Årets øko-håndværker i økonomikategorien: Bertel Hestbjerg og poppelgrisene

VIDEO: Bertel Hestbjerg er økologisk svineproducent i Vestjylland. Og da grisen er et skovdyr, har han plantet striber af poppeltræer hos dyrene. Her bliver smågrisene sammen med deres mor tre uger længere, end Ø-mærket kræver. Sammen med Coop har Bertel lanceret ’Poppelgrisen’, og i 2018 blev Bertel Hestbjerg af sine kolleger i Økologisk Landsforening kåret som ’Årets Økologiske Håndværker’ i kategorien ’Økonomi i Økologi’.

14. december 2018
Læsetid: 2 minutter
Bertel Hestbjerg står ved siden af en af sine poppelgrise
Foto: Joachim Plaetner Kjeldsen

Bertel Hestbjerg er økologisk svineproducent i Vestjylland. For seks år siden plantede han striber af poppeltræer til grisene i faremarkerne. 

”Skulle vi blive ved med at bevare det forspring, som gør, at en del af forbrugerne synes det er logisk at vælge vores kød, så skulle vi også udvikle os. Og så fordi jeg synes at kunne være med til at give dem et bedre griseliv – det er det, jeg brænder for,” siger Bertel Hestbjerg.

Hestbjerg Økologi består af tre ejendomme med i alt 1.500 søer og syv lokationer med slagtesvin. Der er i spidsperioder 30 ansatte, og sammen med Coop har Bertel lanceret ’Poppelgrisen’, som nu har været i køledisken i halvandet år. Bertels kolleger i Økologisk Landsforening kårede ham i 2018 til 'Årets Økologiske Håndværker' i kategorien ’Økonomi i Økologi’. 

For Bertel er det mest interessante, hvad økonomien kan bruges til i forhold til grisene.

”Det, der er allermest fedt, er, at det giver noget råderum til at afprøve nogle af de idéer, vi har til at lave et bedre griseliv. Økonomi er fint og nødvendigt – vi har også været der, hvor vi manglede penge til at gøre det, vi gerne ville, og så fylder det meget. Så derfor er vi også meget taknemmelige og ydmyge over, at vi nu har haft de her år, hvor vi har tjent nogle penge, der giver os den frihed. Det, der gør det sjovt, er jo at arbejde med grisene og konceptet”, siger Bertel Hestbjerg.

Se mere om Bertel Hestbjerg og poppelgrisene i videoen her:

Filmen er produceret i projektet 'Markedsvækst kræver forbrugertillid til de økologiske landmænd og produkter.' Projektet har fået støtte fra Promilleafgiftsfonden for landbrug. Musik: www.bensound.com. Steadycam: Jon Bisgaard. Videojournalist: Joachim Plaetner Kjeldsen.