Annonce

Annonce

Kunde stopper et bundt porrer i indkøbskurven

Forbrugerne har længe kunnet beregene klimaaftrykket fra deres indkøb, og snart kan Coop også tilbyde producenterne et værktøj, som kan synliggøre klimaaftrykket fra deres produktion. Foto: Moment Studio

Coops nye klimachef får travlt

Coop forbereder en klimaplatform, som skal gøre det nemmere for dagligvarekoncernes små og mellemstore leverandører at komme ind i klimakampen.

Det bliver 49-årige Jonas Engberg som skal stå i spidsen for at implementere Coops klimastrategi, som bl.a. lægger op til et tæt samarbejde med primærproducenterne, som snart kan se frem til at få adgang til et nyt værktøj, der kan hjælpe dem i gang med at nedbringe klimaudledningen fra deres produktion.

Jonas Engberg kommer fra en stilling som chef for forretningsudvikling og bæredygtighed hos Care. Han har tidligere været ansat som bæredygtighedschef i Ikea igennem 14 år, hvor han bl.a. har sikret, at møbelgigantens klimamålsætninger er blevet godkendt til Science Based Targets. Netop den proces er Coop ved at gennemgå for sin egen klimaplan.

”Vores mål er, at CO2 udledningen skal være reduceret med 75 procent i 2025 i forhold til 2018, og i 2030 skal Coops drift være klimapositiv,” siger ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese, Coop, som oplyser at Coop aktuelt ligger lidt foran reduktionsmålene.

Jonas Engberg starter som klimachef i Coop 1. oktober
Jonas Engberg starter som klimachef i Coop 1. oktober

Signe D. Frese lægger ikke skjul på, at branchen er på en krævende klimarejse, som først lige er begyndt, og som også vil kræve at alle dagligvarekoncernens mange leverandører kommer med i klimakampen.

"Derfor er jeg meget glad for, at vi får en person med Jonas erfaring og kompetencer med på holdet,” siger Signe D. Frese, som oplyser, at nogle af de første opgaver som den nye klimachef skal arbejde med, netop bliver at inddrage hele værdikæden i klimaarbejdet.

Konkret har Coop en ambition om at det årlige CO2-udslip skal være reduceret med en mio. ton i 2030 ved at få kunder og leverandører til at ændre adfærd. Forbrugerne har i den forbindelse fået adgang til en klima-beregner via Coop-app'en, hvor de direkte kan aflæse klimabelastningen af deres indkøb, og dagligvarekoncernen er snart klar med en løsning, som retter sig mod leverandørerne.

"Vi er ved at lave en leverandørplatform, så producenterne får nemmere ved at beregne deres eget klimaaftryk efter en anerkendt metode, så vi kan få dem med på den grønne rejse," siger Signe D. Frese.

Hun oplyser, at platformen især er tænkt som et tilbud til små og mellemstore virksomheder, som ikke selv har ressourcer til at beregne deres klimaaftryk.

"Vi skal huske, at det største klimaaftryk ligger ude i marken, og første step bliver at give producenterne mulighed for at beregne deres aftryk. Step to bliver, at de sætter deres egne konkrete reduktionsmål. Det kommer vi ikke til at stille krav om endnu, men det kommer jo nok på et tidspunkt."

Af andre opgaver, som venter den nye klimachef, nævner Signe D. Frese Coops arbejde med at etablere ti klimaskove og implementeringen af Coops nye emballagestrategi.

”Jeg ser utrolig meget frem til at bidrage til at forløse Coop’s meget ambitiøse klimastrategi, og alle de muligheder der ligger heri for at påvirke ikke bare egen drift, men i høj grad også såvel kunder som producenter i klimarigtig retning,” siger Jonas Engberg.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel