Annonce

Annonce

Et billede af facaden på supermarkedet Earth Fare

Earth Fare må lukke sine ca. 50 butikker, efter at kæden er gået konkurs. Foto: frankieleon/flickr (CC 2.0)

To økologikæder er gået konkurs i USA

2020 er startet skidt for to amerikanske kæder med fokus på økologi. Konkurrencen fra større kæder var for hård og væksten for aggressiv, lyder vurderingen.

Selvom økologien generelt vokser, har det ikke reddet de to amerikanske kæder med fokus på økologi Lucky's Market og Earth Fare fra at gå konkurs. Først var det Lucky's Market, som i januar måtte begære sig konkurs, og nu er Earth Fare tvunget til det samme. Det skriver CNN.

Ifølge Kelly Bania, markedsanalytiker hos BMO Capital Markets, er det delvist konsekvensen af en udvikling, hvor de større spillere på markedet såsom Walmart, Amazon, Aldi og Lidl, udkonkurrer de mindre, regionale kæder.

"Udsigten for små og regionale detailkæder bliver stadigt mere udfordrende i et digitalt fødevarelandskab, der forandrer sig hurtigt," siger hun til CNN.

En ledende medarbejder fra Lucky's Market siger anonymt til CNN:

"Du kan ikke specialisere dig og hænge din hat på at være naturlig og økologisk, for det er alle."

Hvis brandet ikke fremkalder en stærk genkendelse, vil en hastig vækst også øge risikoen.

— Jiyoung Hwang, lektor i markedsføring ved UNC Greensboro

En anden del af forklaringen på kædernes kollaps kan være en for aggressiv vækststrategi: Efter at fødevareselskabet Kroger købte en majoritet i Lucky's Market i 2016, gik kæden fra at have 17 butikker til mere en fordobling, og indtoget i Florida var så dyrt, at kæden måtte låne penge af Kroger.

For Earth Flare gik det også stærkt: fra at have 13 butikker i 2007, havde man i 2015 udvidet til 37, og sidste år rundede man butik nummer 50.

"Mens mange af virksomhedens udvidelser har været succesfulde, har andre haft det svært af forskellige årsager som hænger sammen med deres beliggenhed eller konkurrencen i bestemte markeder," skriver Charles Goad, restruktureringschef i Earth Fare Inc. og EF Investment Holdings Inc. i et retsdokument i forbindelse med Earth Fares konkursbegæring.

Ifølge Jiyoung Hwang, der er lektor i markedsføring ved UNC Greensboro, USA, er det risikabelt for mindre brands at udvide til områder, hvor forbrugerne ikke nødvendigvis kender brandet.

"Hvis brandet ikke fremkalder en stærk genkendelse, vil en hastig vækst også øge risikoen. Aldi har en meget hastig vækst, men det er OK, fordi alle ved, hvad Aldi er," siger han til mediet Citizen Times.

Earth Fare, der åbnede i 1975 og primært var baseret i det sydlige USA, bestod af omtrent 50 butikker. Lucky's Market åbnede i 2002 og havde 39 butikker, hvoraf over en fjerdedel lå i Florida, som kæden forsøgte at vinde indpas i de senere år. 

Lucky's Markets butikker var generelt mindre end traditionelle kæder og markedsførte sig på lavere priser for at gøre økologien tilgængelig for den brede befolkning.

Antallet af supermarkeder i USA er da også faldende: Sidste år dykkede tallet med 1,3 pct. til under 25.000, og forventningen ifølge analysebureauet Inmar Analytics er, at antallet vil falde yderligere 6 pct. i løbet af de næste fem år. Udviklingen kan også hænge sammen med, at flere handler online.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel