Annonce
Annonce
20 pct. af Danmarks detailsalg af økologi blev i 2022 solgt i en Nettobutik. PR-foto
Tre kæder står for over halvdelen af det danske økologisalg
Med en andel på 20 pct. af den samlede dagligvarehandel med økologiske fødevarer er det stadig Netto-kæden, som sælger mest økologi, mens Rema 1000 og SuperBrugsen følger efter med markedsandele på henholdsvis 17 pct. og 16 pct., men ingen af dem matcher den snart forhenværende Irma-kædes økologiprocent.
Tre af Danmarks landsdækkende dagligvarekæder stod tilsammen for over halvdelen af det samlede dagligvaresalg af økologiske fødevarer i 2022, men de halter alle langt efter Irma-kæden, hvis man måler på økologiprocenten i den enkelte kæde.
Det fremgik af et webinar, som Økologisk Landsforeningen forleden afholdt under titlen ’Økologi i en krisetid’.
Heraf fremgik det, at Netto, Rema 1000 og SuperBrugsen ifølge tal fra analysevirksomheden Kauzas forbrugerpanel tilsammen stod for over halvdelen af sidste års økologiske detailsalg. Men ifølge Peter Rasmussen, markedskonsulent i Økologisk Landsforening, vil det billede ændre sig en del, når Coops nye kædestruktur falder endeligt på plads.
I den forbindelse bliver Irma-kæden lukket, og den sjællandske dagligvarekæde efterlader et hul som landets økologiske fyrtårn, der sidste år hentede hele 42 pct. af omsætningen på salg af økologiske fødevarer. Online-supermarkedet Nemlig.com indtager andenpladsen med en økologiprocent 27 pct. mens Kvickly-kæden ligger nummer tre med 17 pct.
Mens økologisalget sidste år faldt i de fleste af landets dagligvarekæder, præsterede den snart forhenværende Irma-kæde desuden i 2022 en vækst i økologisalget på seks pct., og den stod dermed for ca. fem pct. af landets samlede økologiomsætning, selv om den kun råder over 68 butikker.
Men i det samlede billede flytter det langt mere, at økologisalget hos Netto og Rema 1000 ifølge de nye paneldata i 2022 lå på henholdsvis index 93 og index 92 i forhold til 2021.
”Når både Netto og Rema 1000 bakker, er det en udfordring for hele økologien, fordi de fylder så meget,” sagde Peter Rasmussen om de to kæder, som har væsentlig flere butikker end de fleste konkurrenter.
Den økologiske kunde har den største kurv
Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening deltog også i webinariet. ”Lige nu oplever vi, at folk søge mod discount, og vi ser, at pakningsstørrelserne bliver mindre. Der er bl.a. kommet æggebakker med otte æg. På den måde kan kæderne måske nok ramme et godt prispunkt, men det betyder samtidig, at den samlede salgsvolumen bliver mindre,” sagde Birgitte Jørgensen.
Den økologiske kunde er dog stadig mere attraktiv for butikkerne end gennemsnitskunden. Sidstnævnte bruger kun 197 kr. pr. indkøb, mens den økologisk orienterede kunde forlader butikken med varer for 274 kr.
”Så set fra handlens synspunkt er det stadig vigtigt at have fat i den økologiske forbruger,” sagde Birgitte Jørgensen.
Sidste år faldt det samlede økologisalg med næsten 10 pct., og for at bidrage til at vende den udvikling opfordrede hun producenterne og dagligvarekæderne til at aktivere flere af de styrker, som er indbygget i økologien.
Hjælp økologien på vej
-
Gør fordelene ved økologi konkrete og synlige
-
Synliggør, at produktet er dansk, hvis det er tilfældet
-
Brug one-liners til at forklare fordelene ved økologi
-
Gør de økologiske varer attraktive med det gode måltid
Kilde: Økologisk Landsforening
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.