Annonce

Annonce

Danish Crowns hovedkontor

Danish Crown møder kritik for sin kampagne om såkaldte klimasvin. Foto: Danish Crown

Danish Crown får hug for sine klimasvin

Tænketanken Concito og Forbrugerrådet Tænk mener, at Danish Crowns store kampagne for grise i en klimamæssig sammenhæng er misvisende.

Danish Crowns nationale kampagne for klimasvin får nu kritik fra Forbrugerrådet Tænk og den grønne tænketank Concito for at vildlede forbrugerne. Det skriver dr.dk.

I kampagnen fortæller Danish Crown, at slagteriets grise er "mere klimavenlige, end du tror", og kalder sine grise for "klimasvin" - underforstået på en positiv måde.

Det er ifølge Forbrugerrådet Tænk "greenwashing".

"Man kan godt forledes til at tro, at når der står klimavenligt, så gør man noget godt for klimaet. Men det er i udgangspunktet klimabelastende at producere kød i Danmark. Derfor havde det været mere rigtigt at kalde det 'mindre klimabelastende, end du tror'. Det er med til at vildlede os," siger forbrugerrådets formand, Anja Philip, til dr.dk.

Concitos programleder for Fremtidens Fødevarer, Michael Minter, kalder det "problematisk", at kampagnen giver indtryk af, at der er tale om et klimavenligt produkt.

Dyrenes Beskyttelses direktør, Britta Riis, skriver på Twitter, at kampagnen giver hende indtrykket af, at grisene er klimaneutrale.

Danish Crowns direktør for marketing og innovation, Mette Færch, siger, at koncernen ikke påstår, at grisekød er klimavenligt.

"Det er jo ikke det, vi siger i kampagnen. I kampagnen siger vi, at grisen er mere klimavenlig, end forbrugerne tror. Det er et rigtig vigtigt budskab for os," siger hun.

Danish Crown har allerede trukket et af kampagnebudskaberne tilbage, da det uden belæg hævdede, at koncernens grisekød nærmede sig kylling med hensyn til klimaaftrykket.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang for dansk økogrønt på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radiser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel