Annonce

Annonce

Kent Nielsen og Maria Bojsen på en af Birtesmindes marker med grise i baggrunden.

Kent Nielsen og Maria Bojsen fra Birtesminde håber, at forbrugerne via Coops folkelige crowdfund-udgave af Løvens Hule vil være med til at finansiere det charcutteri, som parret er ved at etablere på gården for at sikre en bedre udnyttelse af kødet fra deres økologiske grise. Foto: Birtesminde

Coop lancerer folkelig udgave af Løvens Hule

Onsdag får danskerne mulighed for at lave grønne live-investeringer i små bæredygtige fødevarevirksomheder direkte hjemme fra stuerne. Det sker, når Coop Crowdfunding inviterer syv virksomheder til at pitche grønne projekter via nettet.

Coop Crowdfunding forsøger nu at lave sin egen udgave af tv-succesen 'Løvens Hule'. Det sker onsdag eftermiddag, hvor det bliver muligt for forbrugerne at blive "miniinvestorer", når syv startup-virksomheder med store drømme pitcher deres grønne projekter.

Modsat tv-programmet skal virksomhederne dog ikke pitche foran en række kendte investorer, men i stedet prøve at overbevise de danske forbrugere, der på telefonen eller computeren kan støtte firmaernes projekter direkte hjemme fra stuerne.

Også investeringerne i millionklassen er byttet ud i Coops grønne iværksætterhule. I stedet kan man investere i øko-vin fra Nordvestsjælland, socialt ansvarlig vanilje fra Afrika eller etablering af et mikrocharcutteri på Birtesminde, som årligt producere 200 økologiske grise.

Ved at streame pitchene live giver vi virksomhederne mulighed for ikke bare at nå en masse mennesker samtidig, men de kommer også helt tæt på forbrugerne og fortæller, hvorfor lige præcis deres projekt fortjener en investering.

— Nicolai Jæpelt, chef for Coop Crowdfunding

Det midtsjællandske landbrug blev etableret af Maria Bojsen og hendes samlever Kent Nielsen for fem-seks år siden, og de har siden været flittige brugere af Coop Crowdfunding – ikke mindst under coronakrisen, hvor platformen var med til at sikre afsætning af det økologiske grisekød til private kunder, da de restauranter, som tidligere aftog meget af gårdens kød, blev lukket ned.

"Det gik supergodt. Mange forbrugere vil gerne lære landets små fødevareproducenter at kende, men de har svært ved at finde os, og her fungerede platformen over al forventning. Nu vil vi gerne have hjælp til at finansiere vores eget charcutteri, så vi selv kan forarbejde og udnytte hele dyret," siger Maria Bojsen.

Støt grønne startupps hjemme fra stuen

Eventet afholdes onsdag den 2. juni kl. 16.15, og du kan se alle syv pitches live på Coop Crowdfunding og Sustainarys hjemmesider samt på Coops Facebook. Det er også muligt at købe billet til Green Gold og opleve live-pitchene i den gamle sporvognsremise på Enghavevej i København, Volume.

De syv live pitch bliver kulminationen på Green Gold, der er et to dages event, der gennem foredrag, debatter og workshops stiller skarpt på grønne investeringer i Danmark.
Green Gold er en del Green Impact Week, som er en hel uge dedikeret til bæredygtighed og grønne omstilling i hele EU.

Som de fleste andre småproducenter, har Birtesminde hidtil fået slagtet og forarbejdet sine dyr hos en lokal slagter. Ved at indrette et fødevaregodkendt lokale på 160 m2 får de selv mulighed for udskære og forædle produkterne. På den måde håber Maria Bojsen, at der både bliver råd til at aflønne hendes samlever Kent Nielsen og en medhjælper.

På tre og et halvt år har Coop Crowdfunding rejst 40 mio. kr. til mere end 500 danske producenter, og ifølge Nicolai Jæpelt, der er chef for Coop Crowdfunding, er formålet med det nye event, at forbrugerne og virksomhederne skal bringes tættere på hinanden:

”Den grønne omstilling kræver at både forbrugere og producenter forstår hinanden og samarbejder. Ved at streame pitchene live giver vi virksomhederne mulighed for ikke bare at nå en masse mennesker samtidig, men de kommer også helt tæt på forbrugerne og fortæller, hvorfor lige præcis deres projekt fortjener en investering. Forbrugerne får samtidig chancen for at prøve noget nyt og for første gang komme lidt tættere på virksomheder, der kan være med til at gøre en forskel,” siger han i Coops foromtale af eventet.

Ansvarlig vanilje og grønne grise

Alle de deltagende virksomheder er en del af Coop Crowdfundings og Impact NGO’en Sustainarys ”Green Crowdfunding Accelerator-projekt”, der er designet til at udvikle og finansiere grønne løsninger og produkter gennem crowdfunding. De syv virksomheder, der skal pitche ved eventet, er udvalgt blandt de hidtil mere end 40 deltagere i accelerator programmet.

Blandt de syv virksomheder, der skal pitche onsdag eftermiddag, er også Social Vanilla, som samarbejder med landmænd i Uganda for at skabe en socialt ansvarlig vaniljeproduktion. Ifølge Amie N’Dong, der er CEO og medstifter af Social Vanilla, så har de et klart mål med at pitche direkte til de danske forbrugere:

”Vi er med, fordi vi tror, eventet kan være med til at skabe opmærksomhed omkring vores vanilje produkter, men samtidig også åbne folks øjne for de problemstillinger der er i vaniljens værdikæde. Forhåbentligt kan vores pitch bidrage til, at flere danskere får øjnene op for, at de kan være med til at gøre en forskel og være med til at sikre at den vanilje, der bliver dyrket, bliver dyrket under ordentlige forhold, og at dem, der har dyrket den, får en ordentlig betaling,” siger hun.

De deltagende virksomheder

  • Casju + Boa Vida

Sammen skaber de udvikling i Tanzania ved lokal produktion af cashew frugt og kokos til syndige karameller.

  • Tusen Vin

Støt Tusen Vins etableringsrejse imod et moderne vineri til at skabe økologiske danske bobler.

  • Social Vanilla

Social Vanilla importerer noget af verdens bedste og mest ansvarlige vanilje. Samtidig arbejder de med den mest bæredygtige landbrugsproduktion.

  • Birthesminde

Kødproduktion der bygger på recirkulering, klimahensyn og dyrevelfærd.

  • Cuiz Game Design

Har til formål at kommunikere akademisk og videnskabelig viden om vores bæredygtige fremtid gennem oplevelsen af spil.

  • Cyklus

Upcycler byggematerialer og laver nyt design sammen med unge der lever på kanten.

Kilde Coop Crowdfunding

Flere artikler fra samme sektion

Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil

Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.

21-11-2024 4 minutter Detailhandel,   Mærkning

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.

20-11-2024 2 minutter Forbrug

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter