Annonce

Annonce

Kantinen i Agro Food Park 26 fik torsdag Det Økologiske Spisemærke i sølv. Det blev overrakt af Rita Ramona Høgh (t.v.) og Mie Reihs Hegnar, som begge arbejder i foodserviceafdelingen i Økologisk Landsforening. Modtagerne er fra venstre Anette Larsen, Ute Laubner, Malene Kjærsgård Jensen og Helle Buus fra Food & Co. Foto: Jakob Brandt

Antallet af økologiske spisemærker vokser hver eneste dag

Gennem de seneste fem år er der i gennemsnit hver eneste dag mere end et professionelt køkken, som har modtaget Det Økologiske Spisemærke, og i år gennemfører Økologisk Landsforening flere projekter, som skal øge kendskabet til den gratis mærkningsordning.

Der blev serveret gulerodskage i overstørrelse, da kantinen i Agro Food Park 26 torsdag modtog Det Økologiske Spisemærke i sølv.

Det er souschef Anette Larsen fra Food & Co, som har stået i spidsen for omlægningen af den nye kantine, som åbnede sidste sommer, da de første lejere flyttede ind i det nybyggede multibrugerhus. Blandt indflytterne var de ansatte i Innovationscenter for Økologisk Landbrug og medarbejderne i Økologisk Landsforening, som begge havde presset på for at få den nye kantine til at øge økologiprocenten i huset, som endnu ikke er fuldt udlejet.

Kantinen bliver drevet af kantineoperatøren Compass Groups koncept Food & Co, og ved overrækkelsen af spisemærket roste Rita Ramona Høgh, projektleder i foodserviceteamet i Økologisk Landsforening den nye kantine for i løbet af godt en halvt år at være nået op på 70 pct. økologi.

"Spisemærket er et tydeligt signal til husets spisende og de mange gæster, som kommer i huset. Det viser, at kantinen har truffet et aktivt valg, der er med til at højne den kulinariske kvalitet samtidig med, at I værner om naturens ressourcer," sagde Rita Ramona Høgh.

Der er flest sølvmærker

I 2022 voksede antallet af køkkener med Det Økologiske Spisemærke med 469. Det svarer til en tilvækst på ni køkkener om ugen. Dermed var der ved årsskiftet totalt 3436 spisemærkede køkkener. Nettotilgangen bestod af:

  • Bronze (30-60 pct. øko): + 237
  • Sølv (60-90 pct. øko): + 166
  • Guld (over 90 pct. øko): + 66

Da Anette Larsen overtog det daglige ansvar for kantinen for fire måneder siden, var hun lidt usikker på, hvor lang tid det ville tage at nå op på sølvmærke-niveau, hun er lidt overrasket over, hvor hurtigt det er gået med at nå op på 70 pct. økologi.

Samtidig glæder hun sig over, de mange positive tilbagemeldinger, som de tre fastansatte i køkkenet modtager fra kantinens mange tilfredse brugere.

De statskontrollerede økologiske spisemærker blev lanceret i 2009 for at fremme brugen af økologiske fødevarer i landets professionelle køkkener, og ved indgangen til 2023 havde 3436 køkkener lov til at skilte med et spisemærke i enten guld, sølv eller bronze.

Hovedparten af spisemærker er hidtil tildelt offentlige køkkener, men ifølge Rita Ramona Høgh, projektleder i foodserviceafdelingen i Økologisk Landsforening, har et voksende antal spisemærker de seneste år fundet vej til hotelkæder og private kantiner. Men der er plads til mange flere, som har lyst til at arbejde med spisemærkerne, som ifølge Rita Ramona Høgh er en genvej til at opnå større faglighed. 

