Annonce

Annonce

Facade på grøn Netto-butik

20 pct. af Danmarks detailsalg af økologi blev i 2022 solgt i en Nettobutik. PR-foto

Tre kæder står for over halvdelen af det danske økologisalg

Med en andel på 20 pct. af den samlede dagligvarehandel med økologiske fødevarer er det stadig Netto-kæden, som sælger mest økologi, mens Rema 1000 og SuperBrugsen følger efter med markedsandele på henholdsvis 17 pct. og 16 pct., men ingen af dem matcher den snart forhenværende Irma-kædes økologiprocent.

Tre af Danmarks landsdækkende dagligvarekæder stod tilsammen for over halvdelen af det samlede dagligvaresalg af økologiske fødevarer i 2022, men de halter alle langt efter Irma-kæden, hvis man måler på økologiprocenten i den enkelte kæde.

Det fremgik af et webinar, som Økologisk Landsforeningen forleden afholdt under titlen ’Økologi i en krisetid’.

Heraf fremgik det, at Netto, Rema 1000 og SuperBrugsen ifølge tal fra analysevirksomheden Kauzas forbrugerpanel tilsammen stod for over halvdelen af sidste års økologiske detailsalg. Men ifølge Peter Rasmussen, markedskonsulent i Økologisk Landsforening, vil det billede ændre sig en del, når Coops nye kædestruktur falder endeligt på plads.

I den forbindelse bliver Irma-kæden lukket, og den sjællandske dagligvarekæde efterlader et hul som landets økologiske fyrtårn, der sidste år hentede hele 42 pct. af omsætningen på salg af økologiske fødevarer. Online-supermarkedet Nemlig.com indtager andenpladsen med en økologiprocent 27 pct. mens Kvickly-kæden ligger nummer tre med 17 pct.

Mens økologisalget sidste år faldt i de fleste af landets dagligvarekæder, præsterede den snart forhenværende Irma-kæde desuden i 2022 en vækst i økologisalget på seks pct., og den stod dermed for ca. fem pct. af landets samlede økologiomsætning, selv om den kun råder over 68 butikker.

Men i det samlede billede flytter det langt mere, at økologisalget hos Netto og Rema 1000 ifølge de nye paneldata i 2022 lå på henholdsvis index 93 og index 92 i forhold til 2021.

”Når både Netto og Rema 1000 bakker, er det en udfordring for hele økologien, fordi de fylder så meget,” sagde Peter Rasmussen om de to kæder, som har væsentlig flere butikker end de fleste konkurrenter.

Den økologiske kunde har den største kurv

Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening deltog også i webinariet. ”Lige nu oplever vi, at folk søge mod discount, og vi ser, at pakningsstørrelserne bliver mindre. Der er bl.a. kommet æggebakker med otte æg. På den måde kan kæderne måske nok ramme et godt prispunkt, men det betyder samtidig, at den samlede salgsvolumen bliver mindre,” sagde Birgitte Jørgensen.

Peter Rasmussen og Birgitte Jørgensen fra Økologisk Landsforening kunne blandt andet fortælle, at det trods tilbagegangen i salget i 2022 stadig er den økologiske kunde, som fylder flest varer i indkøbskurven
Peter Rasmussen og Birgitte Jørgensen fra Økologisk Landsforening kunne blandt andet fortælle, at det trods tilbagegangen i salget i 2022 stadig er den økologiske kunde, som fylder flest varer i indkøbskurven. Foto: Jakob Brandt

Den økologiske kunde er dog stadig mere attraktiv for butikkerne end gennemsnitskunden. Sidstnævnte bruger kun 197 kr. pr. indkøb, mens den økologisk orienterede kunde forlader butikken med varer for 274 kr.

”Så set fra handlens synspunkt er det stadig vigtigt at have fat i den økologiske forbruger,” sagde Birgitte Jørgensen.

Sidste år faldt det samlede økologisalg med næsten 10 pct., og for at bidrage til at vende den udvikling opfordrede hun producenterne og dagligvarekæderne til at aktivere flere af de styrker, som er indbygget i økologien.

Hjælp økologien på vej

  • Gør fordelene ved økologi konkrete og synlige

  • Synliggør, at produktet er dansk, hvis det er tilfældet

  • Brug one-liners til at forklare fordelene ved økologi

  • Gør de økologiske varer attraktive med det gode måltid

Kilde: Økologisk Landsforening

Flere artikler fra samme sektion

Bælgfrugternes utopia ligger i Holstebro

På Cafe Utopia i Holstebro æder bælgfrugterne sig mere og mere ind på menukortet og ind i dagligdagen for de 30 ansatte, hvoraf de fleste er psykisk sårbare. Her balancerer kokken og ildsjælen Mette Nygaard Nielsen med udviklingen af sunde og klimavenlige retter tilberedt helt fra bunden, som også de sårbare medarbejdere kan håndtere. Og bælgfrugterne kan faktisk hjælpe til at give enkle og overskuelige anretninger.

28-03-2024 8 minutter

Miljøstyrelsen finder pesticidrester fra konventionel kartoffeldyrkning i grundvandet

Miljøstyrelsen har i prøver fra sidste år fundet stoffet DMSA i grundvandet. DTU kan ikke udelukke, at midlet skader arveanlægget og har nævnt, at der ikke findes data til en egentlig risikovurdering for sundhed.

20-03-2024 2 minutter Pesticider

Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening anker greenwashing-dom mod Danish Crown til Højesteret

Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen mener, at afgørelsen i Vestre Landsret om Danish Crowns markedsføring af "klimakontrollerede" grise efterlader for mange spørgsmål om, hvor grænsen går, når virksomheder markedsfører sig som grønne.

20-03-2024 4 minutter Forbrug,   Klima,   Grise