Annonce

Annonce

Hylder med grøntsager

En underskriftindsamling blandt kunderne i Coops nye discountkæde skal lægge pres på politikerne for at få dem til at indføre differentieret moms på frisk frugt og grønt, som ifølge kæden kan bidrage til en betydelig reduktion i CO2-udledningen. Foto: Coop

Coop 365discount opfordrer politikerne til at skære i momsen på frugt og grønt

Fra 27. oktober og en uge frem til dagen efter valget til Folketinget barberer Coops nye discountkæde et beløb, som svarer til momsen af normalprisen på frisk frugt og grønt.

Sjældent har behovet for billigere, sunde fødevarer været større end nu, vurderer kædedirektør Thomas Nielsen fra Coop 365discount-kæden, som forsøger at lægge pres på en kommende regering ved i en uge at nedsætte priserne på frisk frugt og grønt til et niveau, der svarer til at momsen var fjernet.

Han peger på, at både klimaet og den danske folkesundhed har brug for mindre kød og mere af de plantebaserede fødevarer, og med initiativet oplyser kæden, at den er parat til at investere et betydeligt millionbeløb i at undersøge, hvad det betyder for salget, hvis momsen bliver fjernet.

"Vi mener, at det er nu, politikerne skal skære momsen på frisk frugt og grønt. Det er nu, de høje dagligvarepriser presser mange forbrugere. Det er nu, der skal handles på vegne af klimaet og folkesundheden. Derfor er det nu, vi går ud og siger til den kommende regering: Skær momsen på frisk frugt og grønt," siger Thomas Nielsen i en pressemeddelelse.

Økologisk Landsforening opfordrede op til folketingsvalget staten til specifikt at sænke momsen på økologiske fødevarer. Men det var småt med opbakningen til forslaget. Et yndet argument blandt politikerne for ikke at indføre differentieret moms har været, at det er en meget kompliceret løsning, som det vil tage flere år at indføre, men nu kan økologerne håbe på, at Coops initiativ viser, at det kan have stor effekt at skrue på momsen, hvis man vil dreje forbrugernes indkøbsvaner i en grønnere retning.

Samler underskrifter blandt kunderne

Samtidig med prisnedsættelsen indleder Coop 365discount en landsdækkende underskriftsindsamling blandt kunderne for at vise den kommende regering, at der er folkelig opbakning til initiativet.

”Lavere moms på frugt og grønt vil flytte salget over på de sundere og mindre klimabelastende varer. Det vil ikke øge det samlet forbrug, men det vil forventeligt erstatte nogle af de animalske fødevarer med nogle flere plantebaserede fødevarer. Det har vi brug for, og derfor giver det god mening at gøre noget markant, der vil hjælpe mange danskere og styrke folkesundheden,” siger Thomas Nielsen.

For inflationstrætte danskere betyder Coops moms-opråb til en kommende regering, at kunderne fra torsdag og en uge frem kan købe frugt og grønt i Coop 365discounts ca. 250 butikker, som teknisk set sænker priserne med 20 pct., men kæden betaler naturligvis den lovfastsatte moms, forsikrer Coop, som også har regnet på klimaeffekten af initiativet.

Hvis kunder i Coop 365discount f.eks. erstattede bare 10 pct. af købet af kød og færdigretter med frugt og grønt, ville det samlede klimaaftryk fra salget af alt mad og drikke i 365 falde med 3 pct. Det svarer til næsten 100 kg. CO2 om året per kunde.

Flere artikler fra samme sektion

Europæerne spiser mindre og mindre kød

Siden 2019, da kødforbruget toppede, er det faldet godt 1,5 pct. årligt. Især forbruget af grisekød er faldet.

15-05-2024 1 minutter Forbrug,   Statistikker

Det Økologiske Høstmarked er meget mere end et udstillingsvindue

Der er mange grunde til at holde høstmarked, og for flere af de garvede høstmarkedsværter er det vigtigste ikke det ekstra salg, som det populære event skaber i løbet af de to sensommerdage.

15-05-2024 6 minutter

Coop ruller erfaringerne fra Klima Kvickly ud til butikker i hele landet

En målrettet indsats for at reducere klimaudledningen ændrede kundernes forbrug i retning af en mere plantebaseret kost, og nu skal de klimavenlige indkøbsvaner eksporteres til Coop-butikker i hele landet.

15-05-2024 2 minutter Klima,   Detailhandel