Annonce
Annonce
Flaskepant fra 1.000 Coop-butikker skal være med til at skabe 1.000 ha skov og natur i Danmark. Foto: Peter Leth/flickr/CC By 2.0
Coop vil årligt konvertere flaskepant til mere end 40 hektar skov
Med hjælp fra kundernes tomme flasker og dåser går Coop i denne uge i gang med indsamling til det, der kan udvikle sig til Danmarkshistoriens største, private skovrejsningsindsats.
Under overskriften: 'Du panter, vi planter', lancerer Coop i dag muligheden for at dagligvarekoncernens kunderne kan støtte skovrejsningsprojektet Coop Folkeskove ved at donere flaskepant fra de ca. 700 butikker i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen. Senere kommer Fakta også til med yderligere over 300 butikker.
”Vi spurgte sidste år vores medlemmer, hvad vi skulle gøre mere af i forbindelse med udviklingen af en ny CSR-strategi. Svaret var meget klart: De vil have os til at gøre mere for naturen. Det er det, vi helt konkret går i gang med nu,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander, Coop.
Seneste tal fra Coop Analyse bekræfter at danskerne har et ønske om mere skov og natur i Danmark. Her svarede hele 60 pct., at de ønskede at bruge mere tid i naturen og to tredjedele af danskerne mente, at mulighed for at donere pant til skov var godt eller meget godt.
Med Folkeskovene vil Coop bidrage til mere biodiversitet, skabe rekreative områder for familierne, sikre drikkevandsbeskyttelse og realisere sit mål om at være klimapositiv i 2030.
Coop håber pantindsamlingen kan udvikle sig til at sikre mere end 40 ha ny skov og natur i Danmark om året. Det samlede mål for Coop Folkeskove er over de kommende 10 år at skabe Folkeskove over hele Danmark med et samlet areal på 1.000 ha, svarende til Dyrehaven nord for København.
Det første område er allerede købt sammen med Hededanmark. Det ligger i Idomlund uden for Holstebro i Nordvestjylland og forventes indviet senere i år, oplyser Coop i en pressemeddelelse om skovprojektet.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.