I dagens anledning havde kantinepersonalet bagt en gigantisk gulerodskage, som hurtigt tiltrak en lang kø
I dagens anledning havde kantinepersonalet bagt en gigantisk gulerodskage, som hurtigt tiltrak en lang kø. Foto: Jakob Brandt

"Jeg tror, at det er coronakrisen og nu senest den nuværende krise i Europa, som er årsagen til, at væksten er stagneret. Der er klart, at når fødevarepriserne stiger, som vi har set det de seneste måneder, er der lige nogle køkkener, som vælger at se tiden an, inden de ansøger om spisemærket, hvor de forpligter sig til at have et bestemt økologiniveau," siger Rita Ramona Høgh, som oplever en spirende interesse blandt foodservicegrossisterne for at dreje maden i en mere bæredygtig retning.

"Samtidig oplever vi i øjeblikket en foodservice branche, hvor økologien buldrer derudaf. Så potentialet er langt større," vurderer projektlederen.  

Summen af mange indsatser

For at hjælpe køkkenerne på vej gennemfører foreningen i 2023 syv foodserviceprojekter, og deltager desuden i flere samarbejdsprojekter, som har det tilfælles, at de først og fremmest skal bidrage til at øge den økologiske omsætning i de professionelle køkkener i både den offentlige og den private sektor. For at komme i kontakt med køkkenerne, deltager Økologisk Landsforening i den forbindelse i en stribe foodservicemesser i løbet af foråret.

Summen af de mange forskellige indsatser skulle gerne sikre en ny tilgang af spisemærkede køkkener, og foreningen vurderer, at det er realistisk at få en tilgang på mindst 10 pct. i indeværende år.

"Vi arbejder bl.a. med omlægningsprojekter for kommunale køkkener i både Holbæk, Gentofte og Odense. Samtidig vil vi øge formidlingen af værdien bag Det Økologiske Spisemærke, som ud over at vise vej til et bæredygtigt spisested er med til at øge arbejdsglæden blandt køkkenpersonalet.”

I år retter Økologiske Landsforening desuden blikket mod de mange private og offentlige arrangører af større møder og seminarer, som ifølge Rita Ramona Høgh bør blive bedre til at lave aftaler med konferencecentre, hoteller og andre mødesteder, som har Det Økologiske Spisemærke.

Rekorden blev sat i 2019

I de første år efter lanceringen af spisemærkerne var indsatsen for at udbrede dem primært målrettet de offentlige spisesteder, og efter en stille start accelererede antallet af mærker hurtigere og hurtigere frem til rekordåret 2019, hvor hele 617 nye køkkener fik mulighed for at skilte med enten bronze, sølv- eller guldmærket.

Samlet havde Fødevarestyrelsen på det tidspunkt uddelt 2050 spisemærker, men i årene efter faldt væksten til ca. 400 om året.

Hvis væksten skal højere op, vil det ifølge Rita Ramona Høgh være nødvendigt, at flere private caféer og restauranter kommer op på mærkerne i løbet af 2023.

Fødevarestyrelsen gennemførte sidste år en del kampagneaktiviteter for at øge kendskabet til spisemærkerne. De omfattede bl.a. en større outdoor-kampagne, men styrelsen er ikke vendt tilbage på spørgsmålet om, hvilke kampagner myndighederne forventer at gennemføre i indeværende år, da medarbejderne afventer vedtagelsen af en ny finanslov.

Flere artikler fra samme sektion

Grøn bank leverer bedste resultat nogensinde

Merkur Andelskasse overgår sine egne forventninger med flere længder og med et overskud på 54,4 mio. kr. leverer banken sit hidtil bedste årsresultat.

23-02-2024 4 minutter finansiering

Lidl forlænger momsfri kampagne til marts

En stor interesse og et markant øget salg får nu Lidl Danmark til at forlænge deres momsfri-kampagne på frisk frugt og grønt, mens Økologisk Landsforening øjner en ny åbning for differentieret moms på økologiske fødevarer.

22-02-2024 4 minutter Detailhandel

Book en mark åbner sæsonen hos Naturmælk

Branchearrangementet ’Book en mark’ byder i år på seks speeddating-møder, som ifølge arrangørerne er oplagte muligheder for at skabe mere samhandel mellem land og by.

22-02-2024 2 minutter Events