Annonce
Annonce
Som led i en nye strategi er Merkur klar til at kaste flere penge efter en omlægning af både landbrug og spisevaner mod meget mere grønt. Foto: Colourbox
Bank vil have danskerne til at spise mindre kød
Med en ny strategi, der har fået navnet 'Planterejsen', vil den værdibaserede bank Merkur Andelskasse forsøge at skubbe den danske fødevareproduktion i en mere plantebaseret retning.
For mange af os er kød en helt naturlig del af menuen - særligt her i julemåneden bliver der serveret bjerge af kød, men ifølge Merkur Andelskasse er det ikke holdbart med det store kødforbrug, og banken er nu klar til at yde flere lån til landmænd og fødevareproducenter, som bidrager til omstillingen fra en kødbaseret kost til en grønnere kost.
”Vi er nødt til at spise mindre kød og tilstræbe, at dyr ikke bliver fodret med produkter, som kan spises af mennesker. Det handler ikke om at være fanatiske, men om at finde en bedre balance i den måde, vi udnytter naturens ressourcer på,” siger Charlotte Skovgaard, direktør for Merkur Andelskasse, i en pressemeddelelse.
Ifølge den værdibaserede bank står klodens kødforbrug for 15 pct. af den samlede globale CO2-udledning. Det tal skal ned, mener banken, som med vedtagelsen af strategien ’Planterejsen’ nu er klar til at kaste flere penge efter en omlægning af både landbrug og spisevaner mod meget mere grønt.
Merkur håber, at det nye initiativ vil få flere virksomheder til at se potentialet i at dyrke og producere plantemad.
”Vi skal have en bedre balance mellem plantebaseret og animalsk produktion i dansk landbrug,” fastslår Charlotte Skovgaard.
Næsten 60 pct. af det danske areal bliver i dag brugt til at dyrke landbrugsafgrøder, og ifølge Miljøstyrelsen går 75 pct. af afgrøderne til foder til dyr frem for til plantebaserede fødevarer til mennesker. Merkur konstaterer, at det ikke er en bæredygtig måde at udnytte ressourcerne på, da kødproduktionen både belaster klima, miljø og biodiversitet, og på længere sigt kan den gøre det vanskeligt at skaffe nok fødevarer til jordens voksende befolkning. Derfor har banken udvidet udlånsrammen til plantebaserede landbrug.
Ideen om Planterejsen udspringer af bankens ønske om at støtte virksomheder og landbrug, der enten har eller ønsker at få en mere plantebaseret produktion.
”Vi oplever faktisk, at der er flere landmænd, både blandt vores eksisterende og nye kunder, som gerne vil udvide - også med det plantebaserede. Og det vil vi gerne vil være med til at understøtte,” forklarer Charlotte Skovgaard.
Planterejsen handler derfor både om at gå i dialog med Merkurs eksisterende økologiske landbrugskunder om, hvordan de kan prioritere en mere bæredygtig og plantebaseret produktion samt prioritere flere økologiske landbrug, hvis primære omsætning kommer fra planteavl, når banken tager nye kunder ind.
Et bedre og grønnere sted
Et andet fokusområde er fødevareproducenter og andre produktionsvirksomheder, som bidrager til den plantebaserede dagsorden. Dem håber Charlotte Skovgaard, at Merkur kan få flere af blandt kunderne i fremtiden.
”Vi vil gerne dygtiggøre os inden for det her område. Ligesom Merkur har været frontløber for økologien de sidste 40 år, vil vi nu være dem, man kommer til, når man har en god ide til den plantebaserede omstilling,” siger hun.
At det lige er en bank, der ser det som sin opgave at ændre befolkningens spisevaner, er helt naturligt, mener Ole Mathiassen, direktør for Erhverv i Merkur, da det er med penge, at man for alvor kan skabe forandring:
”Vi er et pengeinstitut, så den måde, vi kan rykke ved udviklingen, er ved at kanalisere pengene derhen, hvor de gør en positiv forskel. Nu skal vi også kanalisere dem til plantemadsproducenter, fordi det er en del af Merkurs dna at passe på klimaet, miljøet og naturen. På den måde bruger vi penge som et middel til at forandre verden til et bedre og grønnere sted,” siger han.
Flere artikler fra samme sektion
Forbrugerne er vendt hjem til økologien
En ny repræsentativ undersøgelse fra Voxmeter fastslår, at forbrugerne igen griber ud efter det røde økologimærke, når de lægger dagligvarerne i kurven i supermarkedet.
Gå amok i økologiske oste ved Torvehallerne
Ostefestivalen Cheese Copnehagen frister med 75 forskellige økologiske oste fra danske mejerier, når Mejeriforeningen 21. september inviterer danskerne til at besøge det store ostebord ved Torvehallerne.
Friland har ikke nok økologisk kød til at forsyne alle kunder
Efter et noget turbulent 2023 med voksende produktionsudgifter og faldende salg af økologisk kød, kigger DC-datterselskabet ind i en periode, hvor selskabet stort set kan melde udsolgt på alle hylder med økologisk kød.