i mange lande.
Nu håber Frank Lantz, at den Roskilde-baserede startup-virksomhed kan få en lignende succes, og som kender af det europæiske økologimarked vurderer Pernille Bundgård, at han og partneren Thomas Gjørup, som i dag ejer 25 pct. af firmaet, har gode kort på hånden i forhold til at få succes i udlandet.
Serien rammer et hul i markedet
”Frank Lantz har i den grad ramt et hul i markedet, både når det gælder foodservice og detailhandel, og særligt i udlandet, hvor de er noget længere i deres rejse mod en plantebaseret hverdag,” forklarer Pernille Bundgård, som i år arrangerede den danske fællesstand på BioFach sammen med eksportnetværket Bio Aus Dänemark.
Der er mange grunde til, at Uhhmami vinder den her pris i år. Der findes smagsgivere og fonder i forvejen, så produktet er genkendeligt, men kvalitets- og smagsmæssigt er Uhhmami bare i en anden liga.
— Pernille Bundgård, markedschef for eksport, Økologisk Landsforening
På standen var Frank Lentz en af de danske udstillere som tiltrak sig størst opmærksomhed, og da han tog hjem efter fire travle dage i Nürnberg, havde han fået masser af nye kontakter, som han håber at kunne veksle til et større eksporteventyr.
”BioFach var en fantastisk messe. Den er i en liga for sig og udmærker sig ved at have mange engagerede kunder, som på forhånd har tilvalgt økologien og dermed også en vis kvalitet,” siger Frank Lantz.
Smagen er i en anden liga
”Der er mange grunde til, at Uhhmami vinder den her pris i år. Der findes smagsgivere og fonder i forvejen, så produktet er genkendeligt, men kvalitets- og smagsmæssigt er Uhhmami bare i en anden liga,” siger Pernille Bundgård.
Hun oplever, at flere af de store udenlandske kæder, som besøgte standen på BioFach, var lidt skeptiske til en start.
”Men lige så snart de smagte produkterne, blev de blæst bagover,” siger den garvede messearrangør, som også tillægger det stor betydning, at hele Uhhmami-serien signalerer, at der er tale om et konceptet, som er gennemtænkt fra start til slut.
”Kvaliteten vidner om et gedigent håndværk, granulaterne er nemme at bruge, og indpakningen er gennemtænkt i lækkert design og leveres i størrelser, der passer til både detail, foodservice og fødevareindustrien.”
Dansk innovation hitter i udlandet
Ifølge Pernille Bundgård er det bl.a. den særlige innovative tilgang, en kompromisløshed omkring kvalitet og evnen til at ramme en trend, som gør, at danske iværksættere som Frank Lantz imponerer i udlandet, hvor opmærksomheden omkring Uhhmami allerede nu er langt større end i Danmark.
Frank Lantz forklarer, at det var et meget bevidst valg, da han efter kort tid på det danske marked valgte at få designbureauet AM Copenhagen til at udvikle et helt nyt emballagedesign, som kan begå sig på det internationale marked. Samtidig fik han vennen Thomas Gjørup med som investor og partner.
”Han har styr på økonomi og salg. Så kan jeg koncentrere mig om min største hobby, som er at udvikle nye smage, som kan være med til at understøtte udviklingen i retningen af en mere plantebaseret og klimavenlig kost.”
Frank Lantz blev et kendt navn i restaurationsbranchen, da han i 1994 købte Krogs Fiskerestaurant på Gammel Strand i København, og han har siden drevet flere forskellige spisesteder. Sideløbende har han udviklet brødprodukter for bl.a. 7-Eleven og SAS og lavet plantebaseret pålæg til Irma. Ikke alle projekter er gået helt, som han håbede, men han er ikke i tvivl om, at han med Uhhmami-serien har ramt det helt rigtige.
”Jeg er sikker på, at plantebaseret mad er vejen frem. Derfor handler det nu om at skabe et helt nyt køkken, som er bedre end det tidligere. Hvis det skal blive en succes, skal vi skabe noget, som smager godt,” siger Frank Lentz.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.