Annonce
Annonce
»Vi skal have generobret de forbrugere, som grundet udfordringer på husholdningsbudgettet så sig nødsaget til at fravælge økologi,« skriver markedschef Carsten Ahrenfeldt fra Økologisk Landsforening i forordet til foreningens nye markedsrapport. Foto: Moment Studio
Tiden er moden til mere økologi på hylderne
Efter en periode, hvor det økologiske salg kørte i bakgear, og kæderne skar i sortimentet, er det nu tid til at fylde flere økologiske varer på hylderne, vurderer Økologisk Landsforening.
Det er på tide, at dagligvarekæderne drejer tilbage på en grønnere kurs og igen finder plads til nogle af de økologiske produkter, som de har fjernet fra hylderne de seneste par år, forklarer markedschef Carsten Ahrenfeldt i foreningens nye markedsrapport.
Han mener, at økologien står stærkt rustet til et comeback, men fastslår samtidig, at det ikke kommer af sig selv.
»Vi skal i endnu højere grad have tydeliggjort historien om økologiens evne til effektivt at adressere de store samfundsudfordringer på klima, biodiversitet og sundhed. Og så skal vi sikre, at også de unge forbrugere stiger om bord rustet med viden og motivation,« skriver markedschefen.
Han fornemmer, at optimismen igen er ved at vende tilbage efter et par år, hvor økonomien har døjet med de udfordringer, som fulgte i kølvandet på covid-19, krig og konfliktoptrapning, energimarkedsturbulens, rentestigninger og inflation m.m.
Økologiens fordele må ikke fremstå elitære og indforståede, men skal igen gøres eksplicitte og let forståelige for forbrugerne.
— Birgitte Jørgensen, markedschef detail, Økologisk Landsforening
»Vi ser nu for første gang gennem længere tid positive vækstrater for økologien. Små ganske vist, men dog positive. Og derfor glæder det os, at de nye, bedre takter, som vi gennem en tid har varslet, rent faktisk nu er en begyndende virkelighed,« skriver Carsten Ahrenfeldt, som advarer mod at hvile på laurbærrene, da der stadig er et stykke vej tilbage til de vækstrater, som dominerede det økologiske marked i en lang årrække op til udbruddet af Covid-19.
Fokuser på Økologien
Birgitte Jørgensen, markedschef for detail glæder sig i den forbindelse over, at de første analyser i 2024 og tilbagemeldingerne fra dagligvarekæderne tyder på, at forbrugerne er ved at finde sig til rette i en nye normal, hvor de er klar til at købe endnu flere økologiske fødevarer.
Sammen med markedets aktører oplever hun derfor et behov for at genopfinde og tydeliggøre økologiens grundværdier både på produktemballager og i købssituationen.
»Økologiens fordele må ikke fremstå elitære og indforståede, men skal igen gøres eksplicitte og let forståelige for forbrugerne,« skriver Birgitte Jørgensen i markedsrapporten.
Hun beklager, at der er forsvundet en del økologiske fødevarer fra hylderne, hvor sortimentet har udviklet sig i retning mod en større andel af produkter i lavere prisklasser og øget fokus på kædernes egne økologiske private label-produkter.
»Det har i nogen grad givet en selvforstærkende negativ indvirkning på markedet, hvor forbrugerne har haft svært ved at finde et bredt udvalg af økologiske fødevarer i forskellige kvalitets- og prisklasser.«
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.