Annonce
Annonce

Joachim Kjeldsen t.v. og Morten Telling, som har taget dette foto, er begge tidligere ansatte i kommunikationsafdelingen i Økologisk Landsforening, hvor de har oparbejdet en stor viden om økologiens historie, som de tager udgangspunkt i under arbejdet med en ny film om nøglebegivenhedrne i økologiens historie. Foto: Morten Telling
Vil du hjælpe 'Den grimme Ølling' på vingerne?
I anledning af Ø-mærkets 30-års fødselsdag graver to tidligere ØL-ansatte dybt i arkiverne og producerer en dokumentarfilm om økologiens historie i Danmark. Filmen forventes klar til efteråret.
To tidligere ansatte i kommunikationsafdelingen i Økologisk Landsforening (ØL) arbejder på en ny film - 'Den Grimme Ølling' - om nøglebegivenhederne i økologiens historie. Det sker i anledning af Ø-mærkets 30 års-fødselsdag.
»Da jeg var otte år gammel blev der holdt et møde mellem en halv snes bønder og en mejeriejer hjemme i stuen på min barndomsgård, Toftdahl i Thy. Det møde blev til Thise Mejeri, og resten er, som man siger, historie. Men hvilken historie? Det er det, vi med dokumentarfilmen 'Den Grimme Ølling' har sat os for at undersøge,« siger Joachim Plaetner Kjeldsen, der er instruktør på filmproduktionen og tidligere pressemedarbejder og videojournalist hos ØL.
»Filmen skal ikke bare fortælle historien om Thise Mejeri, men historien om dansk økologihistorie i sin helhed, fra de første møder i forsamlingshuse og gårdkøkkener og frem til i dag, hvor mad med Ø-mærke for mange danskere er blevet normen, og hvor Danmark indtager en international førerposition,« forklarer Joachim Plaetner Kjeldsen, som arbejder sammen med filmproducent og fotograf Morten Telling.
Også han har en fortid i ØL's kommunikationsafdeling og som fotojournalist for avisen Økologi & Erhverv.
Filmen dykker ned i diskussion
»Vi vil gerne forsøge at tegne et portræt af den tid, de mennesker, græsrødder og det landbrug, der ligger bag Ø-mærket, og samtidig rette et kritisk blik på de udfordringer, vores landbrugsproduktion har medført, og hvor Ø-mærket endnu ikke har svarene. Og så vil vi gerne undersøge, om man kan drage nogen paralleller mellem økologiens historie og andelsbevægelsens betydning for dansk landbrug i slutningen af 1800-tallet,« siger Morten Telling.
Det tredje medlem af teamet bag produktionen af Den Grimme Ølling er Ellen Raunsmed, researcher, tilrettelægger og fundraiser.
»Den Grimme Ølling er historien om nøglebegivenheder og -personer i dansk landbrug, politik, gastronomi, detailhandel, foodservice og forskning gennem Ø-mærkets 30 år. Det er også historien om den kritik, der altid har været af økologien. Er økologi f.eks. bare en klimaskadelig, vestlig luksus for de ”frelste”? Vi dykker ned i den saglige kritik og diskussion omkring økologi, klima og bæredygtighed i bred forstand,« siger Ellen Raunsmed.
Holdet bag Den Grimme Ølling har været i researchfasen siden sensommeren 2019, og selve produktionen af dokumentarfilmen begynder medio februar i år.
Sideløbende arbejder de på at skaffe sponsorer til projektet, og målet er, hvis de når det fulde budget på 1,1 mio. kr., ikke alene at producere en dokumentarfilm, men også en podcast-serie og en såkaldt 'coffee table book' ud af materialet.
Line Hedeboe, kommunikationschef i ØL, hilser filmprojektet velkommen.
»Økologiens historie med alt fra græsrødder og islandske sweaters til bonede gulve, eksporteventyr og international hæder til Danmark er en spædende fortælling, som i den grad fortjener at blive fortalt. Vi ser frem til at følge projektet og se resultatet, siger hun.
Avisen Økologisk Landbrug inviterer de tre filmmagere til at dykke ned i det righoldige arkivmateriale af billeder og artikler, som er indsamlet, siden de første aviser udkom i starten af 1980’erne.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.