Annonce

Annonce

Danish Crowns hovedkontor

Danish Crown møder kritik for sin kampagne om såkaldte klimasvin. Foto: Danish Crown

Danish Crown får hug for sine klimasvin

Tænketanken Concito og Forbrugerrådet Tænk mener, at Danish Crowns store kampagne for grise i en klimamæssig sammenhæng er misvisende.

Danish Crowns nationale kampagne for klimasvin får nu kritik fra Forbrugerrådet Tænk og den grønne tænketank Concito for at vildlede forbrugerne. Det skriver dr.dk.

I kampagnen fortæller Danish Crown, at slagteriets grise er "mere klimavenlige, end du tror", og kalder sine grise for "klimasvin" - underforstået på en positiv måde.

Det er ifølge Forbrugerrådet Tænk "greenwashing".

"Man kan godt forledes til at tro, at når der står klimavenligt, så gør man noget godt for klimaet. Men det er i udgangspunktet klimabelastende at producere kød i Danmark. Derfor havde det været mere rigtigt at kalde det 'mindre klimabelastende, end du tror'. Det er med til at vildlede os," siger forbrugerrådets formand, Anja Philip, til dr.dk.

Concitos programleder for Fremtidens Fødevarer, Michael Minter, kalder det "problematisk", at kampagnen giver indtryk af, at der er tale om et klimavenligt produkt.

Dyrenes Beskyttelses direktør, Britta Riis, skriver på Twitter, at kampagnen giver hende indtrykket af, at grisene er klimaneutrale.

Danish Crowns direktør for marketing og innovation, Mette Færch, siger, at koncernen ikke påstår, at grisekød er klimavenligt.

"Det er jo ikke det, vi siger i kampagnen. I kampagnen siger vi, at grisen er mere klimavenlig, end forbrugerne tror. Det er et rigtig vigtigt budskab for os," siger hun.

Danish Crown har allerede trukket et af kampagnebudskaberne tilbage, da det uden belæg hævdede, at koncernens grisekød nærmede sig kylling med hensyn til klimaaftrykket.

Flere artikler fra samme sektion

Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening

Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.

14-01-2025 4 minutter Økodag

Vestpå måtte Mikkel Berggreen se langt efter økologiske råvarer, så nu dyrker han dem selv - og forærer dem væk

"Hvis jeg vil have virkelig gode råvarer, må jeg selv dyrke dem," siger Mikkel Berggreen, som i sin tid tog hjem midt under studenterkørslen for at hyppe kartofler. Gode råvarer er så vigtige for ham, at han giver dele af sin høst gratis væk, så også familien og venner får glæde af den.

10-01-2025 9 minutter Selvforsyning,   Bæredygtighed

Skuffende salg får Arla til at skære i sortimentet af plantedrikke

Siden Arla i foråret 2024 valgte at droppe økologien i planteserien Jörd, er salget faldet yderligere, og selskabet drosler nu ned for det plantebaserede sortiment, som samlet har været et dyrt bekendtskab.

09-01-2025 3 minutter Plantebaserede fødevarer