Annonce

Annonce

Økologisk frugt og grønt ligger på hylderne i et supermarked

Coop forventer vi at få lidt af det tabte økologisalg tilbage, men med lukningen af Irma-kæden vil der formentlig blive tale om et lille fald i salget af økologi i Coop-koncernen i 2023. Arkivfoto: Morten Telling

Coop forventer kun et lille fald i øko-salget trods Irmas exit

Efter en lille afmatning i det økologiske fødevaresalg i 2022, hvor forbrugerne i højere grad søgte mod discountbutikkerne, forventer Coops CSR-chef, Thomas Roland, at det i løbet af året vil være muligt at vinde lidt af det tabte salg tilbage.

Det var især Coops salg af fersk øko-kød, som blev ramt, da en historisk høj inflation i 2022 slog bunden ud af forbrugertilliden og de danske husholdningsbudgetter, men CSR-chef Thomas Roland forventer, at Coop har mulighed for at øge salget i flere af de varekategorier, som gik tilbage under afmatningen i 2022.

»Vi har en forventning om at bremse faldet og stabilisere den økologiske andel. Som med alt andet forbrug har også økologien været ramt af de stigende priser. I takt med at inflationen klinger af, og vi endda forventer prisfald i visse kategorier, forventer vi at få lidt af det tabte økologisalg tilbage,« siger Thomas Roland i Økologisk Landsforenings nytrykte markedsrapport for 2023.

Når han alligevel forventer en lille tilbagegang i Coops samlede økologiske salg, hænger det sammen med beslutningen om at lukke Irma-butikkerne.

»Da en del af disse butikker vil blive konverteret til butikker med mindre økologisk udvalg, vil vi uundgåeligt tabe lidt økologiske markedsandele,« lyder vurderingen fra CSR-chefen.

Coop holdt fast i kursen

I løbet af 2022 oplevede Coop en lille afmatning, særligt på fersk kød.

»Samtidig har vi set en søgning væk fra traditionelle supermarkeder og over mod discountbutikker, hvor det økologiske udbud har været en smule mindre,« siger Thomas Roland.

Når forbrugernes søgning mod discount trods alt kun førte til en mindre tilbagegang i økologisalget hos Coop, skyldes det ifølge Thomas Roland, at Coop fortsatte med at introducere økologiske varer i private label-serierne 365Økologi og Änglamark og fastholdt fokus på markedsføring af de økologiske varer.

Flere artikler fra samme sektion

Der var økologi i gryderne, da nordsjællandske spejdere tog på sommerlejr

550 spejdere fra Ege Divisionen satte økologien øverst på menukortet, da de indledte sommerferien med en uge i det fri.

08-07-2024 3 minutter Foodservice

Forbrugerekspert: Økologi skal være en hverdagsven i klimakampen

Økologien skal oppe sig på convenience og være mere tydelig i sit klimabudskab, mener Flemming Birch, analytiker og forbrugerekspert i Birch & Birch.

08-07-2024 5 minutter

Rødt kød og kaffe kan øge dit indtag af PFAS-stoffer

Gravide, som indtog høje mængder af bl.a. hvide ris, æg, rødt kød og kaffe, havde typisk et højere niveau af PFAS-stoffer i deres brystmælk og blod end dem, som havde et lavere indtag, viser en ny undersøgelse.

05-07-2024 3 minutter PFAS,   Forskning