Annonce
Annonce
Bertel Hestbjerg blev i 2018 kåret som 'Årets Økologiske Håndværker i kategorien 'Økonomi i økologi'. Foto: Joachim Plaetner Kjeldsen
Årets øko-håndværker i økonomikategorien: Bertel Hestbjerg og poppelgrisene
VIDEO: Bertel Hestbjerg er økologisk svineproducent i Vestjylland. Og da grisen er et skovdyr, har han plantet striber af poppeltræer hos dyrene. Her bliver smågrisene sammen med deres mor tre uger længere, end Ø-mærket kræver. Sammen med Coop har Bertel lanceret ’Poppelgrisen’, og i 2018 blev Bertel Hestbjerg af sine kolleger i Økologisk Landsforening kåret som ’Årets Økologiske Håndværker’ i kategorien ’Økonomi i Økologi’.
Bertel Hestbjerg er økologisk svineproducent i Vestjylland. For seks år siden plantede han striber af poppeltræer til grisene i faremarkerne.
”Skulle vi blive ved med at bevare det forspring, som gør, at en del af
forbrugerne synes det er logisk at vælge vores kød, så skulle vi også udvikle
os. Og så fordi jeg synes at kunne være med til at give dem et bedre griseliv –
det er det, jeg brænder for,” siger Bertel Hestbjerg.
Hestbjerg Økologi består af tre ejendomme med i alt 1.500 søer og syv lokationer med slagtesvin. Der er i spidsperioder 30 ansatte, og sammen med Coop har Bertel lanceret ’Poppelgrisen’, som nu har været i køledisken i halvandet år. Bertels kolleger i Økologisk Landsforening kårede ham i 2018 til 'Årets Økologiske Håndværker' i kategorien ’Økonomi i Økologi’.
For Bertel er det
mest interessante, hvad økonomien kan bruges til i forhold til grisene.
”Det, der er allermest fedt, er, at det giver noget råderum til at afprøve
nogle af de idéer, vi har til at lave et bedre griseliv. Økonomi er fint og
nødvendigt – vi har også været der, hvor vi manglede penge til at gøre det, vi
gerne ville, og så fylder det meget. Så derfor er vi også meget taknemmelige og
ydmyge over, at vi nu har haft de her år, hvor vi har tjent nogle penge, der
giver os den frihed. Det, der gør det sjovt, er jo at arbejde med grisene og
konceptet”, siger Bertel Hestbjerg.
Se mere om Bertel Hestbjerg og poppelgrisene i videoen her:
Filmen er produceret i projektet 'Markedsvækst kræver forbrugertillid til de økologiske landmænd og produkter.' Projektet har fået støtte fra Promilleafgiftsfonden for landbrug. Musik: www.bensound.com. Steadycam: Jon Bisgaard. Videojournalist: Joachim Plaetner Kjeldsen.
Flere artikler fra samme sektion
Fra 24 meter lang tunnel kan forskerne nu nærstudere planternes rødder
I en 24 meter lang tunnel under jorden kan forskere fra Københavns Universitet fremover få mere viden om, hvordan klimaforandringer med mere regn og tørke påvirker vores afgrøder.
Lavbundsjorde til skue: Herregården Nørre Vosborg har officielt færdiggjort lavbundsprojekt på 88 ha eng
Engene omkring den historiske herregård Nørre Vosborg giver et billede af, hvordan store dele af det danske landskab vil se ud i fremtiden, hvis det foreløbige aftaleudkast fra trepartsforhandlingerne om en CO2-afgift føres ud i livet.
Klimatelt på Landsskuet: Skal marker fyldes med solceller, eller skal vi have atomkraft?
Som følge af det massive fokus på klimaforandringer og CO2-afgifter i landbruget er der rejst et 'klimatelt' til årets Landsskue i Herning. Her kan landmænd blive klogere på, hvordan netop deres bedrifter kan mindske CO2-aftrykket – f.eks. med hjælp fra foderadditiver, pointsystemer – og sågar atomkraft.