Annonce

Annonce

Økologisk frugt og grønt ligger på hylderne i et supermarked

Coop forventer vi at få lidt af det tabte økologisalg tilbage, men med lukningen af Irma-kæden vil der formentlig blive tale om et lille fald i salget af økologi i Coop-koncernen i 2023. Arkivfoto: Morten Telling

Coop forventer kun et lille fald i øko-salget trods Irmas exit

Efter en lille afmatning i det økologiske fødevaresalg i 2022, hvor forbrugerne i højere grad søgte mod discountbutikkerne, forventer Coops CSR-chef, Thomas Roland, at det i løbet af året vil være muligt at vinde lidt af det tabte salg tilbage.

Det var især Coops salg af fersk øko-kød, som blev ramt, da en historisk høj inflation i 2022 slog bunden ud af forbrugertilliden og de danske husholdningsbudgetter, men CSR-chef Thomas Roland forventer, at Coop har mulighed for at øge salget i flere af de varekategorier, som gik tilbage under afmatningen i 2022.

»Vi har en forventning om at bremse faldet og stabilisere den økologiske andel. Som med alt andet forbrug har også økologien været ramt af de stigende priser. I takt med at inflationen klinger af, og vi endda forventer prisfald i visse kategorier, forventer vi at få lidt af det tabte økologisalg tilbage,« siger Thomas Roland i Økologisk Landsforenings nytrykte markedsrapport for 2023.

Når han alligevel forventer en lille tilbagegang i Coops samlede økologiske salg, hænger det sammen med beslutningen om at lukke Irma-butikkerne.

»Da en del af disse butikker vil blive konverteret til butikker med mindre økologisk udvalg, vil vi uundgåeligt tabe lidt økologiske markedsandele,« lyder vurderingen fra CSR-chefen.

Coop holdt fast i kursen

I løbet af 2022 oplevede Coop en lille afmatning, særligt på fersk kød.

»Samtidig har vi set en søgning væk fra traditionelle supermarkeder og over mod discountbutikker, hvor det økologiske udbud har været en smule mindre,« siger Thomas Roland.

Når forbrugernes søgning mod discount trods alt kun førte til en mindre tilbagegang i økologisalget hos Coop, skyldes det ifølge Thomas Roland, at Coop fortsatte med at introducere økologiske varer i private label-serierne 365Økologi og Änglamark og fastholdt fokus på markedsføring af de økologiske varer.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion