Annonce

Annonce

Økologisk frugt og grønt ligger på hylderne i et supermarked

Coop forventer vi at få lidt af det tabte økologisalg tilbage, men med lukningen af Irma-kæden vil der formentlig blive tale om et lille fald i salget af økologi i Coop-koncernen i 2023. Arkivfoto: Morten Telling

Coop forventer kun et lille fald i øko-salget trods Irmas exit

Efter en lille afmatning i det økologiske fødevaresalg i 2022, hvor forbrugerne i højere grad søgte mod discountbutikkerne, forventer Coops CSR-chef, Thomas Roland, at det i løbet af året vil være muligt at vinde lidt af det tabte salg tilbage.

Det var især Coops salg af fersk øko-kød, som blev ramt, da en historisk høj inflation i 2022 slog bunden ud af forbrugertilliden og de danske husholdningsbudgetter, men CSR-chef Thomas Roland forventer, at Coop har mulighed for at øge salget i flere af de varekategorier, som gik tilbage under afmatningen i 2022.

»Vi har en forventning om at bremse faldet og stabilisere den økologiske andel. Som med alt andet forbrug har også økologien været ramt af de stigende priser. I takt med at inflationen klinger af, og vi endda forventer prisfald i visse kategorier, forventer vi at få lidt af det tabte økologisalg tilbage,« siger Thomas Roland i Økologisk Landsforenings nytrykte markedsrapport for 2023.

Når han alligevel forventer en lille tilbagegang i Coops samlede økologiske salg, hænger det sammen med beslutningen om at lukke Irma-butikkerne.

»Da en del af disse butikker vil blive konverteret til butikker med mindre økologisk udvalg, vil vi uundgåeligt tabe lidt økologiske markedsandele,« lyder vurderingen fra CSR-chefen.

Coop holdt fast i kursen

I løbet af 2022 oplevede Coop en lille afmatning, særligt på fersk kød.

»Samtidig har vi set en søgning væk fra traditionelle supermarkeder og over mod discountbutikker, hvor det økologiske udbud har været en smule mindre,« siger Thomas Roland.

Når forbrugernes søgning mod discount trods alt kun førte til en mindre tilbagegang i økologisalget hos Coop, skyldes det ifølge Thomas Roland, at Coop fortsatte med at introducere økologiske varer i private label-serierne 365Økologi og Änglamark og fastholdt fokus på markedsføring af de økologiske varer.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel